Hur ska jag avliva min ancistrus?

#1 - 26 februari 2009 16:54
Jag måste tyvärr säga farväl till min ancistrushona, men jag vet inte hur man gör - jag planerar att ta upp henne med håven, men hur gör jag sedan?! Tacksam för tips!
#2 - 26 februari 2009 17:06
Dussa skrev:
Jag måste tyvärr säga farväl till min ancistrushona, men jag vet inte hur man gör - jag planerar att ta upp henne med håven, men hur gör jag sedan?! Tacksam för tips!

Häll över skållhett vatten.
#3 - 26 februari 2009 17:08
Bowman skrev:
Häll över skållhett vatten.

Absolut inte skållhett vatten, djurplågeri. Sälj den eller kapa huvudet.
#4 - 26 februari 2009 17:10
Guy Palm skrev:
Absolut inte skållhett vatten, djurplågeri. Sälj den eller kapa huvudet.

Varför i helvete är det djurplågeri? Lite väl arrogant av dig?

Häll över skållhettvatten/kokande, fisken dör omedelbart.

Lite väl görigt att skära och klippa eller motsvarande va?
#5 - 26 februari 2009 17:11
Dussa skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det finns många bättre sätt att avliva en fisk än med skållhett vatten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du kikar lite längre ner på sidan så finns det flera trådar dom tar upp ämnet.[/COLOR][/FONT]
#6 - 26 februari 2009 17:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det finns många bättre sätt att avliva en fisk än med skållhett vatten.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du kikar lite längre ner på sidan så finns det flera trådar dom tar upp ämnet.[/COLOR][/FONT]

Dör den omedelbart så dör den omedelbart.
Känns som att väldigt varmt vatten är minst strul, men visst hugg av huvudet för all del.
#7 - 26 februari 2009 17:17
Man lägger väl kräftor också i kokande vatten och det är väl inte ansett som djurplågeri utan som en stor delikatess. Att klubba fisken tex. med en hammare mot hårt underlag funkar också men det är litet osmakligt och obehagligt enligt min mening.
#8 - 26 februari 2009 17:19

Det finns regler för avlivning av fisk och då tillhör kokning ett av de mer plågsamma.

Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och ny forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

Godkända sätt:

1. Kapa huvudet

2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!

3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod

4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

Ej godkända sätt

1. Kokning

2. Frysning

3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.

Kokning anges som olämpligt för avlivning beroende

på fiskens förmåga att bibehålla syrehalten i hjärnan och därmed medvetande. Det gäller stor fisk. För en mycket liten fisk (neontetra etc) så kommer nog döden väldigt fort men jag VET genom föreningsverksamhet mm. att akvarister har en tendens att ta till varmvatten från kranen istället, i värsta fall genom att hålla håven under kranen. Det är säkerligen extremt plågsamt. Sedan använder akvarister gärna samma metod och jag har vid ett flertal tillfällen hört talas om stora ciklider som fått kokas i flera minuter innan de slutat slå mot locket på kastrullen...

Därför hyser jag ett MYCKET stort motstånd mot kokning. Jag vill helt enkelt inte att det metoden ska cirkula som tänkbar bland akvarister då det så lätt blir mycket, mycket plågsamt.

Detta är ett citat skrivit av Ola Svensson
#9 - 26 februari 2009 17:24
Ja teoretiker i all ära.. Regler är till för dom som inte kan tänka själva..

Jag kommer fortsätta med "kokande" vatten på "små" fiskar. Avskiljande av huvud från kroppen, på stora fiskar.

Rätt skrämmande att någon måste forska fram en A4 från Eu för att veta hur man skall avliva en akvariefisk..
#10 - 26 februari 2009 17:26
Lägg den i Ramlösa har jag hört
Vet inte varför fiskar dör av kolsyra men så har jag faktisakt läst
#11 - 26 februari 2009 17:28
babydoc skrev:
Lägg den i Ramlösa har jag hört

Vet inte varför fiskar dör av kolsyra men så har jag faktisakt läst

Har inget vetenskapligt belägg för påståendet men jag tycker att kokande vatten vore en skonsammare metod.
#12 - 26 februari 2009 17:33
Bowman skrev:
Ja teoretiker i all ära.. Regler är till för dom som inte kan tänka själva..

Jag kommer fortsätta med "kokande" vatten på "små" fiskar. Avskiljande av huvud från kroppen, på stora fiskar.

Tänk vilken underbar värld du hade levt i utan regler. Ta vad du vill, döda vem du vill os.v
#13 - 26 februari 2009 17:34
Om du nödvändigtvis MÅSTE avliva den så gör det snabbt och smärtfritt inte något som plågar. Kolsyra kan du glömma då lider den, likaså gift, halshugga går bra, bryta nacken går bra. Absolut inget så att den lider det ska ske snabbt, på en gång.
#14 - 26 februari 2009 17:35
Lyssna på Guy Palm han verkar veta detta och regler är till för att följas om en regel bryts kan det faktiskt vara så att man inte få ha fiskar igen.
#15 - 26 februari 2009 17:43
Guy Palm skrev:
Tänk vilken underbar värld du hade levt i utan regler. Ta vad du vill, döda vem du vill os.v

Jag tror inte på något sett att du kan förstår detta, så det är ingen idé du fortsätter tjafsa med mig.
Lev efter dina Eu-direktiv, det är din rätt! Men kalla inte mig djurplågare för att jag kan tänka själv, ok?
#16 - 26 februari 2009 17:46
Bowman skrev:
Jag tror inte på något sett att du kan förstår detta, så det är ingen idé du fortsätter tjafsa med mig.

Lev efter dina Eu-direktiv, det är din rätt! Men kalla inte mig djurplågare för att jag kan tänka själv, ok?

Jag tycker vilken sätt som helst är Ok bara om de slipper lida, men man tar väl reglerna i första hand om det finns möjlighet. Annars tycker jag att du Bowman har rätt att om man lägger dom i kokande vatten dör dom ju DIREKT.
#17 - 26 februari 2009 17:50
Fösen skrev:
Jag tycker vilken sätt som helst är Ok bara om de slipper lida, men man tar väl reglerna i första hand om det finns möjlighet. Annars tycker jag att du Bowman har rätt att om man lägger dom i kokande vatten dör dom ju DIREKT.

Hur vet man det?
#18 - 26 februari 2009 17:50
Fösen skrev:

Jodå visst är det så fösen.
Är man osäker, håll dig till regler.
#19 - 26 februari 2009 17:58
Nu när jag sansat mig lite efter att blivit påhoppad och kallad djurplågare rätt upp och ner ;)
Så säger jag så här. En ancistus är lite större än en liten fisk om jag tänker efter, Således klipp av huvudet, det är nog mest humant.

Jag hade nog gjort det om jag stod med en 5+ cms firre i mina nävar.
Mindre firrar än så, Då hade jag använt kokande vatten.
Bilagor:
#20 - 26 februari 2009 18:19
Bowman skrev:

Rätt skrämmande att någon måste forska fram en A4 från Eu för att veta hur man skall avliva en akvariefisk..
ännu mer skrämmande att vissa fortfarande inte fattar trots det!
#21 - 26 februari 2009 18:20
åheim skrev:
ännu mer skrämmande att vissa fortfarande inte fattar trots det!

Nja, smutskastningen är slut nu, Jag tog i lite väl mycket men har Pm:at G.P om det.
Du behöver ju inte fortsätta.
#22 - 26 februari 2009 18:41
sälj ancitrusen, det är alltid någon som vill ha dem :).
#23 - 26 februari 2009 18:53
eller skänk bort den! hellre att den kommer till nån som vill ha den än att den måste avlivas!
#24 - 26 februari 2009 18:57
Jag har ännu inte behövt avliva nån fisk (ta i trä) men det jag skulle föredra av GP's alternativ är nog det hårda slaget.

Håva över dem i en påse knyta och drämma till ordentligt med hammare eller dylikt. Känns ju som om det går rätt fort iaf och blir inte massa klet om man har dem i påsen.

Nu vet jag ju inte om det är tillåtet men verkar ju som så. Men först o främst lägg ut annons om skänkes/säljes eller hör om din lokala zoo affär kan ta hand om den och sälja vidare.
#25 - 26 februari 2009 19:33
Tack för svar och diskussion. Hon är sjuk, så det är ingen som vill köpa henne.
#26 - 26 februari 2009 19:39
jaha visste inte att hon var sjuk! va synd.. hoppas de går fort för henne på slutet i alla fall!
Guest
#27 - 26 februari 2009 20:30
om den är sjuk och lider redan...skulle jag lägga den i frysen eller i kokande vatten.
eller så kanske vi kan skriva här fler dagar och se vems alternativ du väljer, så kanske den själv dör....
Guest
#28 - 26 februari 2009 20:49
Fösen skrev:
detta och regler är till för att följas om en regel bryts kan det faktiskt vara så att man inte få ha fiskar igen.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA. Gud asså kunde inte hålla mig förlåt...
Guest
#29 - 26 februari 2009 20:52
Ni säger att man ska klippa av huvet. Tänk om saxen är slö? Måste man stå där o hacka loss ancistrusens huvud... Inte en snabb metod om du frågar mig.. Däremot att hugga av de me en kniv eller liknande är bättre..
#30 - 26 februari 2009 21:02
Narii skrev:
HAHAHAHAHAHAHAHAHA. Gud asså kunde inte hålla mig förlåt...

Grabben är inte så gammal.
Guest
#31 - 26 februari 2009 21:07
Bowman skrev:
Grabben är inte så gammal.

Nej, ja vet. De va därför ja bad om ursäkt. Mina tankar flög iväg lite.
Bilagor:
#32 - 26 februari 2009 21:59
Om man tar fisken i ett glas eller mindre behållare och sen sakta tillsätter vodka så borde fisken bli påverkad och inte känna något. Sen kan man avliva med valfritt alternativ ? :)

Håller med de flesta andra. Hetvatten eller frysa in. Jag har kört på det sistnämnda den gången jag skulle göra mig av med fisk.

Hade dem i en petbox och tillsatte iskross direkt ifrån frysdörren, gick fort och enkelt, alla fiskar somnade bara in, ingen som gjorde motstånd eller dyl.
#33 - 27 februari 2009 08:22
Om du är osäker, låt någon som kan göra det istället för att låta fisken lida. Det viktigaste är att det sker snabbt och bestämt.

Men det bästa är ju förstås om fisken får leva;)
#34 - 27 februari 2009 08:34
Varför inte bara lägga skiten i en påse och drämma den hårt i marken/bordet/väggen/kompisens rygg/motorhuven...?
#35 - 27 februari 2009 08:40
Som nic sa lägg den i en påse och slå till bara så kolar den,om man nu är skapt att man tycker till och med att det är djurplågeri att ha den utan vatten i påsen innan den ska dö.Så får man väl ha vatten i påsen med fisken i men då får man lägga den under ett bildäck sen köra den kommer inte att lida.
#36 - 27 februari 2009 08:47
Eller så kan man ju kapa en 220 v kabel och sticka ner ena änden i karet... :)
#37 - 27 februari 2009 08:50
NIC skrev:
Eller så kan man ju kapa en 220 v kabel och sticka ner ena änden i karet... :)
Jag tror faktiskt inte fiskarna dör av det,det var ju ett kar på Zoo-Giganten som var ju strömförande och fiskarna simmade som vanligt:p
#38 - 27 februari 2009 08:51
Jag tror faktiskt inte fiskarna dör av det,det var ju ett kar på Zoo-Giganten som var ju strömförande och fiskarna simmade som vanligt:p

Man kan ju plåga lite... ;);)
Guest
#39 - 27 februari 2009 10:30

[COLOR=black][FONT=Verdana]men vad det inte en sån här dom hade i baljan?[/FONT][/COLOR]

http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Elfisk.html

:d:d:d
#40 - 27 februari 2009 10:36
idioti!

Fånga med håv eller hemgjord tina/mjärde och snabbt ner med den i en tjock plastpåse(ex dubbel transportpåse) utan vatten och stenhårt smack i bordskant eller hårt golv, därefter upp med den och avskilj huvud med kraftig sax eller kniv.
#41 - 27 februari 2009 10:47
Gaffel skrev:
Fånga med håv eller hemgjord tina/mjärde och snabbt ner med den i en tjock plastpåse(ex dubbel transportpåse) utan vatten och stenhårt smack i bordskant eller hårt golv, därefter upp med den och avskilj huvud med kraftig sax eller kniv.

Varför inte bara lägga skiten i en påse och drämma den hårt i marken/bordet/väggen/kompisens rygg/motorhuven...?
__________________;)
#42 - 27 februari 2009 10:48
Gaffel skrev:

NIC skrev:

;)
#43 - 27 februari 2009 17:19
ladda den i lerduvekastaren å dra på den med en Gyttorp...

det va ett mycket dåligt skämt...ja ber om ursäkt..
#44 - 27 februari 2009 17:52
nesseman skrev:
ladda den i lerduvekastaren å dra på den med en Gyttorp...

det va ett mycket dåligt skämt...ja ber om ursäkt..

Men roligt!! :d
Guest
#45 - 27 februari 2009 17:57
Jag undrar om fisken är död snart ?
Guest
#46 - 27 februari 2009 18:48
Hm, undrar hur effektiv en mixxer hade varit? http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1467637 750W
Guest
#47 - 27 februari 2009 18:55
jag lägger min röst på Mixern hhaahhaa
#48 - 28 februari 2009 11:19
varför ska du döda den förresten? HAr du ingen du kan ge den till? (om du inte redan har dödat den)
#49 - 28 februari 2009 12:57
Då jag måste avliva använder jag Eugenol, vilket söver fiskarna och tar död på dem vid överdosering. Jag beställde genom apoteket.

Skonsamt mot mig och fisken, eftersom mina fiskar är rätt stora och det krävs en hel del våld att avliva dem och helt plötsligt är det inte så skonsamt längre.

Eugenol är det bästa jag har använt mig av, men det är såklart ifrågasättbart hur bra det egentligen är. Det jag har sett är att fisken bara somnar in. Inga ryckningar, inget sprattel, bara insomning.
#50 - 28 februari 2009 13:06
varför ska du döda den förresten? HAr du ingen du kan ge den till? (om du inte redan har dödat den)

Den är sjuk har TS skrivit i ett tidigare inlägg. ;)
#51 - 3 mars 2009 14:57
VARFÖR man vill avliva en fisk överhuvudtaget slog mig när jag läste inlägget.
Jag började tänka i banor som - den är agressiv, de andra fiskarna är stygga emot den mm.

Min erfarenhet av ancistrus är att dör de av sjukdom så går de väldigt fort.
Ena stunden simmar de omkring, andra stunden ligger de med buken upp mot ytan.

OM hon nu är såhär levnadskraftig att hon överlevt en vecka sedan ditt inlägg om detta tycker jag du borde kolla över dina vattenvärden. Ammoniak kan "kväva" fiskar. Speciellt malar är känsliga för höga halter av ammoniak. De hyperventilerar & blir trötta medan de andra FISKARNA i karet inte påverkas på samma sätt tycks det som.

Annars kan du ju försöka diagnostisera sjukdomen & behandla den separat med medicin/alt hela karet.

Jag gillar inte avlivning. Jag är en sådan där ond människa som låter naturen ha sin gång. ;-)

Annons