Hur ser man att ciklider munruvar?

#1 - 1 juli 2009 17:19
tänkte mest på Saulos ciklid,gul labidochromis.

läste att vissa tuggar, får en påse under hakan, men tycker alla tuggar! finns det nåt bra exempel? nåt klipp? där man ser tydligt!
#2 - 1 juli 2009 17:42
Du märker det annars på att honan drar sig undan. Specielt när du matar brukar man se det tydligt.
#4 - 1 juli 2009 18:19
DAHLBERG skrev:

vilken bra bild! är det så på de flesta ciklider?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 juli 2009 18:33
xitele81 skrev:
vilken bra bild! är det så på de flesta ciklider?

Well - förstås enbart på munruvare och de utgör ju en minoritet av cikliderna.

Sedan varierar det hur mycket det syns beroende av i vilket stadie det är, samt mellan olika arter.
På fotot i länken ovan syns det relativt tydligt skulle jag vilja påstå.
#6 - 1 juli 2009 18:40
Well - förstås enbart på munruvare och de utgör ju en minoritet av cikliderna.

Sedan varierar det hur mycket det syns beroende av i vilket stadie det är, samt mellan olika arter.

På fotot i länken ovan syns det relativt tydligt skulle jag vilja påstå.

kan man säga att det är likadant på en gul labidochromis som på bilden?
ingen bild till? nån
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 juli 2009 18:43
xitele81 skrev:
kan man säga att det är likadant på en gul labidochromis som på bilden?

ingen bild till? nån

Någorlunda lika - åtminstone i slutet av ruvningsperioden när ynglen är som störst.
I början är det ju bara små ägg och då syns det inte alls så mycket
#8 - 1 juli 2009 19:05
ok! tack jätte för svaren! har bara en sista frågfa! hur lång tid tar det ca innan ynglen är fullvuxna/könsmogna? det gäller dom ovanstående!
#9 - 1 juli 2009 21:36
xitele81 skrev:
ok! tack jätte för svaren! har bara en sista frågfa! hur lång tid tar det ca innan ynglen är fullvuxna/könsmogna? det gäller dom ovanstående!

Brukar vara runt 20 dagar på dom flesta Malawi. Dock inte säker på just dessa.
#10 - 1 juli 2009 21:36
xitele81 skrev:

De är könsmogna runt året skulle jag gissa, kanske något innan. Vad det gäller Labidochromis caeruleus (som jag antar att du menar med gul lab) så är det ganska lätt att se att de tuggar. När de är könsmogna kommer förmodlingen en hannes bukfenor mörkna ganska rejält (den dominanta hannen). Han kommer även att visa de andra att han är dominant genom att jaga dem lite (fast det är en snäll mbuna).

Min erfaranhet av golden (som de ofta kallas i affären) är att de tuggar väldigt länge. Mina tenderar att gå 29-33 dagar och då håller jag 24-25 grader i karen. "Normalt" för de flesta arter är väl runt 20 dagar.

Lycka till med fiskarna. Jag tror inte att du kommer att missa eventuell ruvning.

/Jocke
#11 - 1 juli 2009 22:49
honan har som en ''påse'' vunder munnen. hon äter inte när hon har ägg och yngel i munnen. och hon brukar hålla sig undan lite. har fått informationen genom att läsa och sätt när mina röda hongi och golden har haft yngel. sry har ingen bild när honan har ägg/yngel

mvh joppan
#12 - 3 juli 2009 18:31
Den honan som e på bild spottade nog nån/några dagar efter det kortet. Är nog fotat i det sista. Samma princip på dom flesta munruvare, men syns mer eller mindre på olika. Våran Compressiceps hona tuggar nu och det syns inte så jättemycket, dock har hon säkert dubbelt så möe yngel i munnen som våra saulosi har. :)
#13 - 3 juli 2009 18:42
inga bilder?
#14 - 3 juli 2009 18:50
Mjae, Har bara ett kasst kort på en av våra hongi som tuggade:
http://web.telia.com/~u06302270/bilder/hongihona_liten.jpg

Annons