Hur ska mina yngel få mat?

#1 - 8 juli 2006 18:38
Jag har upptäckt 3 st yngel i mitt akvarium. (Guppy, tror jag.)

Ynglena är i ett sällskapsakvarium på 100 liter.
Guppy, Neontetra och Kopparbarb finns i.

Då är min fråga: Hur ska ynglena på mat, så att de inte svälter ihjäl?

Åker yngel lätt in i innerfiltret? Underdelen består av ett rör ca 5-6 cm bred - lätt att saker åker in där...
#2 - 9 juli 2006 19:18
Skamligt!!

Att ingen innan jag har svarat på det här som är en lätt fråga att svara på för oss på zoopet tycker jag är skamligt! Men jag som vet att jag kan och vill hjälpa till, vilket är meningen med den här sidan, ska svara.

För att ynglen ska få mat så kan du smula ner mat (uppe ur vattnet) så att den blir som pulver. Då blir den för liten för att dom stora fiskarna ska kunna äta den och lagom stor för dom små :p. Sen stoppar du ner fingret med maten under vattnet så att maten sjunker ner till ynglen direkt, då kan du även göra så att maten sjunker där du vill beroende på vart du släpper maten.
Angående filtersuget... Du kan sätta en nylånstrumpa över insuget för det är aldrig helt säkert att ynglen håller sej undan :D.

Lycka till

/Marcus
#3 - 9 juli 2006 19:32
[quote=PlatyYngel]För att ynglen ska få mat så kan du smula ner mat (uppe ur vattnet) så att den blir som pulver. Då blir den för liten för att dom stora fiskarna ska kunna äta den och lagom stor för dom små :p. Sen stoppar du ner fingret med maten under vattnet så att maten sjunker ner till ynglen direkt, då kan du även göra så att maten sjunker där du vill beroende på vart du släpper maten.[/quote]
Tack så jätte mycket! :) :) :) :) :)
[quote=PlatyYngel]Angående filtersuget... Du kan sätta en nylånstrumpa över insuget för det är aldrig helt säkert att ynglen håller sej undan :D.[/quote]
Bra ide [:-106] ! Men kan det påverka filteringen av vattnet på något vis (tänker mest på skräp o sånt...)?
#4 - 10 juli 2006 09:06
Hur stora blir yngel i sällskapsakvarier? Blir de fullvuxna? :confused:
#5 - 10 juli 2006 09:49
ja, de bör dom bli om dom inte blir mat åt andra, var försiktig när du gör rent pumpen nästa gång, kan ju hända att de finns några rackare där om du har så stort utsug, töm filtret i en hink så ramlar dom i den ist för där du tömmer (ta lite akvarievatten i ), sen e de bara att släppa tillbaka dom om de finns några, jag har mina yngel i en kasse så dom får växa på sig lite innan dom simmar med dom andra =)
#6 - 11 juli 2006 12:22
[quote=anna7607]jag har mina yngel i en kasse så dom får växa på sig lite innan dom simmar med dom andra =)[/quote]
Hm...det är ju smart! ;)
#7 - 12 juli 2006 10:15
Om det blir för tätt med en nylonstrumpsbit kanske du kan hitta antingen en liten bit filtermatta eller en liten färdig filterpatron till något annat filter med ett litet hål i mitten som du kan trä över pumpens insugsrör.

Om man inte har för mycket fisk i akvariet kan det räcka med ordentligt med flytväxter för unglen att söka skydd i. Hornsärv är bra. Växer som sjutton, behöver inte planters utan flyter fritt och är lite småvasst för de större fiskarna som inte brukar åla sig in i den.
#8 - 12 juli 2006 12:38
:

Okej, tack! :)
#9 - 16 juli 2006 10:47
[quote=Ragiss]Jag har upptäckt 3 st yngel i mitt akvarium. (Guppy, tror jag.)

Ynglena är i ett sällskapsakvarium på 100 liter.
Guppy, Neontetra och Kopparbarb finns i.

Då är min fråga: Hur ska ynglena på mat, så att de inte svälter ihjäl?

Åker yngel lätt in i innerfiltret? Underdelen består av ett rör ca 5-6 cm bred - lätt att saker åker in där...[/quote]

Själv använder jag JBL specialpulver för nyfödda yngel, då jag tycker det är svårt att smula fodret tillräckligt fint. Deras Baby Novo, har en trestegsförpackning med grövre konsistens eftersom yngeln växer-först vid steg 3 brukar jag börja variera med handsmulat foder. Om yngel som är otroligt livskraftiga, och svåra att fånga för större fisk kan svälta ihjäl utan babynovo, vågar jag inte svara på. Jag kör det i vilket fall.

Beror på vilket filter du har, själv har jag hydor crystalduo som brukar vara skonsamt mot frisimmande yngel, man bara vittjar behållaren dagligen under en tid och släpper tillbaka dom.
#10 - 19 juli 2006 13:14
jag brukar pulverisera flingor och även bjuda på en bit räkmix som jag själv gjort, de är bra på att bita av när fodret e för stort.

jag har några fria i akvariet, hittils har de undvikit filtret. har yngel i ynglekassen också, risken blir då mindre att de blir uppätna eller dödade i filtret, för även om man har flytväxter så kommer de ibland ut och kan bli uppätna helt enkelt. de flesta har jag i ett separat yngelkar där jag har isolerat det lilla filtret i en plastmugg med små hål i där yngeln inte kommer igenom. fungerar perfekt.

Malyngel däremot gillar att simma in i filtret. när jag ska skölja filter ramlar det av runt 10 malynglar, de använder filtret som grotta. men guppy yngel dör nog inne filtret. Har förlorat många yngel på detta vis. då hade några inte ens kommit in i filtret utan krossats vid ingången av insuget.
#11 - 19 juli 2006 14:37
:

Okej, tack igen för svaren!

Ynglena har blivit så stora så att de andra fiskarna kan inte äta dem. Och de är med vid ytan och äter. :)

Bra att veta det där om malyngel och filter!

Annons