Hur saltbada guppy?

#1 - 17 mars 2007 10:24
Ok, bli inte upprörda nu för att jag startar en ny tråd om det här. Jag har sökt, men lyckades inte hitta svar på min fråga.

Jag vill saltbada en guppy. Kan någon berätta hur mkt salt jag ska tillsätta till en lämplig mängd vatten, som t ex 5 liter? Det vore toppen om någon vet saltmängd i ml så att jag kan mäta upp det med mina matskedsmått eller teskedsmått.

Stämmer det att firren ska bada i ca 20 minuter i saltbadet?

Koppar man in fisken till och från badet eller ska den läggas i och ur direkt?
#2 - 17 mars 2007 10:37
Varför saltbad.
Här finns om salt http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#3 - 17 mars 2007 10:40
2% salt motsvarar ungefär 1 rågad matsked bordssalt till 1 liter vatten.
#4 - 17 mars 2007 10:42
Kramfors skrev:
Varför saltbad.

Här finns om salt http://www.kramforskoi.com/salt.htm

Tack för svaret! Gäller mängden salt i länken även för guppy?

Anledningen till att jag funderar på saltbad är att en guppy ser knepig ut på fenorna. Det ser ut som att yttersta delen av stjärtfenan har smält bort och han har också fått ett "jack" in mellan fenstrålarna lixom på stjärtfenan. Övriga fiskar i akvariet ser fina ut.

Tror du att saltbad kan hjälpa honom?
#5 - 17 mars 2007 10:43
Azur skrev:
2% salt motsvarar ungefär 1 rågad matsked bordssalt till 1 liter vatten.

Ok, är 2% en lämplig saltmängd för saltbad tycker du?
#6 - 17 mars 2007 11:05
Hej Knyttet!

Knyttet skrev:
Tack för svaret! Gäller mängden salt i länken även för guppy?

Anledningen till att jag funderar på saltbad är att en guppy ser knepig ut på fenorna. Det ser ut som att yttersta delen av stjärtfenan har smält bort och han har också fått ett "jack" in mellan fenstrålarna lixom på stjärtfenan. Övriga fiskar i akvariet ser fina ut.

Tror du att saltbad kan hjälpa honom?

[:O] En av mina guppyhonor har något liknande på stjärtfenan, vet absolut inte hur det kommer sig? Men saltbad??? Kan det vara rätta hjälpen?:confused: Skulle gärna vilja veta orsaken först!:confused:
#7 - 17 mars 2007 11:08
Malinitzi skrev:
[:O] En av mina guppyhonor har något liknande på stjärtfenan, vet absolut inte hur det kommer sig? Men saltbad??? Kan det vara rätta hjälpen?:confused: Skulle gärna vilja veta orsaken först!:confused:

Jag vet inte om det är rätt eller inte, men jag tänker att det kan vara värt att prova. Eftersom alla andra fiskar ser fina ut så känns det ju inte som någon farlig sjukdom som härjar i akvariet, mer som att just den här fisken är lite nedsatt.

Men vi får se, om experterna tror att det är helt fel så låter jag nog bli.
#8 - 17 mars 2007 11:09
saltbad kan hjälpa och inte farligt att testa så länge man har koll på firren i badet. man kan oxå tillsätta lite salt i karet i förebyggande syfte men kolla först så alla invånare i karet fixar det.
#9 - 17 mars 2007 11:11
http://web.telia.com/~u40308146/ektozon.htm saltet jag använder är ektozon och ska man joxa med vanligt bordssalt så se till att det inte innehåller jod.
#10 - 17 mars 2007 11:15
polysperma skrev:
http://web.telia.com/~u40308146/ektozon.htm saltet jag använder är ektozon och ska man joxa med vanligt bordssalt så se till att det inte innehåller jod.

Jag har salt som är köpt på fiskaffären. Det är en genomskinlig påse utan märkning, så då är det väl inte Ektozon jag har kan man väl gissa? Men det är ju salt som ska vara till akvarium iaf.

Om det inte är Ektozon jag har så är det väl ingen vits att jag tittar på Ektozons dos-anvisningar? Vet du vad det är för skillnad på Ektozon o vanligt jodfritt salt förresten?
#11 - 17 mars 2007 11:19
som jag fattar det som så är enda skillnaden märket men mängden ska vara det samma.
#12 - 17 mars 2007 11:20
polysperma skrev:

Jod spelar ingen roll
Kan snarere göra nytta tror ja,
Jod är antibakterielt och infektionshämmande används vid sårtvätt i starkare doser ....

Läste just detta

Sköldkörteln behöver jod
Jod är ett icke metalliskt grundämne som tillförs oss via födan. Jod finns mest i saltvattenfisk och tång. Sköldkörteln är beroende av jod för att kunna bilda sköldkörtelhormoner och ansamlar jod i hög koncentration inuti sköldkörtelns celler, för att sedan använda detta vid bildning av sköldkörtelhormoner.

Det dagliga jodbehovet ligger vid ca 0,15 mg.

Brist på jod är den vanligaste orsaken till sköldkörtelsjukdomar i världen. Ca 30% av jordens befolkning har jodbriststruma. I Sverige förekommer i princip inte jodbrist eftersom vissa viktiga livsmedel är jodberikade.

så kan knappast va farligt för fiskar i den dosen som fins i salt

Jag kör alltid med vanligt bordssalt med eller utan jod .
Etozonsalt är samma sak bara det att de innehåller plumpförebyggande medel
#13 - 17 mars 2007 11:23
mayday skrev:
Jod spelar ingen roll

Kan snarere göra nytta tror ja,

Jod är antibakterielt och infektionshämmande används vid sårtvätt i starkare doser ....

Fast man får ju höra hela tiden att det är så viktigt att det är utan jod. Jag skulle inte våga köra med jod-salt i första taget.
#14 - 17 mars 2007 11:26
mina lever som sagt ...
kolla genom innehålsförtäckningarna på ditt foder så hittar du nog värre saker där
#15 - 17 mars 2007 11:38
mayday skrev:
mina lever som sagt ...

kolla genom innehålsförtäckningarna på ditt foder så hittar du nog värre saker där

Du kan säkert ha rätt i att jod inte är farligt för dem. Men det är konstigt att det är så allmänt känt att det ska vara farligt i så fall.
#16 - 17 mars 2007 12:38
ja jod biten har man ju blivit inpräntad sen barnsben att man ska undvika till firrar..... myt eller inte?
hur motiveras joden? hur motiveras icke jod? *nyfiken*
#17 - 17 mars 2007 12:47
Hörrni, hur var det med koppning? Ska fisken koppas in och ur saltbadet eller inte?
#18 - 17 mars 2007 12:48
polysperma skrev:
ja jod biten har man ju blivit inpräntad sen barnsben att man ska undvika till firrar..... myt eller inte?

hur motiveras joden? hur motiveras icke jod? *nyfiken*

Orkar du läsa på norska så är det här lite kul saltläsning: http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?p=307556
#19 - 17 mars 2007 12:48
Jag har svårt att se att jod ska göra nån skada vid saltbad, borde ju snarare vara bra som mayday säger, men jag vet inte och är man osäker kanske det är lika bra att undvika det.

Däremot skulle nog jag undvika jod om jag hade salt i karet, fråga mig inte varför men man har ju som polysperma säger fått det inpräntat i skallen så nån sanning borde det ligga i det, men det vore intresant att veta vad som egntligen är sanning eller myt.
#20 - 17 mars 2007 12:49
Knyttet skrev:
Hörrni, hur var det med koppning? Ska fisken koppas in och ur saltbadet eller inte?

Använder du vatten från karet som du saltar borde det inte vara nödvändigt eftersom dom går så kort tid i saltet.
#21 - 17 mars 2007 12:51
albjohn skrev:
Använder du vatten från karet som du saltar borde det inte vara nödvändigt eftersom dom går så kort tid i saltet.

så ingen koppning för ett 15-20 minuters bad alltså? Ursäkta att jag är lite tjatig, det är första gången jag ska göra detta och jag vill inte göra fel.
#22 - 17 mars 2007 13:10
Vad är fel och vad är rätt ?

Det är inte alltid så lätt att veta utan det mesta bygger på tro, tror du dom behöver koppas så ska du göra det, det blir nog inte fel.

Tror du det går bra utan koppning så gör du så, jag har då gjort så utan problem eftersom temperaturskillnaden är ganska marginell om du använder samma vatten och fisken borde inte hinna anpassa sig efter salthalten i vattnet, men det är som sagt min tro.
Desutom torde då det omvända även gälla när du ska i med fisken i saltbadet dvs ytterligare en koppning

Nu blev du bra mycket klokare, eller hur :)
#23 - 17 mars 2007 13:44
albjohn :) inte mycket klokare blev jag, men jag tror nog att jag vågar köra utan koppning
#24 - 17 mars 2007 14:34
Jag har ofta använt saltbad till mina platysar, och det har fått bort ganska många konstiga tillstånd som fläckar, fenknas och annat tok.

Använder du akvarievatten behöver du ej koppa i/ur. Jag har faktiskt låtit bli att "koppa" även när jag tagit färskt vatten - och det har gått bra..
Lägg gärna över en handduk eller något , så det blir mörkt och lite lugnare för firren. Jag brukar även ha i några droppar aqutan - men det är ej helt nödvändigt.

Jag har använt vanligt jozo grovsalt utan jod. Cirka 1 tesked per liter vatten.
Sedan har jag låtit dem bada 30 - 40 minuter.
#25 - 17 mars 2007 15:07
Man skall inte koppa till saltbad, men fisken måste hållas under uppsikt.
Det är helt likgiltigt ifall saltet innehåller jodid eller inte (det är en ren myt att jodiden eller antiklumpmedlet är farligt).
#26 - 17 mars 2007 15:13
Glömde säga - bli inte rädd om den lilla kraken bleknar i färgen under badet.
Den kommer återfå full färgprakt igen en stund efter den återförts till akvariet. Och håll naturligtvis koll under badet. Minsta tecken på dåligt mående = åter till akvariet.

Lycka till.
#27 - 17 mars 2007 15:53
Mer om salt från Norge http://koi.no/helse/salt3.html
#28 - 17 mars 2007 15:59
"A 3 percent salt dip effectively removes protozoa from the skin, gills, and fins of freshwater fish; it also enhances mucus production. Depending on the species, fish can remain in a 3 percent salt solution from 30 seconds to 10 minutes. In general, fish should be left in the salt solution until they lose equilibrium and roll over. When this happens, the fish should be quickly removed from the salt solution and placed in clean, untreated water. Because some species (notably, some tetras) do not tolerate salt well, a bioassay (a test to determine safe concentration) should be conducted before large numbers of these fish are treated." från: http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007

Jag testade nyligen och lät fisken gå i 3% lösning tills den tappa orienteringen och den verkar inte ha tagit någon skada. Dock så gick inte symptomet över, den har troligtvis gälmask eller bandmask och får Dactymor just nu.
#29 - 17 mars 2007 18:22
Knyttet skrev:
Fast man får ju höra hela tiden att det är så viktigt att det är utan jod. Jag skulle inte våga köra med jod-salt i första taget.

Man får även ofta höra att man får kramp om man badar efter man ätit ;)
#30 - 18 mars 2007 11:57
Hej Knyttet!

Knyttet skrev:
Ok, bli inte upprörda nu för att jag startar en ny tråd om det här. Jag har sökt, men lyckades inte hitta svar på min fråga.

Jag vill saltbada en guppy. Kan någon berätta hur mkt salt jag ska tillsätta till en lämplig mängd vatten, som t ex 5 liter? Det vore toppen om någon vet saltmängd i ml så att jag kan mäta upp det med mina matskedsmått eller teskedsmått.

Stämmer det att firren ska bada i ca 20 minuter i saltbadet?

Koppar man in fisken till och från badet eller ska den läggas i och ur direkt?

[:-54] Nu har jag saltbadat en blå guramihona med sår på bröstet. 30 min. i 3 liter vatten med 3 tsk salt med jod. Ska meddela resultatet då jag ser hur det gått!:)

Annons