Hur ser man om en ancistrus...

#1 - 1 december 2005 15:22
Hej!
Jag undrar hur man ser om en ancustrushona bär på rom? Någon som är bra på att se det.. Isf. kolla gärna dessa bilder och hjälp mig avgöra.. Tacksam för svar.

Bilder

/eken
#2 - 2 december 2005 15:57
hon ser ju fet ut så det är nog möjligt att hon har rom i sig.

om hon lägger rommen borde du se att hon blir mycket smalare.
#3 - 2 december 2005 16:29
Hoppas du inte byter nästa bild, till en Flavus för då stängs tråden Eken.
#4 - 2 december 2005 16:51
Jepp, den donnan bär på rom!!! Du ser tydligt ett orange romkorn. Så har inte hannarna! Kul!

Mvh
Acc
#5 - 2 december 2005 22:32
Jag tycker det ser ut som en rom stin hona så länge jag ser denna bild.
#6 - 2 december 2005 23:08
Jaha, så det oranga är ett romkorn, jag trodde bara att det var analöppningen eller ngt. Har märkt idag att hanen har legat under roten hela dagen. Den enda gången jag sett honom idag var när jag matade de små goldenyngeln som också går i 112 liters karet, så fort de kom in under roten för att ta mat som åkte under så var han framme och spände ut sina taggar vid gälarna.

Har dock försökt lysa in för att se om man kan se några romkorn, men hanen ligger ivägen hela tiden. Har inte heller fått en så bra syn på honan idag då hon hela tiden rört sig på roten och inte har suttit på rutan så att jag kunnat se om hon blivit smalare. Men men får hoppas på det bästa...

[QUOTE=rent vatten]Hoppas du inte byter nästa bild, till en Flavus för då stängs tråden Eken.[/QUOTE]
Hehe.. lovar att säga till nästa gång på tråden om jag byter ut bilden.. sorry.. =/
#7 - 2 december 2005 23:11
[QUOTE=rent vatten]Hoppas du inte byter nästa bild, till en Flavus för då stängs tråden Eken.[/QUOTE]

Hehe.. lovar att säga till nästa gång på tråden om jag byter ut bilden.. sorry.. =/
#8 - 4 december 2005 09:28
Hur många ancistrusyngel brukar det i snitt komma per kull?
#9 - 5 december 2005 16:01
De har förmodligen lekt, ja...
Hur stor kullen är brukar bero på hur stor honan är, min hona är ca 5-6 sm och hon gav mig en kull på ca 15 st. Nu har de lagt rom igen faktiskt...väldigt kul:)
#10 - 5 december 2005 21:17
Mina har lekt i ett kar som för tillfället användes till uppodling av Golden yngel. Dessa yngel är ca 1 - 1.5 cm. Finns det någon risk att dessa små ciklider kommer mumsa i sig ancistrusyngeln eller de är så pass stora när de "föds" så att de är för stora för de små cikliderna?
#11 - 5 december 2005 22:13
Mina anciststrus lekte för ett tag sen och honan som la rommen var riktigt stor. Sist jag räknade ynglen så kom ja upp till ca 100 st!
#12 - 6 december 2005 09:13
Ancistrusynglena är kvicka som f-n, och är ca 10-13 mm långa när de går ut på sin första upptäcktsfärd. Jag skulle inte tro att dina yngel får i sig ett ancistrusyngel.

100 st!? jösses!!...men va roligt!!!!..:)
#13 - 6 december 2005 13:38
Jag har inte tidigare kunnat se romen med idag när jag kom hem såg jag att en liten klump på 4 ägg låg utangör grottan där hanen ligger. Hal ligger dock fortf och fläktar i grottan. Vad kommer att hända med de fyra som har lossnat och åkt ut? Kommer de att fortsätta utvecklas eller borde jag ta bort dem?
#14 - 6 december 2005 21:41
En fråga till. Kan man så fort de är kläckta suga över dem till ett annat kar trotts att de har gulsäcken kvar eller bör man vänta med att skilja dem från pappan tills de har vuxit till sig eller åtminstone "släppt" gulsäcken?
#15 - 7 december 2005 14:47
varför måste du flytta på dem?
#16 - 7 december 2005 14:50
hmm jag tycker itne du ska suga upp dom! låt de gå kvar hos föräldrarna ett tag istället
#17 - 7 december 2005 15:05
[QUOTE=soetiz]varför måste du flytta på dem?[/QUOTE]
Måste och måste.. är mestadels lite orolig för hur det kommer gå om de träffar på någon golden. (Goldenyngeln växer nämligen så att det knakar just nu)
#18 - 7 december 2005 15:06
jag skulle tro att du inte behöver flytta på dem..och om du måste så vänta lite...iaf tills de börjar komma ut ur grottan....
#19 - 7 december 2005 15:25
Hur lång tid tar det innan de kommer ut. Tycker att det är lite synd att de valt att leka under den stora roten då man inte kan se något alls under den. Allt man kan se är att hanens fenor råkar sticka ut under den lite då och då när han flyttar sig. Skulle vatt kul att kunna se ägg och yngel när de kläcks, men men.

Föresten, ingen som vet vad som kommer att hända med de 4 romkornen som hanen har råkat kasta ut från stockens undersida när han har burrat runt där?
#20 - 8 december 2005 15:20
för mina tog det en vecka innan de första kom ut..ja du hade lite otur där när de valde plats...själv har jag en himla tur och kan med hjälp av ficklampa se när de kläcks...de kläcktes faktiskt idag...jätte kul att se.

tyvärr så har jag ingen aning vad om kommer hända med äggen utanför grottan...antingen så kommer de mögla för att inte hanen fläktar vatten på dem eller så kanske de utvecklas...de tar iaf 5 dagar innan de kläcks.
#21 - 8 december 2005 15:51
Hur kommer det sig att äggen inte möglar på grund av att hanen ligger och fläktar på dem? Är det för att han hela tiden ser till att det kommer nytt syrerikt vatten som sköljer över dem eller?
#22 - 8 december 2005 15:56
ja..det skulle jag tro...de flesta arter brukar fläkta sina ägg... de som inte gör det kanske lägger ägg som är motståndskraftiga mot mögel eller så kläcks de väldigt fort. Jag tycker de låter rimligt att det är så iaf...men jag ska inte lova någonting..:)
När la dina ancistrus rommen då?
#23 - 8 december 2005 21:42
Vet inte riktigt när de la sin rom, tror att det var under förra helgen eller så. Borde snart kläckas nu tycker jag. Fortsätter hanen med att fläkta även efter att äggen är kläckta eller då vaktar han dem bara?
HazelCR
#24 - 9 december 2005 19:04
[QUOTE=Eken]Jag har inte tidigare kunnat se romen med idag när jag kom hem såg jag att en liten klump på 4 ägg låg utangör grottan där hanen ligger. Hal ligger dock fortf och fläktar i grottan. Vad kommer att hända med de fyra som har lossnat och åkt ut? Kommer de att fortsätta utvecklas eller borde jag ta bort dem?[/QUOTE]

Jag gissar att de kommer att ge malyngel de med. Jag tycker att du skall försöka putta in dem i grottan igen, så kanske de får lite fläkt av pappsen.

Ca 75 malyngel har mitt par gett, men det finns de som fått ca 200 stycken av stora honor och en hane förståss. :D

//Gunnar
#25 - 9 december 2005 20:47
Idag när jag skulle titta till de äggen som åkt ut kunde jag inte finna dem där de hela tiden har legat (under en växt). Men nu på kvällen hittade jag istället något som liknade 3 tomma ägg under växten bredvid.

Har laggt upp foto HÄR (under kategorin ancistrus).
Är detta kläckta ägg, dvs äggskal jag har funnit och är det så att de kan vara från dem som hade åkt ut och att yngeln har dragit med dem dit under tiden de har kläckts? (Har dock inte sett några yngel.)
#26 - 9 december 2005 23:24
Jag tycker det ser ut som tomma skal. Hanen kommer att ligga och fläkta och passa ynglen så länge de är kvar under roten och absorberar gulesäcken.
#27 - 9 december 2005 23:37
Ja har fått 5-6 kullar av mina ancistrusar...de lägger ägg nästan hela tiden..ja har räknat ut att om man låter dom vara så kommer ynglen ut av sig själva när de e mogna efter ca 2 veckor..då e mina yngel en knapp cm..troligen blir de nåt liknande..vänta du i så får du se..o ja tycker inte du sk flytta på dom..bara de finns gömställen så de räcker kommer ynglen att gömma sig..glöm inte att mata extra efter varje kull..dels så vill hanen äta upp sig inför sin 2 veckors vaktningsperiod..dels så behöver ynglen extra foder då de vxer så de knakar...vattenkvaliten e oxå jätte viktig då ynglen KAN vara lite känsligare än andra......
#28 - 10 december 2005 11:21
jag lånar denna tråd lite om det går bra?!..

Mina ancistrus la rom förra lördagen och ynglena har redan kläckts och släppt gulesäcken är detta bra eller dåligt? pappan börjar också dra sig ut från krukan där ynglena ligger. kan jag flytta dom då till ett annat kar??
#29 - 10 december 2005 11:54
[QUOTE=Sonja]Jag tycker det ser ut som tomma skal. Hanen kommer att ligga och fläkta och passa ynglen så länge de är kvar under roten och absorberar gulesäcken.[/QUOTE]
Det låter ju bra det. =). Då låter jag åtminstone de gå kvar i karet så länge de håller på att absorbera gulsäcken.
#30 - 10 december 2005 14:32
eller när kan jag flytta dom tog upp ca 3/4 av dom i en yngelburk som ligger och flyter i akvariumet ska jag lägga i pappa med där i eller kan dom vara ensamma?svara gärna snabbt
#31 - 10 december 2005 23:02
Om ynglen börjat simma fram så behövs inte pappan längre. Men ynglen är rätt känsliga när de är små. Jag hade inte flyttat små yngel om det inte var absolut nödvändigt. Men måste du så måste du. Dom är känsliga för dåligt vatten, så var noga med att hålla vattnet frächt.
#32 - 12 december 2005 15:32
Hej! Mina små yngel har också börjat smita nu..men den lilla jag såg idag var vääldigt liten...den blir förmodligen ciklidmat..:S
Vad jag har märkt så är pappan kvar så länge det finns yngel kvar i grottan.
Så tänkte jag på en sak...jag kommer ju för sjutton alltid ha yngel i mitt kar..de verkar lägga med 2 veckors mellanrum...undrar då hur det kommer se ut om 2 månader?! Någon som har malbrist?:D
#33 - 14 december 2005 21:23
Då var yngelen över i ett nytt kar nu då. Blev inte så många BARA 8 ST. Är lite besviken om jag ska vara ärlig. Kan detta lilla antal bero på att de precis har kommit över i odlingskaret från att ha varit i ett stort kar med andra fiskar?
#34 - 15 december 2005 12:20
Alltså att du flyttade föräldrarna från ett stort till ett litet? nja...skulle itne tro det
Hur stor är honan? Min är ju 6-7 cm och hon lägger så att det blir mellan 10 - 20. Du ska nog se att du har rom om mindre än 2 veckor igen..;)
#35 - 15 december 2005 12:21
Juste! mata lite extra till de stora malarna nu så pappa-mal kan äta upp sig!
#36 - 15 december 2005 13:54
Japp, ska mata extra nu. Måste dela av föräldrarnas akvarie i 2 avdelningar nu då det igår kom hit en ny hona. Tänkte att om jag delar av så får hon en egen hade på sin sida. (Hörde att det kunde bli för mkt för hanen med två honor att fläkta rom till.) Den gamla honan (hon som la rom) är cirka 8-10 cm. Den nya som kom igår är nog uppemot 12-13 cm. (Hehe.. hon har höga förväntningar att leva upp till vad gäller kullstorlek). =)
#37 - 15 december 2005 14:11
Va roligt...då har du skaffat dig en riktig Donna.:) Att din andra hona fick sån liten kull kanske beror på att det var hennes första? skulle ju kunna vara så.
En god idé att inte låta hanen ta hand om två honor..vore ju trist om han svalt ihjäl.
#38 - 15 december 2005 14:35
min som är runt 6-7 sm la i sin första kull ca 50 yngel sen i andra så la hon bara 35-40 och nu tredje så la hon endast 32 st
#39 - 15 december 2005 15:27
hej!
Jag köpte en stor hona.. hon la massor av rom!! Ska bli intressant att se hur många yngel det blev. För tillfället ligger alla yngel i en rot.. men nu har de iaf fått lite färg på sig. häromdan var de alldeles oranga :)

Att det bara blev 8st yngeln kanske kan bero på att det var första gången de lekte..
#40 - 15 december 2005 15:34
Kan det möjligvis bero på hur stor grottan är? För om Dave_3000 fick 50 med en hona som är lika stor som min så kan det väl inte bero på att min var för liten eftersom den är lika stor?
#41 - 15 december 2005 15:42
Små, nyligen könsmogna, honor brukar få till kullar på mellan 20 och 50 yngel. Min största hona, Bettan 7 år, får till kullar på 200 yngel. Om man låter dem leka oavbrutet så minskar kullarna succesivt, förmodligen för att honan inte hinner producera rom i tillräckliga mängder. När Bettan gick med en grabb och fick leka som hon ville var kullarna till slut nere på ca 40 yngel.

Jag delar paren direkt efter lek av flera skäl.
1. Hannen behöver äta någon gång, honan är annars väldigt snabb att simma in och lägga ny rom när ynglen simmat ut.
2. Ynglen växer bättre ju mindre konkurrens det är om käket, därför är inte en hungrig hona någon bra karkompis.
3. Honan behöver äta och vila för att orka producera fullt med rom.

Om man får väldigt få yngel får man kanske fundera över om någon i akvariet äter yngel eller rom.
#42 - 15 december 2005 15:50
[QUOTE=lenis3]hej!
Jag köpte en stor hona.. hon la massor av rom!! Ska bli intressant att se hur många yngel det blev. För tillfället ligger alla yngel i en rot.. men nu har de iaf fått lite färg på sig. häromdan var de alldeles oranga :)

Att det bara blev 8st yngeln kanske kan bero på att det var första gången de lekte..[/QUOTE]
Det är just det, det var inte första gåmgen de lekte. Men det var första gången på väldigt länge som de lekte, om nu det kan spela in. Hittade föresten 2 st till när vi städade ur 112an inför uppdelningen.
#43 - 15 december 2005 20:05
hm de kanske är orutinerade hehe

hmm jag funderade på att dela mitt 100l med filtermatta men avstod, jag tror att de växer långsammare ju tätare de går. Jag har ett gäng på ca 60 i ett 100l med föräldrarna och en eldstjärt. De växer grymt långsamt! Magarna ser runda och fina ut.. men jag tror de går lite tajt, får ta och sälja av.
#44 - 16 december 2005 13:58
[color=Red][size=5]AKUT PROBLEM!
[/size]
[size=5][color=Black][size=2]Den nya honan la idag jättemycket rom. Problemet är bara att hon har lagt den lite här och var på sanden. Hanen besöker den dock lite då och då med han ligger inte och fläktar den. Vad kommer hända med denna rom?

SE BILDER: akvariebilder.100p.se (Under kategorin ancistrus, titta på den "stora hanen" som rubriken över bilden heter, en bit ner på sidan.)
[/size][/color][/size][/color]
#45 - 16 december 2005 14:08
Aj då....det var ju typiskt.. har dock ingen aning om hur det kommer gå...teoretiskt sätt borde de väl kunna kläckas om hanen sköter om dem?

Angående besvikna ancistrusägare som vill ha jättestora kullar...kom på en liten grej...vad gör man med 200 ancistrusar? kan man verkligen sälja av så många?
#46 - 16 december 2005 14:29
Men den stora frågan är om dessa ägg är befruktade eller inte??
#47 - 16 december 2005 15:24
[QUOTE=soetiz]
Angående besvikna ancistrusägare som vill ha jättestora kullar...kom på en liten grej...vad gör man med 200 ancistrusar? kan man verkligen sälja av så många?[/QUOTE]

Hehehe... med en rejäl odlingsställning och en yngelbalja på 450 liter... därtill en del djuraffärskontakter... ja, då funkar det...
#48 - 16 december 2005 17:44
[QUOTE=Tant Nancy][QUOTE=soetiz]
Angående besvikna ancistrusägare som vill ha jättestora kullar...kom på en liten grej...vad gör man med 200 ancistrusar? kan man verkligen sälja av så många?[/QUOTE]

Hehehe... med en rejäl odlingsställning och en yngelbalja på 450 liter... därtill en del djuraffärskontakter... ja, då funkar det...[/QUOTE]

Discusfoder....
he he....
#49 - 16 december 2005 17:44
Hanen har nu laggt sig så att han hela tiden ligger på den största romklumpen, är det någon ide att försöka sammla in all rom och lägga den i en skåra i roten så att han om han lägger sig på den "ruvar" alla. Eller han kanske struntar i allt då?
#50 - 16 december 2005 22:57
hmm ett annat av mina par lekte för nån månad sen. jag hittade några romkorn utanför lekplatsen, jag tror de flöt iväg under leken.. du kanske kan peta jätteförsiktigt med en kinapinne (kinamatspinne) och försöka få äggen i närheten av honom?
#51 - 17 december 2005 09:32
Idag verkar hanen till skillnad från igår strunta i äggen. Igår låg han trotts allt och fläktade på dem en del. Är det någon idé att jag håvar in äggen och hänger hoven utanför pumpens utplås. Tänkte nämligen att gå blir de ju fläktade av det vatten som pumpen spottar ut. Någon som tror att detta skulle kunna vara en bra idé?
#52 - 17 december 2005 12:58
jaha nu har jag också fått en ny kull. Det är massor med rom på exakt samma ställe i krukan och jag undrar var jag ska göra av alla yngel nu har jag 32 st som kläckts för nån vecka sen och nu kommer det minst 50 st till om man tittar på hur mkt rom det är. kommer dom fortsätta så här så jag måste skillja på dom eller?
#53 - 17 december 2005 18:13
[QUOTE=dave_3000]jaha nu har jag också fått en ny kull. Det är massor med rom på exakt samma ställe i krukan och jag undrar var jag ska göra av alla yngel nu har jag 32 st som kläckts för nån vecka sen och nu kommer det minst 50 st till om man tittar på hur mkt rom det är. kommer dom fortsätta så här så jag måste skillja på dom eller?[/QUOTE]
Japp, de kommer med största sannolikhet att fortsätta.
#54 - 18 december 2005 08:04
Föresten, finns det något sätt som man kan se på äggen om de är befruktade eller inte?
#55 - 25 december 2005 02:24
Eken: Det finnes ikke noe som heter L144A i dag....:)
#56 - 25 december 2005 16:13
[QUOTE=Sharko]Eken: Det finnes ikke noe som heter L144A i dag....:)[/QUOTE]
Är vad som står i artbeskrivningen, vad heter de idag då?
#57 - 25 december 2005 17:28
i følge Datz, Aqualog og planet catfish er L144 gul med blå øyne...

Jeg vet ikke hva du har..:)

Vet du hvilke land den kommer i fra, eller hvilken elv.
#58 - 25 december 2005 19:10
[QUOTE=Tant Nancy]

Jag delar paren direkt efter lek av flera skäl.
1. Hannen behöver äta någon gång, honan är annars väldigt snabb att simma in och lägga ny rom när ynglen simmat ut.
2. Ynglen växer bättre ju mindre konkurrens det är om käket, därför är inte en hungrig hona någon bra karkompis.
3. Honan behöver äta och vila för att orka producera fullt med rom.

Om man får väldigt få yngel får man kanske fundera över om någon i akvariet äter yngel eller rom.[/QUOTE]

20 yngel fösvann på en dag o jar har bara guppys o siamesiska algärate förutom ancistrus. Vilka äter ynglen? :S
#59 - 25 december 2005 23:53
Det enda jag möjligtvis kan tänka mig är att siamensisen och Ancistrusen skulle kunna äta på dem om de var döda redan, tror inte att de tar dem levande. Hur är det med pumpen då, ingen risk att den "käkar" yngel???
#60 - 26 december 2005 08:11
[QUOTE=Sharko]i følge Datz, Aqualog og planet catfish er L144 gul med blå øyne...

Jeg vet ikke hva du har..:)

Vet du hvilke land den kommer i fra, eller hvilken elv.[/QUOTE]

De jag har är dem som heter L144A här på zpet. Kolla artbeskrivningen efter L144A så ser du...
#61 - 26 december 2005 09:19
[QUOTE=Tant Nancy]Det enda jag möjligtvis kan tänka mig är att siamensisen och Ancistrusen skulle kunna äta på dem om de var döda redan, tror inte att de tar dem levande. Hur är det med pumpen då, ingen risk att den "käkar" yngel???[/QUOTE]

Min pump har aldrig "ätit" yngel innan, och jag såg inga sklett eller nått. :S Har 2 yngel från en tidigare kul, å där lyckades dessa undkomma yngelmördaren. (vilken dt nu är...)
#62 - 26 december 2005 16:15
De är grymt bra på att gömma sig ska du veta..jag har säkert 30 yngel i mitt kar på 120 l..ibland ser man inte en enda liten krabat, så om du har växter å stenar och sådant så behöver du nog inte vara det minsta orolig.
#63 - 26 december 2005 17:27
Jag har mängder med växter, en rot o två grottor... o inga yngel. Får la byta vatten å se till att de leker igen:P
#64 - 27 december 2005 18:35
Jag tror att de har gömt sig...och de lär leka igen...har de väl kommit igång verkar det som om det aldrig tar slut. Min hona är smällfet nu igen..;)
#65 - 6 januari 2006 11:10
såg att honan lagt ägg nu för tredje gången på en månad after denna så åker hanen ut stackaren får bara ligga och vakta yngel.
hur går det för era kullar? har många överlevt?

För mig så har alla överlevt från den första kullen i början på december, dom är snart i säljstorlek d.v.s 3cm. sen den andra kullen som kläcktes dan innan julafton så vet jag inte för dom simmade ut från krukan sa snabbt så dom är i det stora akvariumet tror inte så många lever men ser ju några ibland.
och nu får vi se hur jag gör med den kullen som kommer nu.tar vl hand om dom ifall jag hinner sälja den första.

Vad matar ni era med förutom algtabletter och zuzzini?
#66 - 6 januari 2006 11:39
Brysselkål och Corydorastabletter är också populärt bland ynglen. Brysselkålen är enkel eftersom man bara slänger i dem djupfrysta i karet... så sjunker de när de har tinat lite...

Annons