Hur ser jag könsskillnad på Fjärilsciklid?

#1 - 22 april 2010 18:15
Hej, skulle vilja köpa fjärilsciklider, 2 honor och 1 hane.. men hur ser jag skillnad på dom? tacksam för svar! :) Mvh Kim
#2 - 22 april 2010 18:30
Fjärilsciklider hålls bäst i par, en individ som blir över efter parbildning får det tufft.

Hanen är större än honan, och har större fenor. Honan är rundare i kroppen, och när hon är i lekkondition har hon rödlila buk. De första, svarta, fenstrålarna i hanens ryggfena är ofta förlängda. De blå prickarna går ofta in i den svarta sidfläcken på honan, medan fläcken på hanen oftast är helt svart.
#3 - 22 april 2010 18:40
Okej tack! så du tycker jag ska satsa på att bara ha en hona och en hane?
#4 - 22 april 2010 19:10
eller två hanar o två honor så kan dom para ihop sig lättare.
#5 - 22 april 2010 19:13
akvariet är på ca 50L.. /kim
#6 - 22 april 2010 19:16
ah. a då blire bara en hona o hane.
#7 - 22 april 2010 19:19
det jag tänkte oxå, två par lät för mkt på den liter volymen :) tack för svar!
#8 - 23 april 2010 21:13
Det är en sak jag inte fattar när alla sak säga könsskillnad på fjärilsciklider....
Varför säger alla att man ska kolla på ryggfensstrålen? Det kan ju ibland bli helt fel då!!

Så här enkelt är det med fjärilsciklider och könsskillnad:
Honan har alltid lite rosa till klart rödlila buk, medan hanen alltid har gul buk.

Vet man det kan mn ta ut ett par utan risk för att det ska bli fel på något sätt.

En annan sak som jag skulle vilja säga är att man alltid ska köpa en grupp med ciklider, så de kan få välja partner lite själva.
Då brukar alla fråga: Vad man ska göra med de som blir över då?
Här kommer svaret: Ge tillbaka dem till djuraffären.

P.S. Dem som inte håller med mig är har tillstånd att ge en bra förklaring till mig.
#9 - 24 april 2010 11:24
Nej, att det med fenstrålarna inte alltid stämmer vet jag, det var därför jag skrev "ofta" och inte "alltid" :)
#10 - 24 april 2010 16:49
Micke A: Därför kan man göra det enkelt för nybörjare genom att be dem gå på buken. Det är till 100% felfritt.

Annons