Hur rengör jag?

#1 - 18 juni 2008 13:01
Jag har ett litet problem.
Jag fattar inte hur jag ska få bottnet rent från skit. Varje gång jag bytar vatten och sedan fyller på med nytt så bara flyger allt i hela akvariet och lägger sig på växterna och över hela botten. Det ser helt ovårdat ut.

Hur gör ni? Alla förslag är välkommna!
#2 - 18 juni 2008 13:11
Jag har en slag och sen ``Damsuger´´ Jag botten :D Mvh simon
#3 - 18 juni 2008 13:22
Är det effektivt? Finns det inget annat?
#4 - 18 juni 2008 13:31
Finns det inga fler metoder? Jag har strand sand
#5 - 18 juni 2008 13:39
Izzy skrev:
Finns det inga fler metoder? Jag har strand sand

Sug med slangen en centimeter ovanför sanden.
Det funkar, jag har också strandsand. :)
#6 - 18 juni 2008 13:39
Ett tips är att köpa en slamhävert eller att göra en själv med en PET-flaska och slang. Bara slangen tenderar att suga upp väl mycket av sanden också.
#7 - 18 juni 2008 13:45
Jens A. skrev:
Ett tips är att köpa en slamhävert eller att göra en själv med en PET-flaska och slang. Bara slangen tenderar att suga upp väl mycket av sanden också.

Petflaskemetoden funkar faktiskt utmärkt!
Suger inte upp sanden mer än en decimeter eller nåt i flaskan även om man trycker ner den i sanden. Jag kör mest med en luftpumpsslang när jag rengör sanden/bottnen, tar lite tid men den suger upp det du vill ha bort bra + att den inte avlägsnar så mkt vatten på kort tid, så man slipper tömma hinken var tredje minut..:)
#8 - 18 juni 2008 13:57
Jag har alldeles nyss bytt vatten i mitt rätt nya kar med sand. Upptäckte samma irriterande fenomen, när man häller på nytt vatten kommer det upp en massa bös.
Detta beror nog på att man är alltför vårslös när man häller i det nya vattnet, som river upp en massa.

Jag löste det som så att jag sög bort böset (man får vara lite snabb så man inte suger upp allt vatten igen). Sedan fyllde jag på med nytt vatten ytterst försiktigt, det fick nästan rinna från hinken. På så sätt fick jag bort det trista böset och hindrade nytt från att virvla upp.
#9 - 18 juni 2008 17:16
Jag har en lång trädgårdsslang som går från akvariet till badkaret, det är jätte bra man slipper kånka med hinkar genom hela huset...:p

Jag suger bara ovanför sanden och det räcker för att få upp mycke smuts.

Om man suger i sanden förstör man ju bakteriefloran!?
#10 - 18 juni 2008 17:41
Om du får så mycket bös mellan vattenbytena så kanske du övermatar?
#11 - 18 juni 2008 18:05
...och vad har du för pump, akvarium och fisk?
#12 - 18 juni 2008 19:04
Izzy skrev:

Jag fattar inte hur jag ska få bottnet rent från skit. Varje gång jag bytar vatten och sedan fyller på med nytt så bara flyger allt i hela akvariet och lägger sig på växterna och över hela botten. Det ser helt ovårdat ut.

jag ser alltid till att ha god genomströmmning och väl tilltagen filtermassa för att få en bra biologisk nedbrytning, med ett vädigt rent akvarium som följd;) jag nöjer mig aldrig med ett vanligt innerfilter utan bygger hellre egna filterhörn mm.. eller åtminstone 2 innerfilter!
#13 - 22 juni 2008 10:27
ansjo skrev:
...och vad har du för pump, akvarium och fisk?

det är ett 40l akvarium med 2 balongmolly, 2 svärdbärare, 5 neontereor, 3 pansarmalar, 5 guppy och ca 30 guppy yngel (ynglen är sålda så dem försvinner så snart de har blivit 3cm).
#14 - 22 juni 2008 10:30
Mumin skrev:
Om du får så mycket bös mellan vattenbytena så kanske du övermatar?

Det kan vara mycket möjligt. Det är mitt första akvarie och jag har ingen i min närhet som har ett kar, så jag har ingen att lära mig ifrån. Tur att detta furom finns med så många underbara personer som mer än gärna delar med sig av sina erfarenheter.
#15 - 22 juni 2008 10:30
Ditt akvarium är starkt belastat, för att inte säga överbefolkat, vad har du för växter, belysning samt filterpump?(innerfilter)
#16 - 22 juni 2008 17:08
Gaffel skrev:
Ditt akvarium är starkt belastat, för att inte säga överbefolkat, vad har du för växter, belysning samt filterpump?(innerfilter)

Jag har ett Juwel rio 400l påväg. Då ska jag göra mig av med min guppy, de ynglar sig konstant. Nu har jag även märkt att jag har fått två svärdbärar yngel.

Det 40l akvariun som jag kör med nu är ca 20 år gammalt och kommer begagnat från Polen, så jag har ingen aning om vad det är för innerfilter som går där:p ,än så länge funkar det, men inte länge till, hahaha

Jag vet inte vad växterna heter men det är luftigt och fiskarna har än så länge plats.

Jag vet inte hur det här ska sluta, hahaha, jag har ändast två honor som har ynglat minst 3gg var och nu ska den ena tyngla för typ 4gg. Jag hatar guppy! Tur att jag har lyckats sälja alla. Nu ska jag bara vänta tills de har blivit 3 cm så ska dom bort snabbt som fan!

Jag är mycket tacksam för alla svar jag har fått! Slamhävert låter interessant, det ska jah fråga efter nästa gång.
#17 - 22 juni 2008 19:26
Ta en meter vattenslang och trä den i eller över halsen på en 0.5l petflaska som du skurit av botten på, lägg lite silvertejp över hals/slang och gör rent..

Är akvariet ett gammalt aqua-shutz med ett miniatyr innerfilter?
#18 - 22 juni 2008 21:12
Jag vet inte vad ett aqua-shutz är för något, men jag tycker inte att filtret är så litet.
#19 - 22 juni 2008 22:17
Ett bra tips för att lättare dosera rätt är att smula flingfodret riktigt fint, och använda ett litet, litet mått av något slag. Då behöver man inte mata lite "extra" för att vara säker på att alla får med av fodret.
#20 - 24 juni 2008 12:52
tack för tipset
#21 - 24 juni 2008 19:59
Izzy skrev:

Jag hade det problemet när jag började med akvarier, numera rengör jag max en gång i halvåret i botten (kör fin sand), mitt första råd är skaffa malaysiska sandsnäckor, dom äter upp överblivet foder och gräver ner fiskbajs som blir till näring åt växterna samt att dom är nattaktiva (utom vissa vid matdax) så man ser sällan nåt av dom då dom gräver ner sig i sanden och luftar den åt dina växter ;)
Nästa steg om inte det först ger nog resultat är att se över filtret, en stor filteryta och mycket cirkulering får bort resten, cirkulerar själv 700l/h i ett 100liters och det funkar bra även för lugna fiskar.

Annons