Hur rengör jag ett innerfilter?

#1 - 17 mars 2007 07:19
Mitt lilla akvariums filter-kapacitet har minskat rejält. Tyvärr har det bara varit igång i 3 veckor. Vattnet kom från mitt stora kar som varit igång längre, men sanden var ny, så knappast har bakterierna satt sig där redan.

Vågar jag verkligen rengöra filtret redan, eller ska jag strunta i att det cirkulerar dåligt och leva på hoppet att allt är okej?
#2 - 17 mars 2007 08:08
Jag har för mig att du kan ta en hink eller liknande och ta lite av akvariumets vatten. Sedan rengör du filtret i det gamla vattnet i stället för nytt. Så att smuttsen som täpper igen försvinner, mendan bakterierna håller sig kvar.
#3 - 17 mars 2007 08:42
när du byter vatten, så spara det i en hink.
krama sen ut filtermaterialet i det vattnet.
#4 - 17 mars 2007 08:47
Tack, båda två, då ska jag göra så!
#5 - 18 mars 2007 01:22
becky_be skrev:
Jag har för mig att du kan ta en hink eller liknande och ta lite av akvariumets vatten. Sedan rengör du filtret i det gamla vattnet i stället för nytt. Så att smuttsen som täpper igen försvinner, mendan bakterierna håller sig kvar.

Låter omständigt tycker det är onödigt bakterierna finns kvar i vattnet i karet ändå bättre att ta ur filtret och spola det under kranen. Bakterierna tar sig på en gång så länge gamla vattnet finns kvar i karet.
#6 - 18 mars 2007 06:59
Om man ändå byter vatten, så är det inte så mycket omständigare än att spola filtret under nytt kallvatten. Sen är det miljövänligare, och om man betalar för sitt vatten kan man spara en lite slant. Men det är ju upp till var och en hur man gör, som du säger så finns det fortfarande bakterier kvar i akvariumet.
#7 - 18 mars 2007 13:37
becky_be skrev:
Om man ändå byter vatten, så är det inte så mycket omständigare än att spola filtret under nytt kallvatten. Sen är det miljövänligare, och om man betalar för sitt vatten kan man spara en lite slant. Men det är ju upp till var och en hur man gör, som du säger så finns det fortfarande bakterier kvar i akvariumet.

milijövänligare hmm fattar inte det riktigt hur kan det va milijövänligare samma sak om du spolar under kranen som i en hink vatten som vatten inga farliga ämnen i karet eller i kranen vatten är det mest milijövänligaste vi har..
#8 - 18 mars 2007 14:30
Det jag menade med miljövänligare var att man slipper förbruka ännu mer vatten. Mer än så var det inte. Inget om farliga ämnen eller liknande.
#9 - 18 mars 2007 21:14
becky_be skrev:
Det jag menade med miljövänligare var att man slipper förbruka ännu mer vatten. Mer än så var det inte. Inget om farliga ämnen eller liknande.

oki men det spelar som sakt inte så mycket hur mycket vatten du förbrukar blir inte milijövänligare för det de ända som är downside är för dem i de torra länderna då vill säga då vi sölar vatten nått som de har brist på
#10 - 18 mars 2007 21:21
Låter mycket mer omständigt...

Låter omständigt tycker det är onödigt bakterierna finns kvar i vattnet i karet ändå bättre att ta ur filtret och spola det under kranen. Bakterierna tar sig på en gång så länge gamla vattnet finns kvar i karet.

Nästan varje gång jag slangar vatten så tar jag filtret och kramar ur i hinken med smutsvattnet... det är väl mycket lättare och fräschare än att bära ut det och slabba i handfatet... kan vara bra för familjerelationerna oxå eftersom inte alla i huset är lika fisktokiga :D
#11 - 18 mars 2007 21:49

Om jag fattat saken rätt så innehåller vattnet relativt lite bakterier, det mesta sitter i filter och bottenmaterialet så den allmänna uppfattningen är nog att man ska vara rädd om filterbakterierna.
#12 - 18 mars 2007 22:25
albjohn skrev:
Om jag fattat saken rätt så innehåller vattnet relativt lite bakterier, det mesta sitter i filter och bottenmaterialet så den allmänna uppfattningen är nog att man ska vara rädd om filterbakterierna.

jo men jag har då aldrig haft problem med filtret har bytt allt vatten i karet och rengjort filtret undr kranen ska liksom inte spela nån roll fins alltid lite kvar i filtret oavsett rengöring

Annons