Hur sköter man en yngelkar?

#1 - 2 november 2005 17:00
Hej, hej,

Jag behöver lite hjälp angående skötsel av yngelkar, hur ofta ska man byta vatten?, hur mycket?, slamsuga eller?, för att de är så pass små att man nästan ser inte de. Hur gör man? Tackar

Nata
#2 - 2 november 2005 17:15
det heter ett för det första (kunde inte låta bli) sen så tror jag att man ska försöka få ett yngel kar så stabilt som möjligt eftersom man slipper byta vatten ofta vilket gör att det inte regnar ner skadliga ämnen (klor & metaller) på ynglena.

det finns yngel som tål allting finns yngel som inte finns nått finns yngel som inte borde separeras från föräldrarna. kolla upp vad du har för fisk. tillexempel guppy kan hållas med föräldrarna eftersom det är endå ca 4-5 st som klarar sig.
#3 - 2 november 2005 17:29
[QUOTE=Tastyfish]det heter ett för det första (kunde inte låta bli) sen så tror jag att man ska försöka få ett yngel kar så stabilt som möjligt eftersom man slipper byta vatten ofta vilket gör att det inte regnar ner skadliga ämnen (klor & metaller) på ynglena.

det finns yngel som tål allting finns yngel som inte finns nått finns yngel som inte borde separeras från föräldrarna. kolla upp vad du har för fisk. tillexempel guppy kan hållas med föräldrarna eftersom det är endå ca 4-5 st som klarar sig.[/QUOTE]

Det är Liten Egyptisk munruvare!
#4 - 2 november 2005 17:42
låt dom då vara med föräldrarna men du kan låta föräldrarna flytta med dom så länge vattnet i det planerade yngelkaret är bra och att det är lagom stort.

risken är ju annars att du kan förlora några fiskar då dom är starkt revirhävdande.
#5 - 2 november 2005 17:55
[QUOTE=Tastyfish]låt dom då vara med föräldrarna men du kan låta föräldrarna flytta med dom så länge vattnet i det planerade yngelkaret är bra och att det är lagom stort.

risken är ju annars att du kan förlora några fiskar då dom är starkt revirhävdande.[/QUOTE]

Ok, men hur ofta måste jag byta vatten? och hur mycket? jag har de nu i en separat kar tillsammans med mamman, pappan flyttade jag för att han var på honan hela tiden.
#6 - 2 november 2005 18:11
hur stort är akvariet i fråga? har du något vattenförberedningsmedel (typ aquasafe osv.)
#7 - 2 november 2005 18:17
[QUOTE=Tastyfish]hur stort är akvariet i fråga? har du något vattenförberedningsmedel (typ aquasafe osv.)[/QUOTE]

Akvariet är 35 l, aquasafe har jag.:-)
:o Jag kan ingenting om yngeln!
#8 - 2 november 2005 18:27
jag skulle gjort vattenbyte med aquasafe varje vecka men har dock aldrig haft munruvare i någon form. ca. 30-40%? det hjälper om du har filter då kan du göra mindre vattenbyten.

det är väldigt många som inte kan något om ynglen sin första lek av en viss art. dock kan dom ha erfarenheter av andra fiskyngel. tillexempel jag har hållt neontetror och ancistrus förut. även om båda dom är relativt lättlekta så.
#9 - 2 november 2005 20:12
Jag brukar byta vatten ganska ofta på yngel (flera gånger i veckan), men å andra sidan inte byta så mycket i taget (mindre än 1/4 av akvariet). Nu är väl munruvarynglen ganska stora när de kommer ut så de är nog inte så känsliga.

Man brukar säga att vattenbyten är en av de viktigaste faktorerna för att ynglen skall växa ordentligt.

Ett filter rekommenderas, allra billigast är ett luftpumpsdrivet skumgummifilter. Fördelen med det är att ynglen inte kan sugas in i det. Nackdelar är att det låter om det och filterverkar inte är så stor. Jag har alltid sådana första veckorna när jag odlar.

Slamsuga kan du göra med en slang (inte med en vanlig slamsugare, de är för klumpiga). Håll för änden i hinken och släpp bara igenom lagom mycket vatten.

Det är svårare att hålla rent i yngelakvarier, men egentligen är inte yngel känsligare för dåligt vatten än vad föräldrarna är för att komma i lekstämning.
#10 - 2 november 2005 23:29
för att ynglena ska åka in i filtret måste dom väl vara bra små? och när ynglena kommer ut från munruvare brukar dom ju vara minst 1 cm iaf. om inte mer beror ju på vilken fisk du har också.
#11 - 3 november 2005 23:05
[QUOTE=Tastyfish]det heter ett för det första (kunde inte låta bli) sen så tror jag att man ska försöka få ett yngel kar så stabilt som möjligt eftersom man slipper byta vatten ofta vilket gör att det inte regnar ner skadliga ämnen (klor & metaller) på ynglena.

det finns yngel som tål allting finns yngel som inte finns nått finns yngel som inte borde separeras från föräldrarna. kolla upp vad du har för fisk. tillexempel guppy kan hållas med föräldrarna eftersom det är endå ca 4-5 st som klarar sig.[/QUOTE]

För det första börjar man en mening med stor bokstav. För det andra heter det yngelkar och inte "yngel kar" (särskrivning). Sen heter det inte ynglena utan ynglen i bestämd form plural.

Dessutom är din meningsbyggnad helt åt skogen. Man stavar "nått" så här; "nåt", "tillexempel" skriver man som "till exempel" och "endå" stavas på detta vis; "ändå".

Jag hoppas du kan se mellan fingrarna, Tastyfish, men jag kunde helt enkelt inte låta bli. No hard feelings.
#12 - 3 november 2005 23:42
Här märker vi ord ser jag;)

Tyvärr så kan jag inte ge dej så mycket info utan kolla med din akvariehandlare det är det lättaste.
Här är lite info om din fisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=163.

Annons