Hur stoppar man ett lekande Blå ciklidpar?? + en yngelfråga

#1 - 5 maj 2008 07:27
mina blå ciklider lägger nya ägg så gott som varrje vecka.. jätte kul och nöjd i börrjan men nu vill jag ha lugn o ro i mitt akvarium.

kan man göra något så dom slutar???
+ en fråga till... jag yngel kassar 4 av deras yngel och dom är nu ca 1 cm lånnga när ska dom få gå ur kassen och ner i akvariet?? och kommer förälldrana mobba ut dom som vilken fisk som hällst och kommer det funnka med förälldrar och barn i samma??

Eld bukarna lyckades få framm lite ägg på en sten förra veckan men efter 3 dagar så var dom borta. misstänker starkt att det är mr Blå ciklid som vart framme.
#2 - 5 maj 2008 09:02
mina blå ciklider lägger nya ägg så gott som varrje vecka.. jätte kul och nöjd i börrjan men nu vill jag ha lugn o ro i mitt akvarium.

kan man göra något så dom slutar???

Sänk temperaturen. Har du värmare? Stäng av den!

+ en fråga till... jag yngel kassar 4 av deras yngel och dom är nu ca 1 cm lånnga när ska dom få gå ur kassen och ner i akvariet?? och kommer förälldrana mobba ut dom som vilken fisk som hällst och kommer det funnka med förälldrar och barn i samma??

De blir snarare uppätna men annars ihjälmobbade. Blåciklider tar hand om ynglen upp till den storleken ungefär, men har de skiljts åt så tar de inte hand om dem. Inte heller om de leker igen.
Eld bukarna lyckades få framm lite ägg på en sten förra veckan men efter 3 dagar så var dom borta. misstänker starkt att det är mr Blå ciklid som vart framme.
Mycket möjligt men det finns andra fiskar som är bra mycket värre "äggtjuvar" t ex nattaktiva malar. Har du nattlampa?
#3 - 5 maj 2008 10:18
Sänk temperaturen är ett bra sätt att förhindra lek.

1cm blåciklidsyngel blir nog uppätna om du inte har mycket växter och gömnställen där de vuxna inte kommer in.

Annons