Hur starkt flöde i 450l Malawi?

#1 - 15 augusti 2011 19:12
Hej har idag ett 450l malawi med BTN. Bakom Btn sitter det 2st pumphuvud på 1000l st. Men tycker inte det riktigt rör runt i vattnet ordentligt då halva vattenytan står mer eller mindre orörd. Så funderar på att lägga i en till pump i akvariumet. Vad tycker ni? Ska man köra med cirkulationspump eller vågmaskin?
#2 - 15 augusti 2011 20:17
Varför inte trycka in en streamer?

http://www.akvariumkungen.se/6-4-276/Koralia-4.html
#3 - 15 augusti 2011 20:19
streamer är bra. du kan lätt gå upp mot 10-12 gånger akvariets volym. dvs runt 5000l/h. men kör då med cirkpump/streamer
#4 - 15 augusti 2011 20:54
hannesc skrev:
streamer är bra. du kan lätt gå upp mot 10-12 gånger akvariets volym. dvs runt 5000l/h. men kör då med cirkpump/streamer

Vad är det för skillnad på streamer samt vågmaskin tycker dom ser lika dana ut. Så du tycker jag ska köra på en streamer på ca 5000l/h.

För ska köpa från Ebay och där finns det ju bara vårmaskin samt vibrationspump men allt ser lika dant ut :/
#5 - 15 augusti 2011 21:00
tulle89 skrev:
Varför inte trycka in en streamer?

http://www.akvariumkungen.se/6-4-276/Koralia-4.html

Har en exakt lika dan som följde med när jag köpte akvariumet men etiketten är söndergnuggas så ser inte hur stark den jag har är. Efter 50cm har iallafall allt drag avtagit men gör ett bra drag uppe på ytan. Efter att jag gjorde rent den så låter den förjävligt :/

Men det blir inte för starkt med en streamer på 5000 samt 2 pumpar på 1000st, totlt 7000l. Frågan är sedan vart jag ska placera streamern. Har ju 2 utblås på höger sida samt 2 insug på höger sida en nere och en uppe. Kan man placera Streamern på vänster sida så den blåser mot pumparna? Tänkte mest så det inte blir problem vid insugen.
#6 - 15 augusti 2011 21:03
Vad är det för skillnad på streamer samt vågmaskin tycker dom ser lika dana ut. Så du tycker jag ska köra på en streamer på ca 5000l/h.

En streamer körs som en vanlig cirkulationspump men med ett mjukare flöde till lägre energikostnad, dock så kan de inte driva filter. En vågmaskin (streamermodell) är anpassad så att den kan slås av och på i korta intervall och därmed simulera strömmar från vågor.
#7 - 15 augusti 2011 21:09
En streamer körs som en vanlig cirkulationspump men med ett mjukare flöde till lägre energikostnad, dock så kan de inte driva filter. En vågmaskin (streamermodell) är anpassad så att den kan slås av och på i korta intervall och därmed simulera strömmar från vågor.

Okej verkar dock inte finnas en enda Streamer på Ebay hittar bra vågmaskiner samt vibrationspump fast dom båda är exakt samma modeller och allt bara att dom heter olika :/ Derför jag undrade om Streamer, vågmaskin och vibrationspump är samma bara olika namn.
#8 - 15 augusti 2011 22:22
Den nya streampumpen från aquael verkar ju ascool!!! "magnetic levitation" då undrar jag om det är nya tekniken utan impelleraxel.... http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=318 Edit: nä det är nog upphängningen som det handlar om!?
#9 - 16 augusti 2011 06:34

För ska köpa från Ebay och där finns det ju bara vårmaskin samt vibrationspump men allt ser lika dant ut :/

-Streamer, konstant eller varierande flöde.
-Vågmaskin(wavemaker/wavebox) skapar en riktig våg i akvariet så att vattnet gungar fram och tillbaka i karet och ytnivån kan skilja med flera cm i kortändorna.

För vågmaskiner används ofta boxar för att förstärka effekten men tillverkare som Vortech använder endast pumpen.
Själv skulle jag rekomendera att du köper en streamer av något märke med bra renome, jag har själv åkt på riktiga kyssar av budget streamers. Senast har det varit ett par Seio streamers som get mig en smäll, dom var dock köpta i sverige...
"Vibrationspumparna" har varit i rubrikerna någon gång dom med bland annat när någon version blev förbjuden i Kanada pga dålig elsäkerhet.
Sen är det så att många pumpar som marknadsförs som Wavemakers på ebay inte är det utan man vill bara få fler träffar.

//NiXoN
#10 - 16 augusti 2011 21:48
NiXoN skrev:
-Streamer, konstant eller varierande flöde.

-Vågmaskin(wavemaker/wavebox) skapar en riktig våg i akvariet så att vattnet gungar fram och tillbaka i karet och ytnivån kan skilja med flera cm i kortändorna.

För vågmaskiner används ofta boxar för att förstärka effekten men tillverkare som Vortech använder endast pumpen.

Själv skulle jag rekomendera att du köper en streamer av något märke med bra renome, jag har själv åkt på riktiga kyssar av budget streamers. Senast har det varit ett par Seio streamers som get mig en smäll, dom var dock köpta i sverige...

"Vibrationspumparna" har varit i rubrikerna någon gång dom med bland annat när någon version blev förbjuden i Kanada pga dålig elsäkerhet.

Sen är det så att många pumpar som marknadsförs som Wavemakers på ebay inte är det utan man vill bara få fler träffar.

//NiXoN

Okej så tex
http://viewitem.eim.ebay.se/WAVE-MAKER-5000-LPH-VIBRATION-PUMP-MARINE-FISH-AQUARIUM/170662938234/item

Skulle alltså inte fungera? Har ju inte 1000kr+ att lägga ut med en studentinkomst tyvärr. och säker jag på Aquarium streamer på ebay får man 0 träffar borde ju finnas tonvis. Därför trodde jag att vibrationspump, streamer samt vågmaskin var samma sak bara olika namn beroende på hur man väljer att använda dom.
#11 - 16 augusti 2011 21:54
den funkar nog kanon. tvivlar på att det är en riktigt wavemaker. möjligen att den har variabelt flöde. men spelar roll. wavemakers har man oftast i saltvattenskar ( som jag fattat det. rätta mig om jag har fel)
#12 - 16 augusti 2011 22:11
Okej vad bra.
#13 - 17 augusti 2011 04:46
Du har helt rätt hannesc, det är normalt bara saltfolk som kör med riktiga vågor.
Man ser dock ibland folk i tyskland som kör olika Malawi kar etc som börjat ta till sig tekniken.

Pumpen som länkats til är en koralia kopia, den ger nog ett brett o fint flöde men plugga ur den om du skall gräva i karet.

//NiXoN
#14 - 17 augusti 2011 08:50
NiXoN skrev:
Du har helt rätt hannesc, det är normalt bara saltfolk som kör med riktiga vågor.

Man ser dock ibland folk i tyskland som kör olika Malawi kar etc som börjat ta till sig tekniken.

Pumpen som länkats til är en koralia kopia, den ger nog ett brett o fint flöde men plugga ur den om du skall gräva i karet.

//NiXoN

Plugga ur? Den på bild är ju en 360 graders är det dom bästa? Annars finns det ju tex denna modell http://viewitem.eim.ebay.se/Submersible-Aquarium-Fish-Tank-Vibration-Pump-5000Lh/190566173700/item.

Så vilken är bäst? Akvariet är 150cm långt.
#15 - 17 augusti 2011 08:52
"vart jag ska placera streamern. Har ju 2 utblås på höger sida samt 2 insug på höger sida en nere och en uppe. Kan man placera Streamern på vänster sida så den blåser mot pumparna? Tänkte mest så det inte blir problem vid insugen." En fråga tidigare om inte blev besvarad. Hoppas någon vet så man inte sätter den fel :)
#16 - 17 augusti 2011 08:54
han menar att du ska dra ur sladden innan du är nere o grejjar i karet.

asså det är med 360 grader betyder inte att det blir flöde 360 runt om. det går relativt rätt fram men som en rätt bred kon ut från streamern. tänk båtmotor. ungefär exakt så.
#17 - 17 augusti 2011 08:54
jag hade nog tagit den första du länka
#18 - 17 augusti 2011 08:57
"vart jag ska placera streamern. Har ju 2 utblås på höger sida samt 2 insug på höger sida en nere och en uppe. Kan man placera Streamern på vänster sida så den blåser mot pumparna? Tänkte mest så det inte blir problem vid insugen." En fråga tidigare om inte blev besvarad. Hoppas någon vet så man inte sätter den fel :)

spelar ingen rol var du sätter den. men för att få det strömt hade jag satt den på samma sida som utblåsen. så har jag det. så att vattnet verkligen går runt :)
#19 - 17 augusti 2011 09:01
hannesc skrev:
han menar att du ska dra ur sladden innan du är nere o grejjar i karet.

asså det är med 360 grader betyder inte att det blir flöde 360 runt om. det går relativt rätt fram men som en rätt bred kon ut från streamern. tänk båtmotor. ungefär exakt så.

hannesc skrev:
spelar ingen rol var du sätter den. men för att få det strömt hade jag satt den på samma sida som utblåsen. så har jag det. så att vattnet verkligen går runt :)

Okej. Ne dom har väl inte den bästa elsäkerheten. Men har läst lite överallt om folk som fått stötar av pumparna men det konstiga är att deras proppar inte gått.

Okej men då kör jag med den på högra sidan :)
#20 - 17 augusti 2011 09:09
nog mer att det flödar på rätt bra så att det kan va lite jobbigt att grejja med en jefla båtmotor i sidan :P
#21 - 17 augusti 2011 15:47
Har man strömlevande arter som tex en del malar (i en flod där vattnet flödar i en riktning) så är det ju ypperligt med alla pumpar på en sida för att få efterlikna detta, men malawi lever i ett vatten som går fram och tillbaka och då tycker jag 2 pumpar som står mitt emot varann är bättre det blir liksom att leva i en tvättmaskin för dem annars...;)
#22 - 21 augusti 2011 08:40
Vad är en streamer?
#23 - 21 augusti 2011 09:20
En pump som har en propeller istället för en impeller.
Dom flyttar massor med vatten och förbrukar väldigt lite el, 3,5w ger tex 1800 liter i flöde.
Flödet är mjukt och brett så man kan ha rejält flås utan att det stör fiskarna eller ställer till oreda.
Pumparna har dock ingen kraft att lyfta vatten så dom är inte lämpliga att driva filter där dom kan få motstånd.

Dom är ursprungligen skapta för saltvatten för att få ordentlig snurr på vattnet men funkar lika väl för andra miljöer med krav på kraftigt flöde.

//NiXoN

Annons