Hur sätta lysrör på hörnakvariumramp?

#1 - 11 februari 2008 18:02
Hur sätter man lämpligast lysrör för maximal spridning i en heltäckande ramp på ett hörnakvarium?
Karet är 85-85 cm hörn mot väggen, den stora rutan fram är 85 cm och de två snedrutorna är 25 cm.
Hemma finns tillbehör för ett 90 cm rör och ett 60 cm. Hade varit bra om vi kunde få nytta av dessa. :)
#2 - 11 februari 2008 20:53
jag hade nog satt 90cm så långt fram som möjligt mot frontrutan och sen 60cm på mitten ungefär och fixat en lågenergilampa (finns med bra spektrum) att ha längst bak i hörnet :)
#3 - 12 februari 2008 07:32
Fuzzop skrev:
jag hade nog satt 90cm så långt fram som möjligt mot frontrutan och sen 60cm på mitten ungefär och fixat en lågenergilampa (finns med bra spektrum) att ha längst bak i hörnet :)

Låter som en bra (läs billig.. *S*) lösning!
Reflektorer känns som en bra idé att komplettera upp med.
#4 - 12 februari 2008 08:20
lili76 skrev:
Låter som en bra (läs billig.. *S*) lösning!

Reflektorer känns som en bra idé att komplettera upp med.

ju jag tror nog det skulle bli snyggt så men du kan su alltid be nån hålla rören på plats och kolla hur det ser ut innan du gör några ändringar.
sen fundera över att bara måla med matt vit färg över rören, reflektorer är ju effektivare men dom kanske riktar ljuset lite för mycket så du får välbelysta zoner och en del lite mörkare, själv hade jag satsat på att få lite mer spridning på ljuset, men det är nog lite av en smaksak hur man vill att det ska se ut :)
#5 - 12 februari 2008 08:33
Fuzzop skrev:
ju jag tror nog det skulle bli snyggt så men du kan su alltid be nån hålla rören på plats och kolla hur det ser ut innan du gör några ändringar.

sen fundera över att bara måla med matt vit färg över rören, reflektorer är ju effektivare men dom kanske riktar ljuset lite för mycket så du får välbelysta zoner och en del lite mörkare, själv hade jag satsat på att få lite mer spridning på ljuset, men det är nog lite av en smaksak hur man vill att det ska se ut :)

Tänkte mig spridningen bakåt, därav reflektorerna.. "Alla" växter kommer ju att växa längst med kanterna. Men måla rampen invändigt med vit färg kanske räcker!
Har en känsla av att det blir till att prova sig fram. :) Tänkte smyga inom djuraffären en sväng idag och se hur rören sitter i hörnakvariumen där.
#6 - 12 februari 2008 10:04
Om du har lite vit färg som skulle funka hemma så kan du ju börja med det och se om du blir nöjd med resultatet, det skadar ju inte även om du skaffar reflektorer senare.
Ett annat tips är att kolla lite på secondhandbutiker, själv hittade jag nyligen armatur för 4 lysrör så nu ska det byggas en helt ny ramp med totalkostnad på 75kr :)
#7 - 12 februari 2008 12:38
Fuzzop skrev:
Om du har lite vit färg som skulle funka hemma så kan du ju börja med det och se om du blir nöjd med resultatet, det skadar ju inte även om du skaffar reflektorer senare.

Ett annat tips är att kolla lite på secondhandbutiker, själv hittade jag nyligen armatur för 4 lysrör så nu ska det byggas en helt ny ramp med totalkostnad på 75kr :)

Vit färg kostar ju inte mycket, så det är inlagt på inköpslistan. Angående secondhand så är det just därifrån våra extra ramper här hemma kommer ifrån.. ;) Brukar ta en sväng förbi den hyllan när jag kommer dit.

Kollade på hörnkar i djuraffären och där satt bara två 60 cm rör i det. Så jag tror att det kommer att bli bra som du föreslog! :)
Börjar med vit färg och kompletterar med reflektorer senare om jag tycker att det behövs.
Blir nog tusan bra! :)
#8 - 12 februari 2008 19:10
Låter som det ska bli bra, tänkte bara om du köpt armatur på secondhand så kanske dom inte är så fukttåliga så va noga med placering och fuktsäkring av reaktorerna sen bara :)

Red. om det inte är just akvariearmaturer du lyckats få tag i då så kolla ip-klassen iaf.
#9 - 12 februari 2008 19:13
Fuzzop skrev:
Låter som det ska bli bra, tänkte bara om du köpt armatur på secondhand så kanske dom inte är så fukttåliga så va noga med placering och fuktsäkring av reaktorerna sen bara :)

Red. om det inte är just akvariearmaturer du lyckats få tag i då så kolla ip-klassen iaf.

Det är akvariearmaturer och jag lovar att vara noggrann. Annars får jag bannor av min pappa (elektrikern).. *S*

Annons