Hur påpeka misskötsel av fiskar?

#1 - 7 februari 2008 19:50
Lägger upp detta som tråd internt. Passar det bättre någon annanstans, så flytta den gärna, Kjell!:)
I alla fall, det gäller den delikata frågan hur man påpekar misskötsel av fiskar? Har grubblat ett tag på denna fråga då jag vid ett par tillfällen kommit hem till, ja, ni vet, bekanta i vänskapskretsen, som har akvarium. Däri har det funnits fisk som inte mått bra. Ni vet, för litet akvarium, för många fiskar/för stora etc. Hur tar man upp en sådan sak utan att blockera kommunikationen? Det kan vara känsligt med kritik redan med sådana man känner, hur gör man då med bekanta? Vill ju samtidigt uppmuntra akvarieintresset.

Kanske Zoopet har visitkort med hemsideadressen som man kunde lämna ut?;):D (frågar halvt på allvar)

Djurvännen i mig lider av att se en ledsen scalare trycka mot ett hörn i ett för lågt och för litet akvarium - men jag kan ju inte plocka upp fiskar hos folk första gången jag är där.:(

Jag tror ni förstår vart jag vill komma. Hur gör ni andra och/eller vad anser ni att man bör göra i sådana situationer?

TAcksam för svar.
#2 - 7 februari 2008 20:01
Jag är med om det på jobbet, där har chefen 2st scalare i ett 70L med 1st guppy och 1st rödmunstetra och 1st av någon mal som jag inte vet vad den heter men blir mycket stor. detta kar fanns där innan jag började där men scalarerna kom efteråt, dock var jag inte med och köpte dom.

Men jag säger som det är att dom behöver mycket större och att tetran vill ha kompisar och att dom inte mår bra, har erbjudigt mig att åka och byta fiskarna och ta med mig lämpliga från mig och sätta i. Han bryr sig inte så mycket utan tycker bara det är trevligt med lite fisk, men jag ska ligga på lite mer i nästa vecka så kanske han går med på det..

Det är mycket bättre nu för förr så byttes det aldrig vatten och det såg fult ut. nu har vi lite nya växter i och byter vatten... men det är svårt dedär
#3 - 7 februari 2008 20:43
Jag har en väninna som är otroligt diplomatisk. Hon tar alltid sig själv som exempel när hon vill säga något. Jag tror att hon skulle säga något som..

"Jag kunde inte heller något om fiskar innan jag började besöka Zoopet" osv... :D

När det gäller t ex arbetsplatser så säger jag bara lättsamt.. "Ja, de där mår ju inte bra, det är ju som att bo i en garderob"..

Jag skulle nog säga till någon nybekanting.. "Den där skalaren har nog vuxit ur det här karet, om man lär sig ordentligt så är det jätteroligt med akvarium"... Lr nått sånt..
#4 - 8 februari 2008 22:54
Ja eller nåt i stil med;
" Vad häftigt att du fått scalaren att bli så stor, vilken storlek på akvarium blir det nu då.....?"
Så att de får en vink att det behövs ett större.
Man kan prata mycket om sina egna akvarier och påpeka alla fel man gjorde och hur mycket man fortfarande lär sig på t. ex. Zoopet. Då brukar folk bli intresserade och inte känna sig trampade på tårna.
Om man utgår från att bekantingarna också är initierade och intresserade brukar de bli för generade OCH smickrade för att erkänna att de inte kan så mycket, och sedan kan man tuta på med alla små "hints" man har.
Just i dag har jag fått hjälpa till att få ordning på ett akvarium, genom att först lova ancistrusyngel och sedan frankt säga att vattenvärdena måste bli bättre. Killen var bara lite okunnig, men blev jätteglad för hjälpen.

Annons