Hur ska ja göra med akvariet - akutråd tack!

#1 - 28 oktober 2011 20:21
Köpte mitt akvarie begagnat för nå veckor sedan, haft igång och enda ja funderat på e varför de rann till
på yttersidan av glaset nu som då.

fick idag veta att de inte är tätt i listen högst upp och kondensen från glasskivan rinner ner där.
Idag såg ja även att d var blött under akvariet och valde att tömma detta.

[COLOR=#000000][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]

men nu undrar jag... är detta vanligt?
kan ja täta den övre listen med glassilikon eller ska ja köpa ett nytt akvarie?

Vi lyfte listen & ser ut som om det SKA sitta fast.. e ja ute på fel banor eller?

tacksam för svar
#2 - 28 oktober 2011 20:48
Kapilärkraften är ju helt klart jobbig när den jobbar emot en.
Varför är det en list på? Är det för att täta mot rampen?
Går säkert att täta med silikon och få det tätt.
#3 - 28 oktober 2011 20:48
Snälla behöver hjälp!
#4 - 28 oktober 2011 20:49
det vet jag inte.. men lyfter ja på listerna nu så syns de tydligt att d är silikon där .. antagligen ska de sitta fast.
men är ju så osäker.. kollat bilderna?
#5 - 28 oktober 2011 20:51
Är ju inte nån repa eller de läcker inte nån annanstans är just vid listen..
petade vi på listen så började de rinna/droppa ner över glaset.
#6 - 28 oktober 2011 21:01
Jo kollade bilderna men har svårt att se om det är silikon eller kalkfläckar. Men det ser ju du bäst.
Har det varit silikon så är det nog en bra idé att lägga på nytt. En tub glassilikon går ju inte på mer än 50kr ändå.
Se till att göra rent ordentligt innan bara med rödsprit eller aceton och få bort alla gamla rester.
det är ju inget stor ingrepp heller, det är ju inte i silikonlisten som håller ihop glaset som läcker.
#7 - 28 oktober 2011 21:03
det är silikon, känns silikonigt - min man sa att d var de iaf ;)
han tryckte lite på silikonen och de rann till under, & den är blöt - även insidan av listen.
så då kan d väl inte vara mer än så?
#8 - 28 oktober 2011 21:10
Då har den säkert släppt bara där. På med nytt bara så ska det nog ordna sig.
#9 - 28 oktober 2011 21:10
försökte ta en bättre bild - hjälper de?

[COLOR=#000000][FONT=Verdana]

[/FONT][/COLOR]
#10 - 28 oktober 2011 21:12
Fick måttligt med panik idag då ja såg detta och fick tömma - 12 yngel som skulle letas upp.. phu.
Tur så har ja ett ca 20L igång uppe med 2 guldfiskar så dom ja hade i stora fick flytta dit ett tag.
tur att ja inte inskaffat mig massa fiskar :P
#11 - 28 oktober 2011 21:47
Ser ju faktiskt ut som det där problemet har funnits förr. ser inte ut som det är silikonat i fabrik direkt. Säkert någon annan som ledsnade på att det rann med och drog en sträng silikon. tidigare ägaren kanske.
Sen om det är väldigt blött runt karet kan det ju faktiskt läcka någon annanstans med. Fyll karet på diskbänken eller i badrummet över natten och se om det läcker någonstans.
#12 - 28 oktober 2011 22:50
Oj det blev många inlägg om detta lilla "problem"! Bara att lägga en sträng akvariesilicon inuti listen och trycka dit den och du kan ha akvariet igång med fisk under tiden det är bara att sänka vattennivån under torktiden (ett par dgr) ett annat alternativ är att strunta i listen eller inte fylla så fullt att vattnet inte når listerna!
#13 - 28 oktober 2011 22:57
varför inte bara ta bort listerna helt? mycket snyggare med ett helglaskar. de fyller ingen funktion på det karet ändå. rent hållfastmässigt menar jag.

jag skulle tagit bort listerna o skrapat rent glaset från all silikon. mycket snyggare :)
#14 - 28 oktober 2011 23:18
Shapeful skrev:
Fick måttligt med panik idag då ja såg detta och fick tömma - 12 yngel som skulle letas upp.. phu.

Tur så har ja ett ca 20L igång uppe med 2 guldfiskar så dom ja hade i stora fick flytta dit ett tag.

tur att ja inte inskaffat mig massa fiskar :P

Alltså bara jag som reagerar på detta? 2 guldfiskar i 20L?!

Här har du om guldfiskar:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1

Minst 250L. Om det nu är just detta som du menar med guldfisk så känns det ganska illa...

hannesc skrev:
varför inte bara ta bort listerna helt? mycket snyggare med ett helglaskar. de fyller ingen funktion på det karet ändå. rent hållfastmässigt menar jag.

jag skulle tagit bort listerna o skrapat rent glaset från all silikon. mycket snyggare :)

Jag vet inte hur locket/rampen ser ut men kan det inte vara så att det blir en för stor glipa utan listen och på så sätt kommer avdunstat vatten rinna ner och ut mellan ramp/lock och glaskanten?
#15 - 28 oktober 2011 23:48
missade det där vanish. om guldfiskarna. du har helt rätt. direkt olämpligt med guldfiskar i 20L

hmm..byta till nått snyggare än ett plastlock då kanske :)
#16 - 29 oktober 2011 08:24
Missade också guldfiskarna faktiskt, trodde det bara var yngel. Fast det är väl bara medans det paniktömdes dom fick vara där i? Nu vet jag inte hur stort det andra är men det ser ju faktiskt ut att vara mindre än ett 250L.
#17 - 29 oktober 2011 15:01
Har sånna 2 svarta små med utstående ögon, har rådfrågat i djuraffären och va som kan vara lämpligt i det lilla
och d skulle inte vara nån fara :S

ska ta kort på akvariet & fiskarna - men nu måste ju alla vara där tills stora e fixat, har ju inget annat val=/
#18 - 29 oktober 2011 15:05
Här är fiskarna - [COLOR=#000000][FONT=Verdana]

[/FONT][/COLOR]
#19 - 29 oktober 2011 15:13
Det där är slöjstjärtar, en avelsform av guldfisken och dom behöver mycket större kar än 20 liter.

Tyvärr kan man inte alltid lita på det dom säger i affärerna då dom allra flesta inte kan något eller så vill dom bara sälja.

Vad har du för mått på det stora karet?
#20 - 29 oktober 2011 15:14
okay =/ dom e små iaf.
100 L ca
#21 - 31 oktober 2011 07:55
120L behöver slöjstjärtar. som robidobban säger; man kan inte lita på affärerna. de säger väldigt ofta att " det går så bra så" etc o det gör de antingen av okunskap eller för att de vill sälja. tyvärr är det så på många ställen
#22 - 31 oktober 2011 14:45
för att återgå till vad tråden började handla om så skulle jag oxå gjort som hannes säger asså tagit bort listerna och tagit bort silikonet med ett rakblad (OBS fukta först för att undvika att det repar)
#23 - 31 oktober 2011 15:22
men då kan ja inte ha glasskivan på om ja tar bort listerna helt.
är ju en list nere med - men tagit bort silikonet nu och ska köpa nytt & fästa
#24 - 31 oktober 2011 15:24
kan väl ha glasskivan direkt mot glaset? eller? eller köra utan täckglas.
#25 - 31 oktober 2011 16:03
glasskivan är formad efter ramen så den blir för liten om ja tar bort ramen.
jadu, utan täckglas så kommer ja ha katter simmandes där i

Annons