Hur ofta ska CO2 bubbla?

#1 - 3 maj 2008 21:15
I vår reaktor så bubblar det 5-6 ggr/min. Är det för mycket? I så fall.. vad gör man för att minska bubblandet?

Karet är på 380 liter.
#2 - 3 maj 2008 22:03
Vad är det för reaktor och hur drivs den?
Menar du att den rapar restgas?
#3 - 3 maj 2008 22:05
Tror inte det är för mycket alls, beror kanske på vad du har för utrustning men om du räknar på att jag har 1 bubbla per sekund ungefär i ett 100liters så kan du nog va lugn och låta det bubbla på :)
#4 - 3 maj 2008 22:33
5-6 ggr på en minut låter lite lite. 1 bubbla/sek kan man sikta på och sedan trimma in mer/mindre. 1 bubbla/sek i 380 liter är dock sannolikt också lite för lite, men som sagt en bra början.
#5 - 4 maj 2008 08:09
Jo det låter som ganska lite, kör själv ca 1 bubbla per sekund i ett 100 liters kar som mest (är ju mäsk så det minskar lite under veckan) och det känns ganska lagom, vid 1,5-2 bubblor per sekund börjar fiskarna chippa vid ytan så så länge du håller dig under 200bubblor i minuten ska du nog inte oroa dig över att behöva sänka ;)
#6 - 4 maj 2008 09:09
Fuzzop skrev:
Jo det låter som ganska lite, kör själv ca 1 bubbla per sekund i ett 100 liters kar som mest (är ju mäsk så det minskar lite under veckan) och det känns ganska lagom, vid 1,5-2 bubblor per sekund börjar fiskarna chippa vid ytan så så länge du håller dig under 200bubblor i minuten ska du nog inte oroa dig över att behöva sänka ;)

oj, min mäsk levererar säkert 20 bubblor/s genom en syresten... men har ingen pump som slår sönder bubblorna mera iaf.. bubblorna är i varierande storlek, från så små att man precis kan urskilja dem, till 5mm i diameter stora.
#7 - 4 maj 2008 09:14
Det är inte samma bubblor per sekund albinfiskare. Det vi pratar om är en normalstor (2-3 mm stor) bubbla man får från silikonslangen när den är nerstucken i akvariet helt själv.

Det är inte bubblor från en syresten. Du bör nog se över upplösningsmetoder lite, för det låter inte som du har någon upplösning alls (eftersom bubblorna bara försvinner upp till ytan).

Såhär kan en hemmagjord bubbelräknare se ut (sådär snabb bubbeltakt kör jag inte med längre):
" target="_blank">
#8 - 4 maj 2008 09:20
defdac skrev:
Det är inte samma bubblor per sekund albinfiskare. Det vi pratar om är en normalstor (2-3 mm stor) bubbla man får från silikonslangen när den är nerstucken i akvariet helt själv.

Det är inte bubblor från en syresten. Du bör nog se över upplösningsmetoder lite, för det låter inte som du har någon upplösning alls (eftersom bubblorna bara försvinner upp till ytan).

Såhär kan en hemmagjord bubbelräknare se ut (sådär snabb bubbeltakt kör jag inte med längre):

" target="_blank">

ursäkta min okunnighet^^

jag ska köra på "litet innerfilter"-metoden, har bara haft mäsken igång ngra dagar för att testa.

nu fattar jag de här med bubbelräknare iallafall!
tackar:)
#9 - 4 maj 2008 09:30
Det grejjar du säkert. CO2-upplösning är ganska kul för att det är enkelt att få en massa roliga och konstiga idéer om hur man ska lösa upp gasen, men samtidigt skitsvårt för det är inte alltid som ens häftiga idéer/teorier stämmer speciellt bra med verkligheten... Speciellt inte när man senare börjar vräka på med mycket gas...
#10 - 4 maj 2008 09:41
defdac skrev:
Det grejjar du säkert. CO2-upplösning är ganska kul för att det är enkelt att få en massa roliga och konstiga idéer om hur man ska lösa upp gasen, men samtidigt skitsvårt för det är inte alltid som ens häftiga idéer/teorier stämmer speciellt bra med verkligheten... Speciellt inte när man senare börjar vräka på med mycket gas...

har precis gett mig in i denna co2, pmdd osv djungel :)

ska bli spännande vad man lär sig på vägen, och att se om jag kan få ngn fart på mina växter :P
#11 - 4 maj 2008 11:47
Oj, vad mycket svar! :D Stirrade helblind på PlantSwap. Bubbeltakten har ökat och nu är det typ 1 ggr/sekund. Jag använder mig av Nutrafins CO2 pryttlar. http://www.thehobbypalace.com/catalog/images/nutrifin.jpg
Fast jag har ingen behållare utan kör med vanlig petflaska.

Annons