Kavla upp ärmarna eller ta på dig nåt ärmlöst! Har du ett djupt akvarium så får du ta en pall eller nåt annat att stå på för att komma åt ordentligt.
Gräv en ordentlig planteringsgrop, gör gärna en liten kulle i mitten av gropen.Sätt ner växten i gropen och sprid ut rötterna. Täck över med rejält med sand, rucka lite på plantan och platta till gruset runt stjälken. Är det en svärdsplanta eller nån annan växt med kraftigt rotsystem, så brukar jag lägga några hemrullade lerkulor i botten på gropen.
Plantor utan rötter brukar jag bara köra ner så djupt det går i gruset och sen trycka till gruset runt stjälkarna. Limnophila sessiflora, vattenpest och liknande brukar jag plantera i buntar med 2-3 stycken tillsammans. Kolla bara att ljuset når ända ner till botten och att du inte planterar dem för tätt.
Du kanske har lite tunt med grus? Då kan det vara svårt att få växterna att hålla sig kvar på botten. jag har ca 5 cm grus vid frontrutan och 10-12 cm vid bakrutan. Jag använder 2-3 mm rådasand.
Om plantorna kommer i krukor med gullfiber, så petar jag bort det under rinnande vatten och använder en gammal virknål att rensa bort vadden med.Rötterna brukar jag klippa ner till 2-3 cm längd samt att jag putsar bort alla bruna, fula rötter innan jag planterar.
Anubiasens och javaormbunkarnas rötter brukar jag inte kapa.
Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!