Hej!
Ny som man är med akvarier tänkte ja fråga om någon kan berätta för mig hur ja räknar ut hur många liter akvariet är på.
Kanske är enklare än ja tror men frågar er experter då ja vill vara helt säker.
Pumba skrev:är de inte bättre att räkna i dm och strunta i att dela?
jag brukar iaf alldrig mäta det i cm utan dm.
lunar skrev:Att de skulle vara bättre att räkna i dm har jag svårt att tro ;)
Akvariets mått är ju angivet i cm.. och dessutom så behöver man inte ens dela det med 1000 utan man kan se "svaret" på engång men för att göra det tydligt i Liter så kan man dela. :)
Metalmaid skrev:Höjd*Bredd*Djup
1 kvadratdm = 1L
T.ex 4dm*5dm*3,5dm = 70Liter
mmm skrev:Nu är det inte diametern som är mätt tror jag utan längden mellan två sidor. Diametern bör vara 2*21 = 42 cm.
Men jag får det 6-kantiga till att vara 45.3 liter.
Det välvda är som sagt lite svårare att räkna exakt. Men det bör vara ungefär samma storlek på det.
chessman skrev:Oj oj om jag ändå kunde mäta skriva rätt då..vet ju inte riktigt hur man gör. :)
Jag mätte diametern rakt över ovansidan från sida till sida och fick det till 36,5.
Fönstersidorna som är 6 st är 21 cm breda var och höjden är 39,5
Eliza
chessman skrev:Oj oj om jag ändå kunde mäta skriva rätt då..vet ju inte riktigt hur man gör. :)
Jag mätte diametern rakt över ovansidan från sida till sida och fick det till 36,5.
heeke skrev:Hm, kanske borde lagt in svaren också
För dina kar Chessman:
6-kantiga: ~45.4 liter
Välvdt: ~47.6 liter
heeke skrev:Jag valde att räkna utifrån diametern sida-sida istället (enklare så ;))
Bilden är inte den bästa men jag tror ändå att den är tillräkligt tydlig.
Se altså bottenytan som 6st trianglar, räkna ut varje triangels yta (basen*höjden/2) och multiplicera med 6 varefter man tar hela bottenytans are multiplicerat med höjden för att få karets volym.
Formeln i bilden är förenklad så långt det går.