Hur placera filtermedia i Fluval FX5?

#1 - 26 februari 2012 13:58
Tänkte börja fylla mitt FX5 med filtermaterial, men blir lite tveksam över i vilken ordning materialen skall vara.
Vi har:
Eheim mech makaroner.
Aquavital zeranix biosten.
Sachem matrix biosten
eller
Grov blå filtermatta i småkuber.

FX5 har ju 3 korgar, men vilket material skall jag placera i vilken korg för att få bästa filtrering?
#2 - 26 februari 2012 14:24
ja skulle kört på makaroner-sten-filterkuber.

va ja förstått så brukar man alltid lägga makaronerna i botten.
#3 - 26 februari 2012 14:28
Jag tackar så mycket!

Fick för mig att makaronerna skulle vara i botten, men samtidigt först i filtret. Vad jag förstår så går vattnet så att säga uppifrån och ner genom korgarna...å då blev det lite kortis i skallen... :)
#4 - 26 februari 2012 14:33
Filterkuberna skulle jag ha högst upp. Dom tar ju upp det mesta av skiten och sedan sköter makaronerna och det finliret.
#5 - 26 februari 2012 14:55
Glenn är inne på rätt linje. FX5 renar i toppen först :)
#6 - 26 februari 2012 14:57
Då känner jag mig på banan.

Filterkuber överst
Biosten i mitten
Makaroner längst ner

Man tackar!!!
#7 - 26 februari 2012 15:43
Datate skrev:
Då känner jag mig på banan.

Filterkuber överst

Biosten i mitten

Makaroner längst ner

Man tackar!!!
Nu vet jag inte vad du snackar om för makaroner men är det de vanliga förfiltermakaronerna så placerar du dem högst upp och biomediat längst ner! Du kan egentligen köra biomedia i alla korgar eftersom vattnet redan har finfiltrerats så bra igenom filtermattorna som sitter runt korgarna!
#8 - 26 februari 2012 16:31
Okej....nu blev det andra svar här....vilket gäller?

Jo, tänkte på det ja med...det är ju rätt mycket filtermatta i filtret redan i grundutförande.

Har nu lagt "förfiltermakaronerna" längst ner. Biosten i mitten och filtermattekuber längst upp (ca 25x25x25mm grov blå matta).

Skall jag byta något mot mina "matrix-stenar" istället. Tyckte att det var lite väl lite biomateral i filtret då enbart de 1.4L är rena biostenar.
När vi körde salt fick man ju lära sig att man ska ha så mycket biomaterial som möjligt i systemet. Levandesten såklart, biopellets, biofilter och tillsättning av olika bakteriepreparat. Ända mekaniska filtreringen man har där är ju skummaren...resten är biologi in i oändligheten...typ...
#9 - 26 februari 2012 16:43
Å så har jag en fråga till...

På insugsröret sitter ju en "korg". Brukar man stoppa något i den...filtermatta eller liknande, eller brukar man köra den tom?
#10 - 26 februari 2012 19:59
Datate skrev:
Å så har jag en fråga till...

På insugsröret sitter ju en "korg". Brukar man stoppa något i den...filtermatta eller liknande, eller brukar man köra den tom?
Stoppar du in filtermatta inuti korgen så kommer det stoppa flödet men man brukar sätta filtermatta utanpå för att slippa få massa bös i filtret, kanske svårt att sätta på fx5.an eftersom den är så stor!

Annons