Hur skall man förklara för sin kompis...

#1 - 11 december 2006 23:17
...som har köpt en 1-liters (ja, ni läste rätt... och den är inte ens fylld till max) petbox med en kampfiskhane i till sin 3-åriga son, att det är på tok för litet för den stackars firren? Han ser riktigt olycklig ut, simmar med fenorna tätt intill kroppen, och häromdagen så slängde till och med sonen ut fisken på golvet så han fick en riktig chock.
Någon som har ett bra tips på hur man kan förklara för henne att hon bör köpa ett större akvarium utan att hon tar illa upp?
#2 - 11 december 2006 23:50
Illa upp och illa upp, det spelar väl inte så stor roll. berätta hur det ligger till, att fiskar ska inte vara i så små burkar och det är till och med kan vara ett lagbrott. Föreslå ett litet akvarium på typ 20 liter eller liknande istället, alternativt ett mjukisdjur eller en gummifisk...
#3 - 12 december 2006 00:01
Föreslå henne att hon lånar en bok på biblioteket om akvariefiskar eller visa henne zoopets artbeskrivningar
#4 - 12 december 2006 01:52
Men herregud. . Fråga henne ifall hon vill att hennes son ska växa upp med empatistörningar.

Djur är djur, människan bär ansvaret för dessa [sällskaps]djurs förhållanden och välmående - m.a.o - din vän har ett ansvar för ett liv för tillfället. Om hon inte vill ta det så borde hon inte ha skaffat sig fisken.

Och alla "men det är ju bara en fisk"-argument går inte hem, man ger inte en 3-åring en firre.
#5 - 12 december 2006 06:09
Köper ni julklappar till varan kanske du kan komma undan med att ge ett litet plastakvarium i julklapp;)
#6 - 12 december 2006 06:52
Köper ni julklappar till varan kanske du kan komma undan med att ge ett litet plastakvarium i julklapp;)

:) DET tyckte jag var en jättegullig och bra ide' !!
#7 - 12 december 2006 11:18
- Skadedjur: Du bör nog stå på dig här. Tala om för din kompis det olämpliga i detta.

- Stöttar alla föregående inlägg i denna tråd.

- Sedan är det väl inte så lätt heller när den första kontakten med akvarievärlden i regel sker när man träder in i en butik o finner dessa fiskar i t.o.m. små glasburkar...:mad:
Här borde man verkligen föregå med gott exempel.
Man får ju ett intryck av att det viktigaste är hur fort "varorna" åker in o ut över disken.

- Den där julklappen tyckte jag var väldigt fin... :p
#8 - 12 december 2006 12:49
Jag förstår itne riktigt bruket med att förvara kampfiskhanar i små glasburkar. Jag ahr sett två varianter som är så enkla, men också så oändligt mycket bättre. Dels det enklaste, portionera ut hanarna i övriga akvarier med småfisk. en hos neontetrorna, en hos guppyhonorna, en hos pansarmalarna osv.
Det andra är som de har på Zoogiganten i Lomma, där de delat in större akvarier med avdelare, och i varje avdelning finns det ett litet gömställe, och tillräckligt plats att simma runt på, för att inte tala om ordentlig filtrering, som är gemensam.
#9 - 12 december 2006 13:16
Jag kan ju i och för sig ge henne + hennes son mitt 49-liters möbelakvarium i julklapp. Det är ju stort och fint för en enda fisk, och han får riktig pump och kan få massa växter från mina akvarium... :)
#10 - 12 december 2006 13:26
skadedjur skrev:
Jag kan ju i och för sig ge henne + hennes son mitt 49-liters möbelakvarium i julklapp. Det är ju stort och fint för en enda fisk, och han får riktig pump och kan få massa växter från mina akvarium... :)

[:-106] [:-106] [:-106]
är de väll bara att hoppas att fisken lever så länge
#11 - 12 december 2006 15:00
skadedjur skrev:

Jag tyckte denna lösningen var den bästa hittills :)
#12 - 12 december 2006 15:06
skadedjur skrev:

Låter fullkomligt underbart!! :) Kör på det, se bara till att hon inte smäller i 30 fiskar till i det ;)

Kanske en liten bok om fiskar till julklappen med? Akvariet till parveln och boken till modern? De kan ju ha en eller två honor till honom ifall de tycker att det är tråkigt med bara en fisk i karet.

Det är verkligen urkonstigt med att förvara kampisar i småburkar. I affärerna kan jag väl förstå att de har hanarna för sig [även om det är hemskt], och att de temporärt har dem i småburkar.. Men tyvärr är det ju oftast inte temporärt och det sänder ju budskapet att det skulle vara okej.
Mycket synd.. Själv har jag mina hanar med dels Endlers guppy och i det stora fisksoppekaret.
#13 - 12 december 2006 15:18
skadedjur skrev:

Väldigt god tanke!

Men varför inte ge henne det nu medans fisken lever. Finns väl ingen anledning att vänta med det, samtidigt som du kan förklarar fiskens skötsel och behov.

Eller?
#14 - 12 december 2006 15:35
Det är faktiskt så att din kompis bryter mot djurskyddslagen!!!!

Enligt lagen ska ett akvarium ha skyddat insyn (bakgrund) från minst en sida, eller vara inrett på så sätt att fiskarna kan söka skydd (rötter, stenar och/eller växter). Vattenvolymen ska vara anpassad till arten (INGEN fiskart kan leva i 1 liter vatten) och vattenkvalitén ska vara bra (det kan det aldrig vara i 1 liter vatten). Temperaturen måste vara anpassad till arten (kampfiskar vill ha det varmt). Dessutom finns det en reckommendation på att ett akvarium ska vara på minst 40 liter.

Sen är det uppenbart att ett 3-årigt barn är för litet för att kunna ta ansvar för en levande varelse. Och djur är INTE leksaker! Jag håller med fifi om det där med empatistörningar. Det här är bland det absolut värsta jag har hört under min tid som akvarist [:(] Det är tur för din kompis (men inte för fisken) att jag inte vet vem hon är och var hon bor, för då hade jag ringt upp djurskyddsinspektören och anmält henne nu direkt!

Jag jag håller med Marie. Jag kan inte tänka mig att fisken kommer att överleva de veckorna som är kvar till jul i 1 liter vatten.
#15 - 12 december 2006 16:48
Men lägg ner det där med anmälningar och crap:mad: Hon som köpte fisken kan väl ha frågat i butiken om hur stort akvarium man måste ha och dem kan ju ha sagt att det räcker med en bytta på 1L för den så jag tycker att det är dumt att snacka om anmälningar och liknande när man liksom inte vet allt som ligger bakom. Sen om skadedjur nu talar om för henne att det där är på tok för litet osv osv hur vet ni då att hon kanske inte skaffar ett större akvarium?

Jag tycker att skadedjur borde tala om för henne att det är för litet för en fisk och varför osv. Sen så tycker jag att det var ett super bra förslag om att skänka bort ditt lilla akvarium till henne:)
#16 - 12 december 2006 17:19
skadedjur skrev:

[:-58] Jaaaa *tummen upp*
Men säger som någon annan- varför vänta till julafton?
Ge som en för tidig julklapp, säg att det är från tomten som vill att även små fiskar ska må bra under julen och för all framtid. :p
Det finns jättemycket info om kampfiskar på internet.
Bara att skriva ut istället för att köpa dyra böcker.
#17 - 12 december 2006 17:37
Healena skrev:
Ge som en för tidig julklapp, säg att det är från tomten som vill att även små fiskar ska må bra under julen och för all framtid. :p

:p :D

Glenn: Nu skrev jag inte att jag skall anmäla henne. Men visst blir jag grymt upprörd över sånt här :mad: Och jag har faktiskt väldigt svårt att tro att hon skulle ha fått SÅ extremt galen information i akvarieaffären. Det är hur som helst olagligt att hålla fisken på det sättet.

I ett 49 liters akvarium skulle de tom kunna ha ett litet stim dvärgrasboror.
#18 - 12 december 2006 18:14
batski skrev:
:p :D

Glenn: Nu skrev jag inte att jag skall anmäla henne. Men visst blir jag grymt upprörd över sånt här :mad: Och jag har faktiskt väldigt svårt att tro att hon skulle ha fått SÅ extremt galen information i akvarieaffären. Det är hur som helst olagligt att hålla fisken på det sättet.

I ett 49 liters akvarium skulle de tom kunna ha ett litet stim dvärgrasboror.

Finns många affärer som håller sina fiskar så och som säger att det fungerar utmärkt. Har själv skällt ut flera expediter när jag har hört dom komma med dessa argument för att få sälja till en person som inte har så stor koll själv!

batski skrev:
Det är tur för din kompis (men inte för fisken) att jag inte vet vem hon är och var hon bor, för då hade jag ringt upp djurskyddsinspektören och anmält henne nu direkt!

Jag har inte påstått att du har skrivit att du [color=blue]skall[/color] anmäla henne utan det jag skrev var att du borde lägga ner det där med anmälningar då du inte vet allt som ligger bakom.

Däremot så skrev du att du [color=blue]skulle[/color] ha anmält henne om du visste vem hon var och vart hon bor
#19 - 12 december 2006 18:29
Många ser inte en fisk för att vara en levande varelse på så sätt vi ser hundar och katter. Det är något fint att titta på, kanske vissa tänker, men inte om hur dom ska ha det för att trivas.
Det är väl inte så väldigt längesen man kunde vinna guldfisk i påse på karnevaler?
Ser man bara till utlandet tex. som USA, såg för inte så längesen CRIBS där en "kändis" hade en blå kamphane i en liten skål, tror inte där var en liter vatten ens. Han visade stolt upp fisken och sa att den ibland hoppar ur skålen (undrar varför....). Dom har lite fel syn på husdjur överhuvudtaget tycker jag.
#20 - 12 december 2006 18:42
Glenn skrev:
Finns många affärer som håller sina fiskar så och som säger att det fungerar utmärkt. Har själv skällt ut flera expediter när jag har hört dom komma med dessa argument för att få sälja till en person som inte har så stor koll själv!

Det var värre än vad jag trodde :eek: :mad: Illa illa illa!!!! Men har folk inget sunt förnuft? Man behöver väl inte vara nån Einstein för att begripa att alla djur som kan röra på sig har ett behov av göra det?

Glenn skrev:
Däremot så skrev du att du [color=blue]skulle[/color] ha anmält henne om du visste vem hon var och vart hon bor

Ja det stämmer. Jag blir riktigt upprörd när jag hör sånt här :mad:

icejoy: Det är väldigt blandat. USA är ett mycket stort land med enorma skillnader i mentalitet. Det går t ex inte att jämföra NY med en liten sydstatshåla. Som tur är finns det även människor där som har en väldigt bra djursyn.
#21 - 12 december 2006 19:19
batski skrev:
Det var värre än vad jag trodde :eek: :mad: Illa illa illa!!!! Men har folk inget sunt förnuft? Man behöver väl inte vara nån Einstein för att begripa att alla djur som kan röra på sig har ett behov av göra det?

Men som nybörjare så litar man väl på vad ens handlare säger? Tror att dom flesta har haft för mycket fisk tillsammans eller haft fisk som kräver större utrymme i ett förlitet akvarium. Självklart så förtjänar alla djur att ha det bra men samtidigt så kan man ju tänka att alla misstag har lett till vart vi är idag inom akvariehobbyn. Det jag menar är att om inga misstags begås hur ska man då få lärdom och hur ska då hobbyn kunna utvecklas?

batski skrev:
Man behöver väl inte vara nån Einstein för att begripa att alla djur som kan röra på sig har ett behov av göra det?

Nej det behöver man väl inte vara men som nybörjare så litar man helt enkelt på vad ens handlare säger samt att många antar att så som djuren hålls i affären är rätt. Många tänker inte på att djuren enbart hålls så för att en affär inte har förutsättningarna att ge djuren det utrymme som dom behöver. Men däremot så tror jag nog att hon förstår om skadedjur förklarar vad kampfisken kräver för utrymme mm för att må bra och att hon då skaffar sig ett större akvarium.

Sen så kan man ju också fråga om vi ska anmäla tillverkarna av för små akvarium eftersom att dom tillverkar så små akvarium samt att dom inte skickar med någon slags informationslista om vilka fiskar som passar i just den storleken av akvarium? Sen nästa fråga då, ska vi anmäla många av kampfiskodlarna som odlar upp kampfiskar i små glasburkar?
#24 - 12 december 2006 19:38
Den stora skillnaden är väl att de i sådana konstruktioner kan ha en ordentlig filtrering, och därmed upprätthålla en hög vattenkvalitet.

Men vad är det som säger att skadedjurs kompis inte byter vatten varje dag då för att på så sätt hålla en bra kvalitet på vattnet?
#25 - 12 december 2006 20:05
Glenn skrev:
Men däremot så tror jag nog att hon förstår om skadedjur förklarar vad kampfisken kräver för utrymme mm för att må bra och att hon då skaffar sig ett större akvarium.

Det får man hoppas! Det var inte den känslan jag fick när jag läste skadedjurs inlägg, men jag hoppas verkligen jag har fel!

Glenn skrev:
Sen så kan man ju också fråga om vi ska anmäla tillverkarna av för små akvarium eftersom att dom tillverkar så små akvarium samt att dom inte skickar med någon slags informationslista om vilka fiskar som passar i just den storleken av akvarium? Sen nästa fråga då, ska vi anmäla många av kampfiskodlarna som odlar upp kampfiskar i små glasburkar?

Det ser inte så trevligt ut tycker jag. Men det är stor skillnad att vistas i ett begränsat utrymme ett tag (även i naturen krymper bettornas revir under torrsäsongen) och att tvingas leva hela sitt liv i mindre än en liter vatten.

Sen vill även jag ställa en fråga. Vad tjänar lagen till om den inte efterlevs? Om vi inte tar lagen på allvar urvattnas den och möjliga förbättringar uteblir.
#27 - 12 december 2006 20:14
Jag ska egentligen inte lägga mig i men jag tycker inte man överhuvudet ska köpa djur till sina barn.
Ska jag förklara varför? Jo, de kan inte ta ansvar och de tröttnar lätt. Vi har huset fullt med husdjur (nästan) men det är JAG som sköter om de. Jag har också gjort misstag i akvarievärlden för jag har litat på akvarieaffärer. Kampfisken är en labyrintfisk och kan andas syre från luften men den måste ha varmt minst 25 grader. Självklart vll skadedjur göra något åt sin kompis fisk och det är ju bra att ge ett lite större akvarie i julklapp kanske kan de få det lite tidigare :). Annars tror jag nog att den klarar sig till den 24 om nu inte barnet kastar ut fisken på golvet igen....

I Thailand har man de i ett glas i väntan på nästa kamp. Då har man 2 i ett litet akvarie (pytte) med en glasskiva mellan, sedan får de satsa pengar vilken fisk som vinner och sedan börjar kampen.... Detta har en kompis sambo berättat som är från Thailand... De har även tuppfäktning och hundslagsmål...
#28 - 12 december 2006 20:26
solbacka skrev:
I Thailand har man de i ett glas i väntan på nästa kamp. Då har man 2 i ett litet akvarie (pytte) med en glasskiva mellan, sedan får de satsa pengar vilken fisk som vinner och sedan börjar kampen.... Detta har en kompis sambo berättat som är från Thailand... De har även tuppfäktning och hundslagsmål...

Inte så buddhistiskt faktiskt... Men tyvärr så verkar det inte finnas några gränser för människans grymhet och likgiltighet ibland (både mot varandra och mot andra arter) :mad: [:(]
#29 - 12 december 2006 20:28
batski skrev:
Det får man hoppas! Det var inte den känslan jag fick när jag läste skadedjurs inlägg, men jag hoppas verkligen jag har fel!

Men skadedjur har inte heller tagit upp det med henne så svårt att veta hur hennes kompis tänker när/om hon får veta att dem behöver ett större akvarium. Då kanske hon skaffar ett. Vi får helt enkelt veta hur hon tänker när skadedjur har berättat/förklarat för henne om hon nu uppdaterar oss här:)

batski skrev:
Det ser inte så trevligt ut tycker jag. Men det är stor skillnad att vistas i ett begränsat utrymme ett tag (även i naturen krymper bettornas revir under torrsäsongen) och att tvingas leva hela sitt liv i mindre än en liter vatten.

Hur långt är ett tag för dig? Kampfiskar är ju oftast runt 1 år när dem säljs i butik och ett år i sådär små "akvarium" är en lång period. Sen med tanke på att kampfiskar blir ca 4 år så är det ju 25% av deras liv som dem har left sådär litet.

batski skrev:
Sen vill även jag ställa en fråga. Vad tjänar lagen till om den inte efterlevs? Om vi inte tar lagen på allvar urvattnas den och möjliga förbättringar uteblir.

Den tjänar väl ingenting till om den inte efterlevs. Den finns ju där av en orsak men om hennes kompis nu får reda på hur lagen är så kanske hon börjar att efterleva den, vem vet!

macke_fisk skrev:
tycker vissa av dessa bilder är helt cp! synd om kampfiskarna att vistas i ett så litet utrymme.....

Kan bara säga att jag håller med dig till 100% men så länge som det finns en efterfrågan på kampfiskar så kommer dem att hållas såhär. Alternativt om man nu vill ha kampfiskar är väl isf att hitta svenskodlat där dem har hållits bättre.
#30 - 12 december 2006 20:33
[quote=Glenn;881768
Kan bara säga att jag håller med dig till 100% men så länge som det finns en efterfrågan på kampfiskar så kommer dem att hållas såhär. Alternativt om man nu vill ha kampfiskar är väl isf att hitta svenskodlat där dem har hållits bättre.[/quote]

jojo det vet jag att det är stor efterfrågan på dem, men tycker ändå att de borde ha åtmintonde kanske vars ett 20-40 liters:)

Mvh macke_fisk
#31 - 12 december 2006 20:40
Glenn skrev:
Hur långt är ett tag för dig? Kampfiskar är ju oftast runt 1 år när dem säljs i butik och ett år i sådär små "akvarium" är en lång period. Sen med tanke på att kampfiskar blir ca 4 år så är det ju 25% av deras liv som dem har left sådär litet.

Men lever de så där trångt och i en så tråkig miljö tills de säljs? Är inte de burkarna bara till för uppfödning? I så fall tycker jag det är vidrigt och borde förbjudas. Precis som macke_fisk säger så kunde de mycket väl föda upp dem i större utrymme.
#32 - 12 december 2006 20:57
solbacka skrev:
Jag ska egentligen inte lägga mig i

Självklart skall du "lägga dig i" Det här är ett forum där alla är välkommna in i en diskussion:) Hur skulle forumet annars se ut om folk inte "la sig i" då skulle man ju bara sitta två personer och diskutera:p

macke_fisk skrev:
jojo det vet jag att det är stor efterfrågan på dem, men tycker ändå att de borde ha åtmintonde kanske vars ett 20-40 liters:)

Mvh macke_fisk

Men anledningen till att dem hålls i så små "akvarium" är väl antagligen för att dem vill få plats att föda upp så många yngel som möjligt.

batski skrev:
Men lever de så där trångt och i en så tråkig miljö tills de säljs? Är inte de burkarna bara till för uppfödning? I så fall tycker jag det är vidrigt och borde förbjudas. Precis som macke_fisk säger så kunde de mycket väl föda upp dem i större utrymme.

Ja dom lever så tills dom säljs till grossister/butiker. Det tar ju runt ett år att få dom sådär pass stora och för att dom skall utveckla de långa fina fenorna. Troligen så säljs många honor mycket tidigare då det inte finns någon anledning för odlarna att hålla på dessa för dom ska inte utveckla långa fina fenor som hanarna. Sen så vet jag inte om honorna hålls likadant som hanarna men det tvivlar jag på då honor går bra att ha tillsammans med varandra så dom har nog större akvarium.
#33 - 12 december 2006 21:34
Glenn skrev:
Självklart skall du "lägga dig i" Det här är ett forum där alla är välkommna in i en diskussion:) Hur skulle forumet annars se ut om folk inte "la sig i" då skulle man ju bara sitta två personer och diskutera:p

Anledningen till jag inte skulle lägga mig i är att jag har lovat mig själv att inte gå för hårt in i några diskussioner :). men kan inte låta bli;). Hoppas att allt ordnar sig för lilla kampisen.
#34 - 12 december 2006 21:39
solbacka skrev:
Anledningen till jag inte skulle lägga mig i är att jag har lovat mig själv att inte gå för hårt in i några diskussioner :). men kan inte låta bli;). Hoppas att allt ordnar sig för lilla kampisen.

Ah okej hehe men som sagt du och alla andra är alltid välkommna att "lägga er i";)
#35 - 13 december 2006 06:33
Jag tror att med "skadedjurs" hjälp, akvarium och kunskap, kanske vi om ett tag får ett nytillskott i akvaristikens värld - d.v.s den änsålänge ovetande och okunniga kompisen med den stackars lilla kampisen :D
#36 - 13 december 2006 08:04
Jag tycker också det är svårt att säga till vänner/släktingar när nogot är fel. Men går det för långt så säger jag till. jag har blivit ovänner med släkt när de kuperade dobberman valpar och inte gick till vet. med sin katt i tid.
Jag har också börjat säga till i akvarieaffärer när de har döda sjuka fiskar... Men oftast går det för långt innan jag säger något och bygger upp en sådan ilska så det blir helt fel det jag säger.... Jag typ exploderar och solbacka är en lugn och sansad människa :D.
#37 - 13 december 2006 17:06
Det vore roligt att få höra hur det går med den lilla kampfisken! :)
Lycka till, skadedjur!

Jag vet att det är svårt att säga till.
Jag har pratat L80 (djurskyddsmyndighetens författningar) med släktingar, och sålt en större papegojbur till dem. Även pratat med en granne om att hennes fågel är sjuk, efter att ha tagit hand om den.
Angående uppfödning/infångning, hantering och försäljning av djur, det är svårt att känna till alla steg.
Det säkraste är som sagt att köpa av en seriös akvarist i Sverige.
Jag tror att i många butiker så sköter inte personalen själv akvarierna helt och fullt, utan det kommer dit någon för att göra det regelbundet.
Det verkar vara så i min närmaste butik.
Jag har inte köpt någon fisk där, det brukar finnas döda djur i akvarierna :(
De kanske har ont om tid, men det ser hemskt illa ut.
Snart säger jag nog till, om jag vågar.
#38 - 13 december 2006 17:22
Glenn skrev:
Men anledningen till att dem hålls i så små "akvarium" är väl antagligen för att dem vill få plats att föda upp så många yngel som möjligt.

tycker ändå synd om dem för att får vaar i så små akvarium......om de vill ha många yngel och låta de stora hanarna gå i sådana små akvarium så tycker jag att de ska dra ner på att föda uppyngel och skaffa lite större akvarium till de stora kampisarna och så får de försöka föda upp de med lite mellan rum
#39 - 13 december 2006 17:56
macke_fisk skrev:
tycker ändå synd om dem för att får vaar i så små akvarium......om de vill ha många yngel och låta de stora hanarna gå i sådana små akvarium så tycker jag att de ska dra ner på att föda uppyngel och skaffa lite större akvarium till de stora kampisarna och så får de försöka föda upp de med lite mellan rum

Men om vi räknar på att en kampfisk kostar 45kr/st och att affärerna köper dessa för 15kr/st. Sen så drar vi av mat, vatten, el mm som kostar för att dra upp fiskarna då så tjänar odlarna typ ingenting och då kan dem ju inte skära ner heller eftersom att deras verksamhet isf inte kommer gå runt.
#40 - 13 december 2006 18:10
hmmmmm....det hade jag inte i tankarna
#41 - 13 december 2006 18:10
Glenn skrev:
Men om vi räknar på att en kampfisk kostar 45kr/st och att affärerna köper dessa för 15kr/st. Sen så drar vi av mat, vatten, el mm som kostar för att dra upp fiskarna då så tjänar odlarna typ ingenting och då kan dem ju inte skära ner heller eftersom att deras verksamhet isf inte kommer gå runt.

Men om det finns färre kampfiskar på marknaden så höjs priset. Både i handeln för oss kunder och priset som uppfödarna får per fisk. Å mer välmående fisk skulle jag kunna betala mer för i alla fall...
#42 - 13 december 2006 18:13
LinneaHYLK skrev:
Men om det finns färre kampfiskar på marknaden så höjs priset. Både i handeln för oss kunder och priset som uppfödarna får per fisk. Å mer välmående fisk skulle jag kunna betala mer för i alla fall...

Jo det har du rätt i och jag skulle själv kunna tänka mig att betala mer. Är själv lite inne på att skaffa diskus nu och jag är fullt beredd att slänga upp ett par tusenlappar för rätt fisk så att säga. Men problemet är väl att det fungerar inte att en odlare skär ner på sin odling utan då måste ALLA göra det och detta kommer aldrig att hända
#43 - 13 december 2006 18:16
Glenn skrev:

Fast det handlar ju om utrymme. Hade lagen kräft större utrymme för uppfödning av kampfiskar kan jag garantera att uppfödarna skulle anpassa sig till det.
#44 - 13 december 2006 18:21
batski skrev:
Fast det handlar ju om utrymme. Hade lagen kräft större utrymme för uppfödning av kampfiskar kan jag garantera att uppfödarna skulle anpassa sig till det.

Jo jag tror också att dem skulle anpassa sig isf och att då priserna säkert skulle stiga med [color=blue]men[/color] nu så finns inte den lagen och därför så kan dem hålla fiskarna sådär
#45 - 13 december 2006 18:31
synd att det inte fanns en lag för vilka man minst måste ha vid uppfödning av fiskar....
#46 - 13 december 2006 18:55
macke_fisk skrev:
synd att det inte fanns en lag för vilka man minst måste ha vid uppfödning av fiskar....

håller med
#47 - 13 december 2006 20:39
Glenn skrev:
håller med

:D

MVH Macke_fisk
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 13 december 2006 20:48
Vill bara påpeka att en del i denna tråd har skrivit att privapersonen ifråga har brutit mot lagen genom att hålla kampfisken på detta sätt.
Man kommer ingen vart genom att komma med falska påståenden - den lag som finns gäller för affärer och ofentlig förevisning.

99,99% av alla kamfiskar som säljs i Sverige är odlade i Asien så det spelar knappast någon roll om en lag som denna genomförs i Sverige.
I Asien föds de för övrigt upp i betydligt mindre vattenvolymer än den liter som är kravet för akvarieaffärer i Sverige.
#49 - 13 december 2006 20:56

99,99% av alla kamfiskar som säljs i Sverige är odlade i Asien så det spelar knappast någon roll om en lag som denna genomförs i Sverige.

Jag tror nog att batski menade att dom bör införa lagen i asien;)
#50 - 14 december 2006 14:21
Vill bara påpeka att en del i denna tråd har skrivit att privapersonen ifråga har brutit mot lagen genom att hålla kampfisken på detta sätt.

Man kommer ingen vart genom att komma med falska påståenden - den lag som finns gäller för affärer och ofentlig förevisning.

Jag kan inte minnas att det står i lagen att den inte gäller pricvatpersoner, men jag kan ha missat det. Fast i så fall är det märkligt att fiskar som bor hos privatpersoner inte skulle ha samma behov som de som visas ofentligt :rolleyes:
#51 - 15 december 2006 22:22
Glenn skrev:
Jag tror nog att batski menade att dom bör införa lagen i asien;)

Jo dom är ju kända där nere för att ta lagen på allvar... betalar sej ju ur precis va som helst.. så ja tror inte kampfiskutrymmeslag skulle få så stor genomslagskraft =)

Sen handlar de ju som alla vet om priset med.. vem vill pröjjsa 200kr för en firre för att den fick bo själv i 35l istället för 2l.. inte jag iaf..
#52 - 16 december 2006 00:27
sacha skrev:
Jo dom är ju kända där nere för att ta lagen på allvar... betalar sej ju ur precis va som helst.. så ja tror inte kampfiskutrymmeslag skulle få så stor genomslagskraft =)

Sen handlar de ju som alla vet om priset med.. vem vill pröjjsa 200kr för en firre för att den fick bo själv i 35l istället för 2l.. inte jag iaf..

Nej men det är alltid en början av en lösning på problemet iaf. Bättre än inget helt enkelt =)
#53 - 16 december 2006 10:04
Har ni inte kommit ifrån själva frågan lite nu? ;)

skadedjur, hur har det gått med din kompis kampfisk?
#54 - 16 december 2006 16:42
Nitra98 skrev:
Har ni inte kommit ifrån själva frågan lite nu? ;)

Jo det har du nog rätt i:p
#55 - 20 december 2006 10:31
Förstår inte varför så många reagerar över att hon köpt fisken till sonen? Var någonstans står det att hon förväntar sig att han ska ta hand om fisken själv? Ingenstans...
#56 - 22 december 2006 15:49
Hej! Fisken mår bättre nu och har fått ett mycket större akvarium, allt väl med andra ord! Skall dit och kolla till den då och då tänkte jag. ;)
#57 - 22 december 2006 16:10
Åh, vad roligt att det slutade bra!
Tur att hon har en kompis som du, en som bryr sig!!! :)
#58 - 22 december 2006 16:54
skadedjur skrev:
Hej! Fisken mår bättre nu och har fått ett mycket större akvarium, allt väl med andra ord! Skall dit och kolla till den då och då tänkte jag. ;)

Helt underbart att allt slutade bra.. hon tog inte illa vid sig?
#59 - 22 december 2006 16:59
skadedjur skrev:

Verkligen skönt att höra :) Grymt bra jobbat skadedjur!
#60 - 22 december 2006 17:13
skadedjur skrev:

Vad roligt att höra:)
Fick hon ditt det där akvariet eller?:)
#61 - 22 december 2006 19:24
Helt underbart att höra... man blir riktigt glad :)
Håller med... riktigt snyggt jobbat.

Annons