Kolla pH igen, det bör vara 6,5.. 6,0 är lite lågt normalt sett men är ändå OK. Kollade du direkt på morgonen innan växterna har satt igång fotosyntesen bör pH vara lite lägre.
Du har lite nitrit men det är helt OK men är akvariet ungt skulle jag byta 30 % av vattnet för att hålla ner ammoniumhalten som är starten i kedjan ammonium - nitrit - nitrat och tillsätta 20 ppm klorid (i form av bordsalt) för att hålla ner giftverkan på nitriten. Av praktiska skäl + att det finns marginal uppåt tillsätt 1 g salt per 10 L vilket blir en matsked per 100 L typ.
Och mata lite ev håll upp 3 dagar (beror ju på om du har potentiella predatorer dock då blir det svårare).
Först vid en halt över 2 (nitrit) bör du hissa varningsflagg normalt sett.
Och nu kommer det säkert en och annan här som säjer att dina stickor är värdelösa. Nej det är de ej , du får en bra humm om dina värden i alla fall. Och i bland (oftast) behöver man inte mer
Tack så mycket för svar!
jo jag gjorde testet imorse, nu var det lite högre PH
Ang nitriten så visar det lite mindre än 0,5 men tyckte det var lättast att skriva 0,5
karet startades upp förra veckan men jag sparade vatten från ett annat kar så bara hälften av vattnet var nytt.
men jag kan ju göra ett vattenbyte för att vara på den säkra sidan.
gällande salt så har jag fått mig sagt att absolut inte ha i salt eftersom jag har pansarmalar hur stämmer det?
i övrigt så ser fiskarna ut att må bra och jag gjorde testet mest för jag ville kolla värdena, jag trodde det skulle stå i instruktionerna ungefär hur värdena bör ligga men det gjorde det inte därför jag slängde ut en fråga här.
jag matar ganska snålt som det är just nu eftersom akvariet är nytt så kan nog inte dra ner mycket mer på maten.
Tack så jättemycket för svar, ska hålla koll på nitriten