Hur ska jag bygga locket till vårat akvarium?

#1 - 26 oktober 2015 19:05
Hej svejs!

Nu äre så att jag och sambon tänkte starta upp vårat 700liters akvarium vi köpte oss begagnat i somras. När vi köpte akvariumet hade förra ägaren byggt sig ett lock av design värdelöst\fult som stryk. Så jag tänkte bygga mig ett eget. Förra ägaren hade bara en röd ljusslinga från typ rusta inbyggd i locket som inte alls kan ha funkat så bra... men men... Så jag tänkte mig bygga en slags "låda" med två luckor på ovansidan som jag kan öppna när jag ska mata fiskarna\rengöra osv. Men jag har stypt på val av belysning... Så är den någon som har lite svar på vad jag borde använda? Akvariet är 2000mm brett, 500mm djupt och 600mm högt. Spånade på att göra lådan ungefär 150-200mm hög.

Mvh\Wigh
#2 - 26 oktober 2015 20:49
Wighman skrev:
Hej svejs!

Nu äre så att jag och sambon tänkte starta upp vårat 700liters akvarium vi köpte oss begagnat i somras. När vi köpte akvariumet hade förra ägaren byggt sig ett lock av design värdelöst\fult som stryk. Så jag tänkte bygga mig ett eget. Förra ägaren hade bara en röd ljusslinga från typ rusta inbyggd i locket som inte alls kan ha funkat så bra... men men... Så jag tänkte mig bygga en slags "låda" med två luckor på ovansidan som jag kan öppna när jag ska mata fiskarna\rengöra osv. Men jag har stypt på val av belysning... Så är den någon som har lite svar på vad jag borde använda? Akvariet är 2000mm brett, 500mm djupt och 600mm högt. Spånade på att göra lådan ungefär 150-200mm hög.

Mvh\Wigh

Vad som kan vara lämplig belysning beror på vad du har för önskemål med akvariet och budget.

Det behövs ju ingenting mer än taklampan i rummet för att hålla fiskar i akvariet som allra mest budgetlösning, till rejäla LED-belysningar med dimning, kanske möjlighet att justera ljusspektrum etc.
#3 - 26 oktober 2015 21:49
Jag skulle nog överväga lysrörshållare 2x54w http://www.pwss.se/product.php?productid=6320&cat=1738&page=1
Och sen skulle jag passa på att bygga filterdel under kåpan, och en eheim compact 2000+, som är en suverän pump tycker jag, som lyfter upp vattnet till filtret:)

Annons