Hur planterar ni in nya växter?

#1 - 6 oktober 2007 07:20
Jag skulle vilja plantera in lite fler växter efter att avkariumet är vatenfyllt, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga? Är det bara att sticka ner hela armen och placera ut de nya växterna, eller har ni (experter) något annat knep?

Bästa hälsningar,
Kaj
#2 - 6 oktober 2007 07:30
Om du INTE har fiskar i det är det ju bara att sticka ner handen gräva en grop i gruset/sanden sätta ner plantan och ta grus/sand över så den inte flytter upp. Men om du har fiskar i det brukar jag oftast lägga dom i ett annat akvarium så länge.
#3 - 6 oktober 2007 08:48
Jag brukar stoppa ner hela armen och trycka ner växten försiktigt så rötterna inte skadas. Sen fixar jag till sanden så det ser snyggt ut. Färdigt.

Captayn: Att flytta på fiskarna innebär betydligt större stress för dem än att plantera växterna med dem kvar i akvariet.
#4 - 6 oktober 2007 08:50
Jag gör som batski bara ner med armen och sätt ner de och fixa till så det ser snyggt ut runtom :).
#5 - 6 oktober 2007 09:12
Låt fiskarna gå kvar som sagt. Ibland är det enklare att plantera växterna i samband med vattenbyte, dvs när man tömt ut lite vatten. Beror på hur stort akvariet är. Bli inte förvånad om flera växter flyter omkring dagen efter pga att fiskarna eller cirkulationen från pumpen ryckt loss dom. Bara att sätta tillbaka dom igen. Det brukar ta någon vecka eller så innan växterna rotat sig.
#6 - 6 oktober 2007 09:39
Med nya växter så tar man bort krukan och tar noga bort all stenull som sitter runt rötterna. Risiga och äldre blad tas bort.
Klipp av rötterna så det bara är någon cm kvar(de gamla rötterna dör i vilket fall).
Tryck ned växten djupt ner i sanden och fyll igen med sand runt om så den sitter bra. Dra sedan upp växten så mycket så att rötterna precis inte syns.
#7 - 6 oktober 2007 19:14
Tack för svaren, ni är ju snabba och trevliga här på detta forumet!!

-------
Kaj

Annons