Hur ska jag inreda mitt yngelakvarium?

#1 - 28 november 2003 18:23
Ska starta upp mitt 96l som jag ska ha mina blåciklidyngel i om några veckor. Men ska jag bara ha vatten ifrån det gamla akvariet som de kom ifrån eller kan jag starta upp det med helt nytt vatten och med vattenberedningspreparat i? Måste jag ha växter i det? Tycker att de blir alldeles bruna och förstörda när man matar i det andra akvariet så ofta.
Är 96l för litet åt ca 30st yngel som är max 2 cm?
#2 - 28 november 2003 18:28
Hej!
Akvariestorleken är lagom, undvik om möjligt bottenmaterial det underlättar skötseln. Några stenar eller små rötter med någon kolplanta på räcker som gömställen.
Ju mindre inredning, desto lättare att hålla rent. Med mer inredning blir det finare, men svårare att hålla rent.

Lycka till!!
/Lukas
#3 - 28 november 2003 19:21
Hej

Fyll upp det med 60-70lit av dit gamla akvarium och resten nytt + 1 matsked salt så är det klart:)

Marcus.
#4 - 28 november 2003 19:33
det är bra att ha växter i ett yngelakvarium för dom
1producerar syre
2 tar upp lite överblivna näringsämnen
#5 - 29 november 2003 09:16
Ska jag verkligen ha i salt? De lever ju inte i bräckvatten och det är väl mest ungfödande som ska ha det eller? Vad gör saltet för nytta?
Mvh Pia.
#6 - 29 november 2003 09:18
jag brukar inte ha salt i mina kar... inte till levandefödarna heller....
#7 - 29 november 2003 12:53
Hej

Salt är bara bra, det gör att fiskarna bildar mer slem på kroppen som gör dom mer motståndskraftiga mot tex olika sorters svamp, jag har alltid i 3msk salt till hundra lit nytt vatten.

Marcus.
#8 - 1 december 2003 13:22
Det är bättre att inte ha salt och låta de svaga individerna dö. De är bara bra om yngel utsätts lite, då blir de motståndskraftigare som vuxna. Mata dem ordentligt och gör regelbundna vattenbyten. Jag skulle haft finkornig (>0.6 mm) sand, massa snabbväxande växter som tar upp näring, gärna ett droppfilter på ca 20 liter så du kan övermata lite. Om droppfilter; se till att få i bakterier från ditt tidigare filter i lekakulorna eller vad du har som substrat. Diska filtermassan från ditt gamla filter lite lätt med kranvatten över droppfiltret.
#9 - 1 december 2003 13:24
Oj, hopsan jag menade förstås <0.6 mm (mindre än 0.6 mm).

Annons