Hur sterelicierar ni era håvar?

#1 - 10 januari 2013 11:22
Som överskriften säger, hur gör ni om ni vill rengöra era håvar om ni vill att dom ska bli rena och inte ha någon sjukdom tex :confused:

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag frågade min akvarieaffär hur dom gör och han sa att han bara lät dom torka, kan det verkligen räcka om några fiskar varit sjuka som smittar i ett kar som man fiskat upp fiskar ur?
#2 - 10 januari 2013 12:18
Sv: Hur sterelicierar ni era håvar?

Jag tror inte att så många steriliserar sina håvar. Mängden bakterier borde vara försumbar. Om du ändå är orolig, kan du ju helt enkelt koka håvarna några minuter, så borde det vara löst.

- Knax

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#3 - 10 januari 2013 12:28
Jag är inte orolig bara nyfike på hur folk gör. ;)
#4 - 10 januari 2013 13:50
Jag brukar skölja håven/håvarna noga direkt efter jag använt dem i så varmt vatten som kranen kan erbjuda och sen blir det tork.
#5 - 10 januari 2013 14:38
Jag har alltid gjort som "skägget".
När jag vet att jag haft sjuka fiskar och av någon anledning håvat i det karet har jag kokat dem.

Styfv, Karlstad
#6 - 11 januari 2013 00:32

Jag har aldrig steriliserat mina håvar. Om jag har sjukdom i karet så brukar jag inte vara o grejja med håv. Jag är iof väldigt sällan nere i karen med håv. När jag väl är det så brukar det va skitjobbigt för fiskarna är inte rädda för den.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#7 - 11 januari 2013 07:05
Okej hannesc, varför är det jobbit när fiskarna INTE är rädda får håven:) var bara tvungen att fråga:p

Hur stor risk är det att sjukdom sätter sig i håv?
#8 - 11 januari 2013 10:55
för att man kanske vill fånga en fisk o när alla andra fiskar simmar in i håven så blir det lite jobbigt. de flyttar liksom inte på sig.
#9 - 11 januari 2013 12:17

hannesc skrev:
Jag har aldrig steriliserat mina håvar. Om jag har sjukdom i karet så brukar jag inte vara o grejja med håv. Jag är iof väldigt sällan nere i karen med håv. När jag väl är det så brukar det va skitjobbigt för fiskarna är inte rädda för den.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Lite nyfikna frågor:
Så du håvar inte ur sjuka fiskar? Hur gör du då? Låter dem gå kvar och behandlar hela karet?

- Knax

#10 - 11 januari 2013 12:28
med tanke på att en ny håv kostar 30 pesos

http://www.pwss.se/product.php?productid=12550&cat=0&page=1

så kan man undra om det är någon vettigt ekonomi att börja sterilisera dom ?
#11 - 11 januari 2013 12:29

med tanke på att en ny håv kostar 30 pesos

http://www.pwss.se/product.php?productid=12550&cat=0&page=1

så kan man undra om det är någon vettigt ekonomi att börja sterilisera dom ?

Koka vatten är väl ändå inte så dyrt? ;)

#12 - 11 januari 2013 12:30
Knax skrev:
Lite nyfikna frågor:

Så du håvar inte ur sjuka fiskar? Hur gör du då? Låter dem gå kvar och behandlar hela karet?

- Knax

hannesc är duktig, får inga sjuka fiskar.........;),,,,särskilt inte i 408'an....[:o]

eller så är han pilsnabb med högerhanden......:D

eller så har han inga fiskar alls, alla bilder är från nåt som kallas internet.......;)

.
#13 - 11 januari 2013 12:32
Är det en bakteriell sjukdom eller en parasit måste ju hela karet behandlas så då är det ju ingen vits att håva upp enstaka fiskar.
Om det inte är bakteriellt eller en parasit så smittar det inte å då borde det ju inte vara någon fara med håven heller eller tänker jag helt galet nu?
#14 - 11 januari 2013 12:44

KristianE skrev:
Är det en bakteriell sjukdom eller en parasit måste ju hela karet behandlas så då är det ju ingen vits att håva upp enstaka fiskar.

Om det inte är bakteriellt eller en parasit så smittar det inte å då borde det ju inte vara någon fara med håven heller eller tänker jag helt galet nu?

Nu blev det sådär logiskt och jobbigt igen. Visst har du rätt.

Men innan man vet om en fisk är sjuk eller bara lite allmänt hängig och man vill sätta den i karantän lite? Och man sedan upptäcker att den verkligen var sjuk och vill sterilisera håven *för säkerhets skull*? Vad sa du nu då? :)

- Knax

#15 - 11 januari 2013 12:50
Vitsen med att tänka lite på hygienen är väl att man sällan har bara ett akvarium utan fler och vill åtminstone göra något för att inte sprida smitta. Även om det inte har någon effekt så är det ju skönt att känna att man åtminstone har försökt. Att använda en håv endast en gång är inte aktuellt om man är fattig.
#16 - 11 januari 2013 13:13
Skägget skrev:
Vitsen med att tänka lite på hygienen är väl att man sällan har bara ett akvarium utan fler och vill åtminstone göra något för att inte sprida smitta. Även om det inte har någon effekt så är det ju skönt att känna att man åtminstone har försökt. Att använda en håv endast en gång är inte aktuellt om man är fattig.

man har alltid en uppsättning håvar till varje kar. aldrig blanda.
#17 - 11 januari 2013 13:25
Näeee, inte blanda håvar mellan kar. Det gör ju tex inte läkarna med skalpellerna, har en i fickan till hela dagen. Eller däckbytarna, ett däck till alla bilar under dagen. Det gååååår ju inte.

Styfv, Karlstad
#18 - 11 januari 2013 16:24
Jag använder alla håvar i alla kar, när jag byter vatten ur 310 litarna som jag suger ur vattnet från bottenfiltret så häller jag allt genom håven och sätter håven i karet sen för att där är en massa räkor med, och den använder jag i båda 310 litarna eftersom det är den enda jättestora håv jag har.

Ibland får man med sig lite håvar vid köp av kar eller så och då kan det vara bra att sterelicera dom, tycker nog det borde räcka att koka dom.
#19 - 11 januari 2013 16:30
man har alltid en uppsättning håvar till varje kar. aldrig blanda.

Helt sant, inte blanda men någon gång har det hänt att det har skett. Då vill man vara duktig och tvätta. Stundtals har man fler akvarier igång än vad man har uppsättningar med håvar om man inte är en duktig människa. Så om man sammanfattar, är man lite oorganiserad och inte tänker igenom alla steg vad det gäller håvuppsättningar så det stämmer med antal akvarier kan det vara bra att försöka rengöra så gott man kan. Är det ordning på torpet behöver man inte rengöra.
#20 - 11 januari 2013 16:35
Hur förvarar ni alla uppsättningar så att ni kan skilja dom åt?
#21 - 11 januari 2013 18:17
Jag har en håv vid varje kar, men är inte så duktig för ibland så byter dom plats på nåt mystiskt sätt. Eller så spökar det :p
#22 - 11 januari 2013 18:45
Mina håvar har också ben här (misstänker barnben man hittar dom även i andra rum:p) fast sen jag satte alla i en spann uppe på rampen så har dom fått vara ifred, innan hade jag dom hängandes på varje kar med sugpropp men det var lite störigt när sugproppen släppte i tid o otid.
#23 - 11 januari 2013 18:52
Efter att jag hittade min 3-åriga son vid min inomhusdamm med en håv i näven så vågar han inte ens titta på en håv utan att jag är med :p Så slarvigheten faller nog på mig :)
#24 - 11 januari 2013 20:44

Precis! Så nedrigt att skylla på barnen. ;)

#25 - 11 januari 2013 21:35
Haha :p
#26 - 11 januari 2013 22:05
Hm du har inga barn eller:confused: min ena son är sanslös på att flytta grejor och det gäller allt,hans händer tar något utan att han vet om det och sen går han och helt plötsligt har han lagt grejen men vet inte var, gissa om jag får leta efter grejor i detta huset:p

Men visst är man slarvig själv ibland.
#27 - 11 januari 2013 22:43

solis skrev:
Hm du har inga barn eller:confused: min ena son är sanslös på att flytta grejor och det gäller allt,hans händer tar något utan att han vet om det och sen går han och helt plötsligt har han lagt grejen men vet inte var, gissa om jag får leta efter grejor i detta huset:p

Men visst är man slarvig själv ibland.

Två stycken. Men trots att de är duktiga på att "låna" och alltid glömmer var de har lagt saker, ligger de rejält i lä jämfört med min egen förmåga att slarva bort grejer. Skulden får de ofta ändå, förstås. :D ;)

#28 - 12 januari 2013 08:54
Hehe ja tyvärr så är det jag som får försöka vara minnet i det här huset villket är ganska strängt i sig, fast nu på sistone har jag försökt att inte memorera var dom har sina grejor så att dom får leta själva, det är tungt att memorera allas saker;) och det gäller även min mans grejor :p
#29 - 12 januari 2013 09:28
Fan va ni verkar håva mycket. Jag använder knappt mina håvar :D
#30 - 12 januari 2013 09:52
Men det är inte fisk jag håvar (sällan iallafall), jag använder håvarna till att rensa flytväxter, sila sand och rädda räkor vid vattenbyte;)
#31 - 12 januari 2013 16:04
solis skrev:
Men det är inte fisk jag håvar (sällan iallafall), jag använder håvarna till att rensa flytväxter, sila sand och rädda räkor vid vattenbyte;)

Det är en annan femma :D

Vaför behöver du rädda räkorna för? (Jag har inga räkor) :D
#32 - 12 januari 2013 16:09
Varje gång jag suger upp smuts från bottenfiltret så åker det med räkor och då häller jag allt genom håven för att dom inte ska åka ut i avloppet utan att dom får komma i karet igen, kan säga att ibland så sugs det med fiskar och yngel också;)
#33 - 13 januari 2013 00:35
Jag använder kaliumpermanganat alternativt klorchock.

Annons