hur ser man?

#1 - 9 december 2004 12:38
Hej.
Jag har kommit underfund med hur guppy ser ut innan dom får yngel och jag vet att alla levandefödare blir kantiga innan dom föder.
Men hur ser man på platy,svärdbärare,segelfensmolly,blackmolly när det är dags? blir analöppningen större eller? vår blackmolly hona är vit i öppningen och inte bara när hon bajsar utan hela tiden:)och går dom även i ca 24-30dagar innan dom föder
Tackar för era svar:)
#2 - 9 december 2004 13:30
Levandefödare blir kantiga om magen innan det är dags. Om man man har tex en guppy eller en ljus platy/svärdbärare kan man se ynglena. Om man tar sig tid att titta noga (dvs om fisken någonsin är stilla!) kan man se ögonen, elelr så ser man iaf romkorn :) Om man ser små svarta prickar (ögonen) så handlar det om en dag eller så.

Blackmollys är som känt svarka, så att kolla efter ögon är dömd att misslyckas... Men det finns ett par bra mått. Försökt hålla koll på när honan och hanen leker. De kan hålla på i timmar ibland, vilket klart underlättar. Sen räknar man 3-4 veckor från det. Annars är regeln att honan blit tjock, sen riktigt fet, sen börjar man undra om hon ska explodera, sen blur hon kantig, sen tar det bara någon dag så har man fått yngel :)
#3 - 9 december 2004 19:28
Ursprungligen skickat av Black_666

Levandefödare blir kantiga om magen innan det är dags. Om man man har tex en guppy eller en ljus platy/svärdbärare kan man se ynglena. Om man tar sig tid att titta noga (dvs om fisken någonsin är stilla!) kan man se ögonen, elelr så ser man iaf romkorn :) Om man ser små svarta prickar (ögonen) så handlar det om en dag eller så.

Blackmollys är som känt svarka, så att kolla efter ögon är dömd att misslyckas... Men det finns ett par bra mått. Försökt hålla koll på när honan och hanen leker. De kan hålla på i timmar ibland, vilket klart underlättar. Sen räknar man 3-4 veckor från det. Annars är regeln att honan blit tjock, sen riktigt fet, sen börjar man undra om hon ska explodera, sen blur hon kantig, sen tar det bara någon dag så har man fått yngel :)

*skrattar* ja hon börjar ju bli kantig efter att hon varit fet.hahahah ja det var bra skrivet[:-34],tack för dina goda råd ska kolla platyna i baken och kika efter några ögon:P.
ha det bäst:)
#4 - 9 december 2004 20:14
haha!
#5 - 10 december 2004 14:36
Vad menar ni med kantiga? Mina svärdbärare är jättefeta (utom en som troligtvis ynglat reden) men det känns som de varit lika feta hela tiden. Tycker det är jättesvårt att veta när jag ska flytta över i yngelakvarium.
#6 - 10 december 2004 18:29
tycker det är svårast med platy, eftersom dom ser liksom feta ut jämt.. dom är ju så runda =D

Annons