hur se man att guppyn är gravid?

#1 - 18 april 2007 13:16
nån som vet de? ,för en av mina e ganska tjock,men vet inte hur ja se att hon e gravid som??
#2 - 18 april 2007 13:36
Du kan se det på dom genom att kolla bak vid analen är hon svart och lite mörkare just där kan du nog räkna med bebisar:)
#3 - 18 april 2007 13:52
Okej,då kanske de finns möjlighet:) Finns de nån bild som man kan så hur de ser ut?
#4 - 18 april 2007 13:53
alla guppysar(honor) e svarta/mörka där.du kan se på magen om dom e gravida eller ej.

är dom gravida e dom stora som ballonger;D e dom inte de e dom lite smalare
#5 - 18 april 2007 14:00
okej,isf e kanske 2st på smällen:) kan dom ha bleve på smällen på en vecka?
En av hanarna typ dansar för honorna,han böjer på ryggen sidledes sen skaka han på stjärtfenan jätte mkt,se roligt ut å kolla på(vill han para sig då?)
#6 - 18 april 2007 14:55
jasså!?

Kenny*92 skrev:
alla guppysar(honor) e svarta/mörka där.du kan se på magen om dom e gravida eller ej.

är dom gravida e dom stora som ballonger;D e dom inte de e dom lite smalare

jaha det visste inte jag. kul att lära sig saker heeela tiden;)

jag lånar tråden lite:)

mina guppys skiftar färg där bak från en rosa nyans till svart..
vad kan det bero på??
#7 - 18 april 2007 15:02
Dom är svartare där bak när dom ska ha yngel, har dom fött blir det ljusare igen. Svårt o se på fiskar med mörk färg, men är dom ljusa så syns det lätt..
Skiftar dom färg ofta?
#8 - 18 april 2007 15:11
nja inte så värst men det ploppar inga yngel iaf:(
kanske en gång i veckan även fast dem är jätte tjocka:S
synd frö jag VILL ha yngel..:)
#9 - 18 april 2007 15:21
Dacke, testa med att variera kosten lite
#10 - 18 april 2007 15:39
okej vad ska jag använda då??
#11 - 18 april 2007 15:47
hmm,fick inte svar på min fråga "kan dom ha bleve på smällen på en vecka?
En av hanarna typ dansar för honorna,han böjer på ryggen sidledes sen skaka han på stjärtfenan jätte mkt,se roligt ut å kolla på(vill han para sig då?)" ??

Men de se inte ut som om honorna gilla de han gör,dom typ simma därifrån;) stackarn,betyder de att dom inte e redo,eller att dom redan e med barn?
#12 - 18 april 2007 16:53
ingen?
#13 - 18 april 2007 17:00
Ska ju skaffa palettciklider i slute av månaden,å som ja ha fattat de så kan man ha paletter med BG:n.... Men vet nån om de gå att stoppa ner ett stim med tigerbarber?Eller bli dom för aggresiva mot BG:n , guppyna(om dom finns kvar då) ,svärdbärarna och paletterna??
#14 - 18 april 2007 17:27
Min guppyhona var verkligen hyper-stor, både jag och syrran var helt övertygade om att hon skulle få yngel. Hon blev bara större och större, och tillslut satte jag henne i ett "bb", så att hon skulle få yngla i fred. Hon satt där i ungefär 3 dagar, men ingenting hände. Istället blev hon jättestressad och bara simmade runt, runt non stop. Hon åt ingenting över huvud taget. Efter några dagar så blev jag tvungen att släppa ut henne, och hon blev mycket piggare, åt som hon skulle osv. Kvällen efter så låg hon död och flöt i akvariumet. Nån som har nån bra teori varför?
#15 - 18 april 2007 17:28
paletten äter garanterat upp samtliga yngel om den kan (å den kan he he)
#16 - 18 april 2007 17:32
jo de vet ja...men undrade mest om alla dom funka med tigerbarben,ca 10st.

Kan guppy hanen ändra färg på stjärtfenan då den skaka mot honan(varför skaka han,vill han para sig?),tycker min byter snabbt från gul,svart metallic till orange röd metallic....
#17 - 18 april 2007 17:52
glömde fråga:kan honorna ha hunne bleve gravida på en vecka,isf när föder dom?

Edit:nån som vet om guppy, svärdbärare, ancistrus och black ghost tål grov salt?
#18 - 18 april 2007 18:05
Han är säkert på parningstigen när han dansar för honorna. Min guppyhane gör likadant, ser häftigt ut och han blir såå dissad hela tiden, flickorna vill nog inte ha rajtan med ljuset tänt kan jag tänka mig :)

En guppyhona är gravid i ca 5 veckor och de blir nog gravida efter en parning och den varar nog inte i en vecka.
#19 - 18 april 2007 18:21
okej,ja då e han nog på parningsstigen:D

Tål dom grov salt?
#20 - 18 april 2007 18:23
Ingen aning
#21 - 18 april 2007 18:31
okej:(
#22 - 18 april 2007 19:41
vad ska du med grovsalt till?

koka nått ägg elelr nått och häll saltet där på...
#23 - 18 april 2007 19:52
onödig komentar[:-5]
#24 - 19 april 2007 10:54
hmm,tänkte tersta salt å kolla om bg bli bättre å han e med guppy svärdbärare
#25 - 19 april 2007 14:53
Cold skrev:
glömde fråga:kan honorna ha hunne bleve gravida på en vecka,isf när föder dom?

Edit:nån som vet om guppy, svärdbärare, ancistrus och black ghost tål grov salt?

Honorna kan ha varit gravida redan när du köpte dem. Jag har läst att de ska vara gravida ca 28 dagar, men har en hona här hemma som nu är inne på 33:e dagen...

Edit:Guppy tål salt och jag tror att Svärdbärare också tål salt.

Jag har tyvärr ingen aning om hur Ancistrus och Black Ghost tål salt, så mitt tips är att ställa en ny fråga under lämplig kategori med exempelvis "Tål Ancistrus och Black Ghost salt?" som rubrik.

Då ökar dina chanser att få svar av någon som vet markant :)
#26 - 19 april 2007 18:39
ja ha redan fått svar i en annan tråd:)... Men chansen e nog liten att dom va gravida,för dom va i olika kar..
#27 - 19 april 2007 19:57
Ok! Va bra att du fått svar iaf :)

Även om de går i olika kar i djuraffären så har de gått tillsammans hos uppfödaren.

Jag köpte en nyinkommen hona i en affär där de också håller honor och hanar skilda, 3 dagar senare födde hon :D
#28 - 19 april 2007 20:47
Oj då,där se man:) kan ju hoppas hon e med barn..Hade guppy för ca 1½år sedan (också:)) då när ja bytte vatten så såg ja några yngel som ja råkat suga upp:) fick ja ta ut dom ur hinken..Visste inte ens om att hon va gravid.

Edit:är platy känsliga för salt?

Annons