hur ser man att det är en kampfisk hona???

#1 - 27 april 2007 04:57
Jag köpte för ca 3 månader sedan 2 honor till min kampfisk hane och försökte få dom att få bäbisar men det funkade inte "honorna" bara gömde sig under en stor sten, så jag plocka bort hanen och lilla honon för att kunna "göda" på den större honan så att hon lättare kunde få igång rom, när jag igår fick se ett skummbo i honans akvarium!!!
Så jag tänkte att det kanske var kvar från hanen så jag tog sönder det helt, MEN, när jag vaknade nu på morgonen så var det ett nytt skummbo där :(

Så min fråga är finns det nå bra tips på hur man ser att det är en hona?

(Båda mina "honor" är kortfenade, kan tappa färgen så dom blir typ gråa och dom har typ svart aktiga streck längst kroppen. Jag kan inte se någon sån där vit grej som folk pratar om vid bukfenan på någon av dom...)
#2 - 28 april 2007 15:13
Har samma problem :/ Men egentligen, folk säger ju att kampfiskhanar dödar varandra ifall man har dem i samma kar? Gäller inte det kortfenade?
#3 - 29 april 2007 05:40
joo, men tydligen inte förren dom är könsmogna, vilket min precis har blivit så jag vågar inte sätta tillbaka honom i stora akvariet
#4 - 10 maj 2007 19:33
När honan blir könsmogen ser man att hon har en liten vit prick (ser ut som ett litet kort rör) framför analfenan. Det syns väldigt tydligt. Så rådet är att bara köpa könsmogna honor så att du säkert får det du vill ha.
/kine
#5 - 11 maj 2007 17:46
tack för svaret jag ska kolla efter det :)

Annons