hur ofta ska jag göra rent?

#1 - 14 juni 2008 18:55
heej, jag undrar hur ofta jag ska göra rent i mitt 54l akvarium, jag tycker de blir så skitigt lätt och dom "bajsar" jätte mycke. filtret gör jag rent en gång i veckan eller varannan. jag har 21 fiskar i de och 2 olika malar/algätare. jag tycker de blir för skitigt för lätt.. jag matar varje morgon och sen kanske nån godsak på kvällen, som tex, potatis, mygglarver, räkor, och olika grönsaker.
#2 - 14 juni 2008 19:23
Du behöver inte rengöra filtret så ofta, och om det kletar igen så rengör det isf i akvarievatten vid vattenbyte, och kläm bara ut filtermaterialet. Har du det under rinnande kranvatten tar du död på bakteriekulturen som sitter i filtret.

Sanden bör du heller inte rengöra och peta i så mycket, du kan ev. slamsuga skiten som ligger på ytan av sanden, det gör ingenting.

Du får ursäkta om du redan visste detta, ger de tips jag kan :)

MVH Johan
#3 - 15 juni 2008 09:44
Mycke fisk för så litet akvarium. Mata mindre är är också nåt du bör tänka på. Kanske sluta med godsakerna...
#4 - 15 juni 2008 12:11
joo, jag ska "svälta" dom i 2 dagar nu.. dom e lite tjocka av sig. och sen så måste jag göra rent filtret så ofta, för att annars gör de inte rent i akvariumet..
#5 - 17 juni 2008 07:42
man kan städa en gong i veckan i akvariet.
#6 - 17 juni 2008 07:56
vad är det för fiskar du har? stora fiskar ger upphov till mer skit. det låters om det är lite för mycket fisk i karet men det beror ju på vilka fiskar och storleken på dem.

hur menar du att filtret inte gör rent i akvariumet? blir det partiklar som åker runt i vattnet eller blir det sämre flöde på utblåset?

blir det mat över när du matar på morgonen?
#7 - 17 juni 2008 11:30
jaa de kan man väl säga, de blir grumligt och han gör inte rent, gör jag rent de så blir vattnet klart igen. jag har alla levandefödare, och sen massa små olika tetror, så så mycke är de inte. neej de blir inge mat över dom äter upp allt.
#8 - 17 juni 2008 11:31
jaa de kan man väl säga, de blir grumligt och han gör inte rent, gör jag rent de så blir vattnet klart igen.

Är ditt filter en han? :D
#9 - 17 juni 2008 11:32
jaa de kan man väl säga, de blir grumligt och han gör inte rent, gör jag rent de så blir vattnet klart igen.

Är ditt filter en han? :D
#10 - 17 juni 2008 11:35
haha, jaa, han har blivit en han.
#11 - 17 juni 2008 13:11
då blir de väldigt smutsigt vatten..

Annons