Har ett alldeles nystartat akvarium; de första fiskarna kom igår: 10 drottningrasbora, 4 pakistanbotia och 3 svärdbärare. Vi har tänkt att fylla på med ett 10 kardinaltetror och en mal om någon vecka. En vattenanalys med JBL EasyTest 5 in 1 visar på följande värden: Nitrit 0 mg/l, Nitrat 10-25 mg/l, Hårdhet <3 °dH, Karbonathårdhet 6-10 °d KH och pH 7,6-8 (på kvällen, ngt lägre på morgonen). Vattnet från kranen har Nitrit och Nitrat 0, Hårdhet 7-14°dH, KH 6-10 °dKH och pH 7,2-7,6. Att hårdheten har sjunkit beror nog på att jag har stoppat i en stor, visserligen urlakad, mangroverrot. Men varför stiger pH? Roten borde väl sänka pH? Enligt Fishbase
(http://www.fishbase.org) fl webbsidor bör kardinalerna ha ganska surt pH (4,0 - 6.0, upp till 7,5 på någon sida), Pakistanbotierna pH 6.0-7,5, Drottningrasbororna 6,0-7,5 och svärdbärarna 7,0-8,0. Alltså bör jag hålla mig till pH 7,0 ungefär. Samtidigt tycker jag hårdheten är väl låg (<3.0). Går det att sänka pH samtidigt som man höjer hårdheten? Normalt hänger väl hög hårdhet ihop med högt pH? Finns det något trick här? Eller kan man kanske inte lita på mitt test (jag har testat flera gånger med samma resultat)?