<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej !
Jag har några prinsessor av Burundhi som jag vill flytta.
Idag går de i ett akvarie med mjukt vatten 3 dkh med ett PH på 7.
Har fixat ett nytt hem med hålstensrev( kalksten) PH värdet är
här 8.5.
Hur ska jag anpassa dem ?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag brukar använda 'koppmetoden' och tycker det är en ganska bra metod för att anpassa fiskar till nya förhållanden:
För över fiskarna i en hink eller burk med lite vatten. Ta en kopp vatten ur mål-akvariet, och häll ner i hinken/burken. Upprepa varannan minut eller så. När man haft över 2-3x mer vatten än som ursprungligen fanns i behållaren (tar typ en kvart i normalfallet) simmar fisken i nästan samma vatten som i målakvariet, och kan flyttas över med håv.
Man kan ta längre tid på sig och ha i vatten långsammare, men min erfarenhet är att det är skonsammare att göra en ganska snabb och kanske något brutal invänjning än att dra ut på det - vattnet i en liten bytta blir snabbt dåligt.
Anledningen till att flytta in fisken med håv istället för att hälla i dem är detsamma - vattnet i hinken är vid det här laget antagligen rätt nasty.