Hur skölja blästersand?

#1 - 23 december 2007 08:15
Jag var och köpte 75kg blästersand på Biltema igår. Om några dagar ska det i karet. Hur har ni gjort för att skölja sanden innan? Köpte den "grova" av de två sorterna de hade, men den är ändå väääldigt fin. Kommer bli snyggt, men som sagt, hur sköljer man den lättast innan den åker i karet?

MVH
#2 - 23 december 2007 08:27
issus skrev:
Jag var och köpte 75kg blästersand på Biltema igår. Om några dagar ska det i karet. Hur har ni gjort för att skölja sanden innan? Köpte den "grova" av de två sorterna de hade, men den är ändå väääldigt fin. Kommer bli snyggt, men som sagt, hur sköljer man den lättast innan den åker i karet?

MVH

Ner med sanden i en hink och sen ner med duschslangen.. Rör runt och låt "skiten" rinna över kanten! :)
#3 - 23 december 2007 08:28
jag sköljde den inte alls, blev hur bra som helst
#4 - 23 december 2007 08:35
Koksalt skrev:
Ner med sanden i en hink och sen ner med duschslangen.. Rör runt och låt "skiten" rinna över kanten! :)

Det är ju just det att den är så jäkla fin som gör att jag är lite osäker på denna tradiotinella metod funkar.

Får väl pröva...

MVH
#5 - 23 december 2007 08:37
issus skrev:
Det är ju just det att den är så jäkla fin som gör att jag är lite osäker på denna tradiotinella metod funkar.

Får väl pröva...

MVH

Trots att sanden är fin är den så pass tung att den iaf håller sig i hinken. Lite kommer ju såklart att rinna ut i badkaret.. Jag har gjort rent 75 blästersand från Jula med den metoden!
#6 - 23 december 2007 08:37
issus skrev:

Får väl pröva...

MVH

Ta bara mindre sand i hinken så funkar det..:)
#7 - 23 december 2007 08:52
gör så att du sköljer bara en säck o häll i de torra först sen lägger du den sköljda över den torra sen !
#8 - 23 december 2007 18:52
Inte heller jag sköljde min sand.
Var en knappt märkbar "dimma" i akvariet i ungefär 2 dygn.
#9 - 23 december 2007 20:35
samma här, bara att lägga i direkt.

Varför gör det jobbigare i onödan?
#10 - 23 december 2007 20:44
Har samma sand i mina två stora kar, tvättade första hinken sedan insåg jag dilemmat och körde med den otvättad. Fungerat hur bra som helst!
#11 - 23 december 2007 22:54
Jag skopade i torr blästersand med en kåsa, så jag behövde inte ta bort alla stenar o rötter utan nu blev de istället naturligt begravda delvis. Lite dimma i ca 2 dygn men som sagt inte mycket. Den tunna "dimma" var värd för att slippa stå och skölja 25 kg sand ;)
#12 - 24 december 2007 05:26
Helt bortkastad tid att skölja, har samma erfarenhet, lite dimma de första dagarna
#13 - 24 december 2007 07:39
Jag kör ochså osköljt men jag använder julas sand och den var ren och fin.
Om nu sanden behöver sköljas nån dag så blir det att köpa ny, jag tar hellre den lilla kostnaden än ett avlopp fullt med sand.

Men ett litet tips är att man inte bör köra nån pump eller filter förrän sanden landat ordentligt om man nu öser i den med vatten i karet.
Jag gjorde den tabben i ett Juwelkar och fick ett elände att få bort all sand som drogs in i filtret, men för övrigt funkar blästersanden kanonbra.
#14 - 24 december 2007 13:03
Go man känner sig som av princip vågar vägra okända blästermedel som bottengrus.
1#Kör avrinning så de finaste partiklarna försvinner.
2#Kokar all bottengrus och sten.

GoJul GoJul
#15 - 24 december 2007 13:16
När jag inte tvättade min blästersand utan la det direkt i karet och sen vatten över så väntade jag i en vecka på att dimman skulle lägga sig... inte f*n la den sig.
Det blev att tappa ur vattnet och tvätta sanden....
#16 - 24 december 2007 17:40
jag har Biltemas blästersand, kan det vara skillnad mot Julas kanske? har svårt att tänka mig det.
#17 - 24 december 2007 18:12
surinam skrev:
jag har Biltemas blästersand, kan det vara skillnad mot Julas kanske? har svårt att tänka mig det.

Julas sand gjorde man bäst i att skölja.. Det insåg jag när jag sköljde den.. Det var en del skräp och bös..
#18 - 24 december 2007 22:10
Bara som ett litet tips i all hysteri kring att hitta coola färgkombinationer i akvariemiljö, har sett rekomendationer att använda sk "svart blästersand" och för er som inte redan känner till detta så betänk följande, all blästersand är på olika sätt behandlade för att fungera inom industriell produktion och det finns inga garantier på att "blästermediet" med normala medel kan tvättas så pass ren att den inte kontaminerar en akvarie biotop, den svarta blästersanden, eller stålsand som den egentligen heter är dessutom tillverkad av avmagnetiserad och överhärdat krossad metallskrot, ingenting jag frivilligt skulle vilja ha i mina akvarier, men visst hade det varit läckert, specielt med den rostfria stålsanden..

http://www.kmc.se/ produkt/ blastring/ b_medel/ rf_st_sand.jpg

Obs, Det som biltema och jula säljer är sand av olika okända producenter och helt enkelt ett vågspel, ena gången kan man stå med en säck behandlad blästermedel och nästa gång vanlig sand..
#19 - 25 december 2007 07:52
Härifrån kommmer Julas sand, den används även som filtersand.
http://www.brogardsand.se/Process/tabid/92/Default.aspx
Var Biltema köper sin sand vet jag inte
#20 - 25 december 2007 08:39
Billighetsvaruhus(många andra med för den delen)köper centralt in stora partier från när o fjärran varpå kvalitén inte kan säkras, dessutom är olika typer av sand ämnade för olika typer av ändamål och därför processade på olika sätt, om Jula säljer brogårds vattenfiltrerings sand så skulle jag hellre välja den framför en produkt ämnad för tillverkningsindustrin..

Av samma anledning som jag väljer porsaknutar från www.porsa.dk/ för halva priset istället för rena plastkors till samma kostnad från den lokala zooaffären betalar jag gärna en stenkross lika mycket för en bra produkt som jag vet att dom kan garantera framför att lägga lika mycket pengar hos ett billighetsvaruhus och inte veta om gruset härstammar från ex http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=723963 , jag säger inte att det är dumt att vara ekonomisk, däremot ogillar jag dumsnålhet

Annons