Hur ser cyano ut?

#1 - 19 september 2011 19:14
Ja, hur ser det ut? Vilka olika alger finns?//Sarah
#2 - 19 september 2011 19:17
Cyano är inte alger, utan bakterier, och det lägger sig som en grön hinna på botten, och inredning.
#4 - 19 september 2011 20:11
Såhär :)
#5 - 19 september 2011 20:23
Hah, sådär såg vårt ut innan jag gjorde nystart och slängde ut gamla skitgruset. Skickade i ny sand, nya växter och nya fiskar. Nu börjar min komma tillbaka och jag är inte nöjd...
#6 - 19 september 2011 21:12
Har en och annan tuss m sånt som var på den andra bilden, inga gröna hinnor alltså. Men det andra är alltså också cyano (det långa "skägget")? Finns det ngn fisk som äter sånt? Har grönt på glaset i mitt andra kar men det kom successivt efter att min ancistrus dog. Äter de cyano?

Tusen frågor[:o]
#7 - 19 september 2011 21:23
Ancistrus äter inte cyano. Vad jag vet så finns det inga fiskar som gör det. Cyano är egentligen inte en alg, det är en bakterie som finns i vårt vatten tex. "Skägget" du pratar om kan ev vara tofsalger, eller trådalger. Speciellt om du har långa tunna trådar. De är en alg som uppstår av andra orsaker, ingen expert så jag vet inte varför.

Det man kan göra med Cyano är att suga upp det man kan vid vattenbyten och ev köra med Happy-Life Algin Extra (vet inte hur effektivt det är, min Cyano är kvar :( ). Alternativt som defdac brukar tipsa om är att NO3 (nitrat) halten är för låg, då bör man tillsätta extra KNO3 om man kör med PMDD.
Skulle det bli mycket värre så får man ta till drastiska åtgärder genom att tillsätta GT (General Tonic) eller mörklägga 3-4 dagar.
#8 - 20 september 2011 18:18
I mitt kar med den gröna beläggningen på rutan ser jag varje morgon nya spår efter en snäcka (posthorn) som jag har. Man set att den har ätit där. Äter den alltså cyano?? Om det är vad det är.

Grönt eller gröngrått "ludd" på växterna, vad är det?
#9 - 21 september 2011 20:42
Ingen som kan svara?
#10 - 21 september 2011 20:56
Det på växterna är nog toffsalger, supervanligt i nystartade kar. Tror att de kommer efter 6-8 veckor. Karet är i obalans men det ger sig med tiden. :) Ta bort angripna blad och tvätta rent stenar med hett vatten om det sätter sig mycket där.
#11 - 22 september 2011 19:10
Tack för svar :)
Då ryker typ hela min cabomba :( det vill jag ju inte. Den är ju så bra för vattnet. Måste jag ta bort den, är tofsalgerna skadliga på nåt sätt?
#12 - 22 september 2011 19:13
Jag verkar ha fått fruktansvärt mycket toffsalger på min svärdsplanta, samt nålgräs (tror jag det är) + en till växt som är ganska liten. Har även problem med trådalger i karet som inte heller vill ge med sig! Jäkla störande är det.
Blir lite samma för mig, ska jag ta bort alla blad med toffsalger så har jag inte mycket kvar! Har iaf börjat göda med PMDD sen 1 vecka tillbaka (2 gånger) och såg idag för första gången att det bubblade från växterna! Men har inte sett några resultat än så länge med algförminskning
#13 - 22 september 2011 20:38
Hmm, alltså nu har jag hört talas om detta PMDD överallt och vet inte vad det är. Vad är det och vad är det bra för? :)
#14 - 22 september 2011 20:39
Alltså om tofsalgerna inte är skadliga så kan jag leva med dem liksom...
#15 - 22 september 2011 20:42
PMDD är växtnäring man blandar själv, finns att köpa online för typ en hundring. Man blandar tre flaskor med de olika preparaten. Sen tillsätter man 10ml/100L vid vattenbyte en gång i veckan..
#16 - 23 september 2011 14:55
okej men är de bra mot alger?
#17 - 26 september 2011 09:01
Bra och bra, det gör att växterna får mer näring och därav växer mer och fortare. Om jag förstått det rätt nu så innebär det att växterna (trots tillsatt mer närning) kommer ta upp näringen som algerna annars hade tagit. Sen överlever alger mycket bättre än växter i ett näringsfattigt akvarie.

Några snabbväxande växter tillsammans med PMDD och låt akvariet vara ett tag kanske skulle funka. Jag är inne i en period då jag just nu prövar och utvärderar iaf. Har problem med främst skäggalger, trådalger och kanske även lite tofsalger tror jag!
#18 - 26 september 2011 14:48
PMDD är växtnäring man blandar själv, finns att köpa online för typ en hundring. Man blandar tre flaskor med de olika preparaten. Sen tillsätter man 10ml/100L vid vattenbyte en gång i veckan..

det är det rekommenderande förfarandet, men bara om man kör med CO2. Enligt vad defdac sa nyligen i en liknande tråd ska man endast byta vatten en gång i veckan med CO2. Har man inte det (jag har det inte) så ska man bara tillföra PMDD vid behov, om växterna börjar bli bleka och så. Har själv inte gjort vattenbyte nu i helgen, köpte dessutom ett nytt lysrör för någon vecka sedan, och det verkar som om min cyano börjar ge sig.
Jag matar dessutom varje dag numera, med Aquatic Nature Tropical Granulat, algwafers några gånger i veckan och fryst räkmix.
#19 - 26 september 2011 18:27
Vanish skrev:
Bra och bra, det gör att växterna får mer näring och därav växer mer och fortare. Om jag förstått det rätt nu så innebär det att växterna (trots tillsatt mer närning) kommer ta upp näringen som algerna annars hade tagit. Sen överlever alger mycket bättre än växter i ett näringsfattigt akvarie.

Några snabbväxande växter tillsammans med PMDD och låt akvariet vara ett tag kanske skulle funka. Jag är inne i en period då jag just nu prövar och utvärderar iaf. Har problem med främst skäggalger, trådalger och kanske även lite tofsalger tror jag!

Alla dessa olika alger. Hur ser jag skillnad? :confused:
#20 - 26 september 2011 19:01
Google till att börja med. Men skäggalger och staghorn har jag grymt svårt att se skillnad på, iaf på bilder. Men det finns nog någon som kan förklara skillnaderna. Trådalger vet jag inte om det finns någon som är särskilt likt :p
#21 - 26 september 2011 20:11
Nä du, ogräs som ogräs :p Jag har tittat på bilder och tycker allt ser lika ut. Men så länge karet ser snyggt ut och inga firrar dör är jag glad;) Tack för svar!
#22 - 3 oktober 2011 10:45
har också massa cyano i ett av mina kar, undrar lite om snäckor eller möjligtvis red crystal äter cyano? eller är det bara preparat som hjälper mot det?

Annons