Hur säker / hållbara är slangarna på ytterfilter?

#1 - 1 juli 2003 20:39
Jag skall starta mitt första ytterfilter på torsdag, och tanken på att komma hem en dag och filtret har tömt akvariet är något som oroat mig så pass att det är först nu jag skaffat ett ytterfilter efter dom år jag hållt på med akvarier.

Så hur hållbara är slangarna o kopplingar o rör osv? Skall man sätta t.ex. buntband där slangarna sitter påträdda på rören eller behövs inget sådant?

#2 - 1 juli 2003 21:05
Normalt är det mesta väldigt hållbart, går något sönder märker du det första veckan. Håller det då, vilket det brukar göra, så håller det i tiotals år sedan. Trots allt kostar ju akvarieutrustning en del, och jag brukar anta att det är för att man inte använt det allra billigaste materialet.

Men visst finns det risker. Lekande barn, hundar och katter som ideligen genom sin lek tynger slangar och kopplingar skapar förr eller senare läckage. Passa dig också när du städar så att inte dammsugaren far in bland slangarna och rycker bort en slang. Mardrömmen är en slang som sitter på "tre-kvart" och inte alls läcker förrän den dagen du åker på semester då den lossnar helt i samma ögonblick som du låser dörren efter dig, allt i enlighet med Murphys lag om alla sakers största möjliga jävlighet.

UV-strålning kan få många plastmaterial att åldras med en faktor 10 eller rent av 20, och minusgrader kan få många plastmaterial att förvandlas till något som mest liknar potatismjöl. Men vi akvarister har ju inte akvariet i direkt solljus och inte heller i minusgrader så det brukar inte heller vara ett problem.

Om du är orolig och vill säkra upp lite mer, använd inte buntband utan riktiga slangklämmor som man skruvar ihop med mejsel eller skiftnyckel. Det skadar i alla fall inte materialet.

Swetrot
#3 - 1 juli 2003 21:06
trä på dom ordentligt och dom kommer inte att lossna.
se också till att dom inte är böjda eller att du måste tvinga rören dit dom skall vara, då kan dom hoppas ut ur burken.
borra också ett 5 mm. hål i utgående rör just under vattenytan då kan det inte tömma akvariet om en slang hoppar lös.
#4 - 1 juli 2003 21:49
[borra också ett 5 mm. hål i utgående rör just under vattenytan då kan det inte tömma akvariet om en slang hoppar lös.

Varför kan det inte de?

har inget ytterfilter än, vill skaffa information om dem först av de som har ytterfilter så att man inte gör fel när man väl har ett[:-29]
#5 - 2 juli 2003 07:54
Ingen tokig idé Ante1! Ska genast planeras in! :)

Morpheus: 5mm hål en liten bit under vattenytan gör ju att om vattenytan skulle sjunka under denna nivå som hålet är så kommer pumpen att dra in luft istället eftersom vattnets tyngd gör att det blir lättare att pumpa in luft än vatten... visserligen riskerar man att pumpen pajar när den får gå i luft men vad gör det om man ska jämnföra med vattenskador som blir i bostaden... antar att häverteffekten försvinner med hjälp av detta hål med!!

Ps, för att böja ner slang i akvariet så kan amn tex använda sånna här böjar som finns till tvättmaskiner för att vika ner slangen i tex ett handfat, ger en jämn böjning med stöd! alternativt så tar man grövre elektrikerrör och värmer till den böj man vill ha och för egenom slangen däregenom - efter tips från Urban :)

Annons