Hur sänka en stor rot?

#1 - 27 april 2007 06:56
Hej

Något man kan göra för att påskynda processen?
Jag har lagt den i badkaret med en tyngd ovanpå men efter en vecka så flyter den fortfarande.

Mvh UB
#2 - 27 april 2007 07:04
Det är en del som kokar den för att den ska dra åt sig vatten fortare för att få den att sjunka.
Flyter den väldigt mycket så kan det ta tid innan den sjunker, men är det inte så mycket flykraft kvar i den så kanske du kan lägga den i karet ändå och placera tillfälligt en sten lite lämpligt på den.
#3 - 27 april 2007 07:16
Roten är ca 60 cm lång, 25 cm hög och 10 cm djup (maxmåtten). Det krävs fortfarande ca 10 kg för att hålla den nere.

Frun föreslog att jag skulle ta den till närmaste restaurant för kokning! :)

Mvh UB
#4 - 27 april 2007 07:26
Vad är det för typ av rot eftersom den inte sjunker? Att det är så stor flytkraft i den förvånar mig lite då de för det mesta sjunker, och någon gång kan det vara lite flytkraft men att det försvinner på några dagar.
En variant är att du fäster en plexiglasskiva under roten så det är gruset som håller ner den. Nackdelen är att du inte kan ändra på den, men det är förhoppningsvis inget problem efter ett tag i karet och då kan du plocka bort plexiglaset. Du kan fästa den med buntband eller liknande, eller om du vill borra i roten så kan du skruva fast den.
#5 - 27 april 2007 07:35
Det är en vanlig mangrove köpt hos Akvarielagret, men den är rätt stor.
Dom första dagarna märktes skillnad, men dom senaste dagarna verkar det som den flyter likabra, ingen förändring längre alltså.
Ska man borra ett gäng hål i den för att underlätta för luften att ta sig ut?

Mvh UB
#6 - 27 april 2007 07:39
Nej, det kommer inte att göra någon skillnad att borra i den.
En äkta Mangroverot är svår att få tag i, de flesta rötter säljs som Mangrove men är det inte:confused: och en sådan skulle sjunka ganska så snart. Det är annars inte så mycket att göra än att vänta om du inte sänker den ändå med något knep, och efter en tid så har den dragit åt sig såpass mycket vatten att den sjunker av sig själv(förhoppningsvis;) ).
#7 - 29 april 2007 22:43
man kan pröva borra lite i den, ibland så är det luft som fastnat i roten och som inte kommer ut, har funkat för mig när rötter trilskats.
#8 - 30 april 2007 06:32
De större rötterna jag har haft har verkligen varit en utmaning.
Den värsta krävde flera veckors blötläggning...!
Tråkigt att man inte kan bada undertiden roten ligger där. eller iofs. Kan ju bli ett amazonasdopp :)
#9 - 30 april 2007 09:12
kör på badkaret igen.. så varmt det bara kan bli.. ner med roten så att den ligger på botten.. tyngd på, fyll karet hela vägen upp, bara varmvatten. byt vatten sen dagen på igen. bara varmt.. och vänd på roten då också.

Annons