Hur ofta rengöra sanden

#1 - 29 mars 2007 20:12
Jag har ett 180 liters kar med botten filter och pumphuvud på 1100l/h.
Jag byter ca 30% vatten varannan vecka och kör med pmdd. Nu till min fråga hur ofta bör jag rengöra sanden.
Det är ju ganska jobbigt eftersom jag har mycket växter och rötter mm i karet.
#2 - 29 mars 2007 20:15
Aldrig.
#3 - 29 mars 2007 20:15
Det finns ingen anledning att rengöra sanden...
#4 - 29 mars 2007 20:24
folk brukar väl rekommendera att man kör med slamhävert över botten?eller e jag helt ute å cyklar?
#5 - 29 mars 2007 20:55
Ja de var de jag tänkte på .. eller behöver man inte köra med slamhävert
#6 - 29 mars 2007 22:01
jonais skrev:
Ja de var de jag tänkte på .. eller behöver man inte köra med slamhävert

ligger det mycket skit på sanden så sug upp det, gör inget om det ligger lite, men för mycket är inte så bra...
Själv gör jag väl det nån gång i månaden max
#7 - 29 mars 2007 23:59
övertrivet att använda hevert har aldrig använt min hevert förutom då jag ska tömma karet filtret .. va det bertäffar sanden den behöver aldrig sköljas
#8 - 2 april 2007 09:05
Man ska aldrig aldrig aldrig rota i sanden i onödan. Samlas det skit i drivor, är det tillåtet att köra slamsugare, och städa bort dem, men det är rent estetiskt, du kan lika gärna vifta in dem i ytter filtrets utsug, och låta filtret ta hand om det. (Så länge du har kapacitet till så det räcker, såklart.)
B!
#9 - 2 april 2007 09:29
wicked1 skrev:
folk brukar väl rekommendera att man kör med slamhävert över botten?eller e jag helt ute å cyklar?

Jo, en del rekommenderar det... men många mera erfarna gör det inte, rekommenderar det alltså!
Man bör slamsuga bottenmaterialet om:
[LIST]
[*]Man av någon anledning måste övermata fiskarna.
[*]Man har fiskar som smutsar ner mycket, ex vis guldfisk och koi (har jag förstått genom folk på forumet) och mycket stora fiskar i väl små akvarier.
[*]Man inte klarar de månader som behövs med smuts på botten, innan karet är inkört.[/LIST]Föreslå gärna kompletteringar till denna lista någon.

Annars suger man bara upp vattnet vid vattenbyte, sughävert kan man anvägda för att slippa "suga igång" vattnet med munnen och för att få ett fiskskydd i änden av slangen.

Annons