Det finns sugproppar att köpa som håller den på plats! Jättesmart.. tills dess kan du väl luta en sten eller rot mot den så håller den sig nog still.. det är ju inte bra om den kommer upp i luften, för då kan den bränna sönder sig själv..
Alltså, är det värt att spara en hundring genom att köra med en gammal doppvärmare och riskera elhaveri i karet, än att bränna en hundring på en ny doppvärmare och få en som är anpassad i korrekt watt-tal och som lär fungera bättre?
Finns det olika styrkor på doppvärmare? Jag har 150 liter och min kampfisk och två andra dras till doppvärmaren och håller sig där... :/
Jag tänkte om den inte värmer hela akvariet...
Det är olika styrkor på, och då måste du ha rätt, annars värmer den inte hela karet..
Om du inte vet styrka så kan du kolla på internet på zoo-sidor och se vilken vattenmängd din doppvärmare klarar av!
Vad står det för wattantal på?
Verkar läskigt att använda en så gammal värmare. Dels för risken för elchocker, dels för att termostaten kanske inte funkar så bra längre (om det ens finns någon).
Hur många watt man behöver beror i huvudsak på 1) hur många liter akvariet är på, och 2) hur många grader varmare det ska vara i akvariet än i rummet.
Har hört att en värmare ska vara så liten som möjligt. En överstor värmare slår av och på hela tiden, vilket inte är bra. Dessutom dör fiskarna snabbt om den skenar.
mvh Daniel
Det är iofs sant som dom säger, att det är säkrare att köpa en ny, dom kostar inte mycket och då får du rätt watt för ditt kar!
Lätt och smidigt, då får du också sugproppar så är den lätt att fästa.. Har du råd att köpa en ny, så får du allt lätt o smidigt :)
Eftersom varken jag eller sunkan har nåna aning om vad det är för värmare och hur den funkade när den var ny är det kanske lite väl magstarkt att säga släng skiten. Funkar den så funkar den (dvs. värmer) Sugproppar är väl den vettigaste lösningen på fastsättningen. Finns i en uppsjö varianter på akvarieaffären.
Däremot är elsäkerhetsargumentet värt att tänka på. Kolla så att sladden är intakt och inte börjat torka.
Beträffande placeringen är det väl skönast att ha allt på ett ställe och försöka dölja det så gott det går istället för att ha det utspritt. Se bara till att värmaren inte går emot pumpen och därmed skadar plasten.