Hur starta upp akvarie?

#1 - 27 juli 2004 22:21
Har nu äntligen inhandlat ett 375 liters. Enormt stort jämfört med de jag haft förut. Har tidigare inte brytt mig så mycket om akvarievatten och allt om nitrit och sånt. Har helt enkelt ingen kunskap om de. Så nu undrar jag helt enkelt hur jag ska göra för att komma igång? Har läst lite och vissa tycker att akvariet ska gå nån vecka/vekor innan man stoppar i fisk, mendans andra tycker att man kan stoppa i fiskar på en gång eftersom det iaf inte blir några bakterier förrän det man har fiskar. Så hur ska jag göra? Att jag inte ska stoppa i massa fiskar på en gång har jag förstått, men när kan jag börja med fiskarna? Ska jag börja med ngn tålig fisk som "kör in" karet lite, vilken isf?
#2 - 27 juli 2004 22:45
Jag hade valt att använda ett vattenberedningspreparat typ Tetra Aquasafe i samband med att jag fyller karet med vatten.

Du kan börja stoppa i fisk så snart ditt vatten nått önskad temperatur.

Du behöver inte välja någon speciell "inkörningsfisk" som du kanske sedan inte vill ha. Starta upp med fiskar från en av de arter du planerar att ha och låt dessa gå i akvariet ett par veckor. Sedan kan du gradvis introducera ytterligare fisk.

#3 - 27 juli 2004 23:59
Jag skulle fortfarande väntat i några dagar, för att se att allt fungerar. Det är så tråkigt att riva ett akvarium för att man placerat det fel eller att någon del inte fungerar. Och samtidigt ha fiskar i akvariumet. Och en bakteriestart är viktigare än vattenberedningsmedlet, enligt min åsikt. Men det finns så många erfarenheter när det gäller nystartade akvarium. Välj det du känner dig trygg med.

Men som Holmby skrev, oavsett om man har i vattenberedningsmedel eller ej, så kan man ha i några fiskar efter några dagar. Detta för att de skall generera amoniak till biofiltret.
#4 - 28 juli 2004 05:12
Hej!
De finns lika många sätt som akvarister med att köra i gång ett akvarie,jag har ett 450L som jag hade båda bakteriestart och vattenberedningsmedel i samt att de fick gå tomt med bara växter,rötter och sten i 3 veckor sedan köpte jag fisken i 3 omgångar.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 28 juli 2004 05:47
En start kan ju vara att läsa Zoopet-avdelningen "Starta Akvarium" http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium

Annons