Hur sköter jag ynglen?

#1 - 14 februari 2007 21:39
Mina "elfenbensciklider" som jag försökt artbestämma med hjälp av folk här på zoopet la ganska snart efter ankomsten rom, alltså har jag lyckars få med mig en hona och en hane. Dom lekte, och vaktade sedan väldigt noga på grottan (halv kokosnöt). Sedan helt plötsligt var den ena, den som jag trodde var honan, bortkörd från grottan- Hon får inte komma i närheten alls och ingen annan heller. Jag lyfte lite på nöten och kollade och i taket hängde ägg. Dagen efter låg små "larver, eller vad första stadiet heter, i gropen dom grävt i grottan. Om dom blir frisimmande efter 4 dygn bör det ske imorgon.

Nu vill jag veta [;)] När behöver dom börja matas. Om jag inte slänger i någon extra specialmat till ynglen hur stor är chansen att dom överlever? Jag tror inte det är jättemånga, kanske 20 st. Egentligen har jag inte plats för så många yngel så det skulle inte göra så mycket om ett antal stryker med. Det skulle dock vara kul om några överlever.:D
#2 - 15 februari 2007 06:19
för mig överlever det massor av yngel och jag gör inget speciellt..vill helst att dom ska bli uppätna =P men zebracikliderna är otroliga ,ingen natt lampa eller yngel mat men dom lyckas alltid överleva...Har en stor svärm i mitt akvarium nu =)
#3 - 15 februari 2007 09:01
Ok, då gör jag ingenting speciellt så får vi se om några överlever. Hjälps dina ciklider åt eller är det så att den ena tar över, så att säga? Jag vet inte om det är honan eller hanen som sköter ynglena hos mig för dom ser exakt likadana ut. I början var den ena gul på buken och undre fenor, när äggen var lagda försvann färgen och båda är lika vita.:)
#4 - 15 februari 2007 14:23
båda mina hjälps åt men honan är typ precis vid ynglen hanen håller typ dom andra fiskarna på avstånd..Han är typ lite slappare han typ "glömmer bort" ynglen lite vid utfodring men honan är alltid där o vaktar.. Min hona får oxå lite färg under leken typ orange buk och lite på ryggfenan.

Annons