Hur Placera dubbla insug och Strilrör bäst?

#1 - 22 april 2012 23:23
Väntar på ett Akvarium på 468 Liter som har måtten 130*60*60
Filtret som ska användas är Eheim 2080, den har 2 insug å ett utblås(Strilrör)

Hur placerar jag dessa bäst?

1. Insug, en på vardera sida av akvariet och strilröret i mitten av akvariet som sprutar frammåt?

2. Insug, en på vardera sida av akvariet och strilröret på vänster sida som sprutar åt höger?

3. Insug, båda på högersidan och strilröret på vänstersidan som sprutar åt höger

4. Insug och Strilrör på vänstersidan?

OBS! Filtret kommer att stå under på vänstersidan av akvariet.
#2 - 22 april 2012 23:39
Jag hade kört på alternativ 4 eller 3

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 23 april 2012 04:03
Jag hade valt 1 eller 2.
Idén med dubbla insug är ju att kunna få en annan rörelse på vattnet i ett stort kar. Problemet med strilröret på långsidan är väll att man kanske minskar ytrörelsen. Tänkte prova de sättet själv sen i alla fall.
#4 - 23 april 2012 14:34
brainstorm skrev:
Väntar på ett Akvarium på 468 Liter som har måtten 130*60*60

Filtret som ska användas är Eheim 2080, den har 2 insug å ett utblås(Strilrör)

Hur placerar jag dessa bäst?

1. Insug, en på vardera sida av akvariet och strilröret i mitten av akvariet som sprutar frammåt?

2. Insug, en på vardera sida av akvariet och strilröret på vänster sida som sprutar åt höger?

3. Insug, båda på högersidan och strilröret på vänstersidan som sprutar åt höger

4. Insug och Strilrör på vänstersidan?

OBS! Filtret kommer att stå under på vänstersidan av akvariet.
Alt 4! På så sätt stör inte strilröret intrycket av karet så mycket, personligen avskyr jag strilrör;) Insugen placeras med fördel på samma sida så de kan fånga upp vattnet som varit i andra änden och vänt, dels för det bättre fångar upp fasta partiklar bättre eftersom strömmen är svagare där och sen så slipper man förstöra intrycket ytterligare genom att belamra karet med grejer överallt!

Anledningen till 2 insug är att få en kraftig tillströmmning till filtret för att öka cirkulationskapaciteten!

Annons