Hur öppnar man pumpen

#1 - 4 maj 2010 13:37
Fick ett innerfilter med ett kar men ingen beskrivning det är aqua-el fan -2
jag skulle villja rengöra toppen men vet inte hur jag ska dela den, jag kommer åt inpellern utan problem men längst upp där man kan ändra flödet kan jag inte få bort så att jag kan rengöra där, är det möjligt att få bort toppen eller inte:confused:
#2 - 4 maj 2010 14:51
solis skrev:
Fick ett innerfilter med ett kar men ingen beskrivning det är aqua-el fan -2

jag skulle villja rengöra toppen men vet inte hur jag ska dela den, jag kommer åt inpellern utan problem men längst upp där man kan ändra flödet kan jag inte få bort så att jag kan rengöra där, är det möjligt att få bort toppen eller inte:confused:

Som jag ser det på instruktionerna kan du inte öppna överdelen.

Här borde det finnas information https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13797&langId=-1&parent_category_rn=10586
#3 - 4 maj 2010 15:12
DaskeN skrev:
Som jag ser det på instruktionerna kan du inte öppna överdelen.

Här borde det finnas information https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13797&langId=-1&parent_category_rn=10586

Du har nog rätt, kollade på sidan du gav mig, tack för hjälpen.
Så dumt att man inte kan rengöra på alla ställen:(
Tur att jag inte tog i hårdare då:p
#4 - 4 maj 2010 16:12
finns ingen anledning att kunna rengöra där heller ;)
#5 - 4 maj 2010 17:34
Fuzzop skrev:
finns ingen anledning att kunna rengöra där heller ;)

Skulle gärna ha väck gegget som fastnar där helst när man ska lägga undan pumpen.
#6 - 4 maj 2010 17:43
solis skrev:
Skulle gärna ha väck gegget som fastnar där helst när man ska lägga undan pumpen.

låt det stå i ettika något dygn eller två om du inte ska använda det. sen skölja av det ordentligt med varmvatten. brukar funka
#7 - 4 maj 2010 17:52
brukar räcka att spola med varmvatten, ättika kanske kan funka men ska nog va väldigt skitigt för att vara nödvändigt.
#8 - 4 maj 2010 17:54
Fuzzop skrev:
brukar räcka att spola med varmvatten, ättika kanske kan funka men ska nog va väldigt skitigt för att vara nödvändigt.

absolut.. :) testa varmvatten först.
#9 - 4 maj 2010 18:21
Det är så dumt ställe så det är svårt att komma åt skiten när man spolar funderar på att lägga den i ättika så att den blir ren.
tack för tipset.
#10 - 5 maj 2010 07:16
Om du menar plast kåpan längst upp som ublåset sitter i så går det att öppna.
På äldre aquael filter kom man åt impellern den vägen. På nyare tar men den underifrån.
Men du kanske menade nån annanstans?
#11 - 5 maj 2010 07:22
J.Milton skrev:
Om du menar plast kåpan längst upp som ublåset sitter i så går det att öppna.

På äldre aquael filter kom man åt impellern den vägen. På nyare tar men den underifrån.

Men du kanske menade nån annanstans?
Du skriver tvetydig här tycker jag! De nya modellerna (plus) där man tar ur impellern underifrån kan man INTE ta bort toppkåpan på, utan att ha sönder filtret;)
#12 - 5 maj 2010 11:17
Den jag har tar man ut impellern underfrån.
#13 - 6 maj 2010 08:40
Ja kanske vart lite tvetydigt=) sorry för det, var lite trött.
Men tror att det gick fram vad jag menade?
Tar man ut impellern nerifrån kan man alltså INTE ta bort "toppen" .
Idiotisk konstruktion på ett annars väldigt bra filter. Kör AquaEL till alla mina kar utom ett.
#14 - 6 maj 2010 13:42
... såg till min förvåning att toppkåpan till plusmodellen säljs som reservdel, alltså måste den gå att ta bort på nåt vis?!
#15 - 6 maj 2010 13:45
J.Milton skrev:
Ja kanske vart lite tvetydigt=) sorry för det, var lite trött.

Men tror att det gick fram vad jag menade?

Tar man ut impellern nerifrån kan man alltså INTE ta bort "toppen" .

Idiotisk konstruktion på ett annars väldigt bra filter. Kör AquaEL till alla mina kar utom ett.
jaha, jag tycker det är en urmart konstruktion just på plusmodellen, det enda jag tycker den saknar är keramisk impeller med gummibussningar så att det blev tyst och vibrationsfri!;)
#16 - 6 maj 2010 14:41
åheim skrev:
... såg till min förvåning att toppkåpan till plusmodellen säljs som reservdel, alltså måste den gå att ta bort på nåt vis?!

Hoppas då att någon här har lyckats ta bort den så man kan få veta hur man gör;)
#17 - 6 maj 2010 15:27
solis skrev:
Hoppas då att någon här har lyckats ta bort den så man kan få veta hur man gör;)

Nu har jag en fan3+ av den lite äldre modellen men på den så vrider man bara kåpan och lyfter, om det är till den nya modellen man säljer kåpan som reservdel måste man väl ta ut impellern uppåt och inte nedåt som nån skrev?
#18 - 6 maj 2010 15:44
Fuzzop skrev:
Nu har jag en fan3+ av den lite äldre modellen men på den så vrider man bara kåpan och lyfter, om det är till den nya modellen man säljer kåpan som reservdel måste man väl ta ut impellern uppåt och inte nedåt som nån skrev?

Min impeller är iallafall ner och toppen har jag försökt att skruva på åt alla håll men lyckas inte få av så det är säkert inte möjligt till min modell tyvärr, pumpen är bra men detta är en flopp med toppen om man inte kan ta av och rengöra ordentligt:(
#19 - 6 maj 2010 16:13
Fuzzop skrev:
Den gamla heter bara 3 och den nya 3+ och på den tar man ur impellern underifrån!
#20 - 6 maj 2010 16:13
Isåfall va ju deras gammla modell betydligt bättre för då plockade man lätt upp kåpan och sen impellern, nu gjorde jag det dock av misstag och har inte sett nåt behov av rengöring dom senaste åren iaf.
Det som jag känner lite konstigt är om impellern tas ut neråt varför har man överhuvudtaget kvar den där rundade kupan som sticker upp?
#21 - 6 maj 2010 16:18
Fuzzop skrev:
Isåfall va ju deras gammla modell betydligt bättre för då plockade man lätt upp kåpan och sen impellern, nu gjorde jag det dock av misstag och har inte sett nåt behov av rengöring dom senaste åren iaf.

Det som jag känner lite konstigt är om impellern tas ut neråt varför har man överhuvudtaget kvar den där rundade kupan som sticker upp?
Jag tycker den nya är väldigt mycket bättre, drar inte in luft om toppen hamnar över ytan och reglaget sitter på toppen och det är jättelätt att komma åt impellern underifrån också, den är också sugstarkare eftersom den inte tjuvdrar vatten ifrån springan vid flödesregulatorn som på den gamla modellen!
#22 - 6 maj 2010 16:24
åheim skrev:
Den gamla heter bara 3 och den nya 3+ och på den tar man ur impellern underifrån!

Blir förvirrad, har klart för mig att det stod 3+ på kartongen men har väl börjat bli senil, den gamle va iaf bra :)

Annons