hannesc skrev:streamer är bra. du kan lätt gå upp mot 10-12 gånger akvariets volym. dvs runt 5000l/h. men kör då med cirkpump/streamer
tulle89 skrev:
GlennWiberg skrev:Vad är det för skillnad på streamer samt vågmaskin tycker dom ser lika dana ut. Så du tycker jag ska köra på en streamer på ca 5000l/h.
VisualDarkness skrev:En streamer körs som en vanlig cirkulationspump men med ett mjukare flöde till lägre energikostnad, dock så kan de inte driva filter. En vågmaskin (streamermodell) är anpassad så att den kan slås av och på i korta intervall och därmed simulera strömmar från vågor.
GlennWiberg skrev:Vad är det för skillnad på streamer samt vågmaskin tycker dom ser lika dana ut. Så du tycker jag ska köra på en streamer på ca 5000l/h.
För ska köpa från Ebay och där finns det ju bara vårmaskin samt vibrationspump men allt ser lika dant ut :/
NiXoN skrev:-Streamer, konstant eller varierande flöde.
-Vågmaskin(wavemaker/wavebox) skapar en riktig våg i akvariet så att vattnet gungar fram och tillbaka i karet och ytnivån kan skilja med flera cm i kortändorna.
För vågmaskiner används ofta boxar för att förstärka effekten men tillverkare som Vortech använder endast pumpen.
Själv skulle jag rekomendera att du köper en streamer av något märke med bra renome, jag har själv åkt på riktiga kyssar av budget streamers. Senast har det varit ett par Seio streamers som get mig en smäll, dom var dock köpta i sverige...
"Vibrationspumparna" har varit i rubrikerna någon gång dom med bland annat när någon version blev förbjuden i Kanada pga dålig elsäkerhet.
Sen är det så att många pumpar som marknadsförs som Wavemakers på ebay inte är det utan man vill bara få fler träffar.
//NiXoN
NiXoN skrev:Du har helt rätt hannesc, det är normalt bara saltfolk som kör med riktiga vågor.
Man ser dock ibland folk i tyskland som kör olika Malawi kar etc som börjat ta till sig tekniken.
Pumpen som länkats til är en koralia kopia, den ger nog ett brett o fint flöde men plugga ur den om du skall gräva i karet.
//NiXoN
GlennWiberg skrev:"vart jag ska placera streamern. Har ju 2 utblås på höger sida samt 2 insug på höger sida en nere och en uppe. Kan man placera Streamern på vänster sida så den blåser mot pumparna? Tänkte mest så det inte blir problem vid insugen." En fråga tidigare om inte blev besvarad. Hoppas någon vet så man inte sätter den fel :)
hannesc skrev:han menar att du ska dra ur sladden innan du är nere o grejjar i karet.
asså det är med 360 grader betyder inte att det blir flöde 360 runt om. det går relativt rätt fram men som en rätt bred kon ut från streamern. tänk båtmotor. ungefär exakt så.
hannesc skrev:spelar ingen rol var du sätter den. men för att få det strömt hade jag satt den på samma sida som utblåsen. så har jag det. så att vattnet verkligen går runt :)