Hur stor är chansen (ancistrusrom)

#1 - 1 augusti 2003 15:50
Hejsan!
Vi startade upp vårt 375-liters i måndags och nu har vårt par ancistrusar lekt inatt. De lekte under en rot som är lite ihålig men det är hål i båda ändar. Och vår hona fick för sig att hon ville in i roten från andra hållet, som ju är alldeles för litet för henne att komma in i, men nu till problemet, hon råkade gräva ut några ägg som for iväg ut ur roten!

Vi försökte då putta in dem i roten igen, men hur stor är nu chansen för överlevnad av de äggen? Kan de ha skadats och vi tror dessutom att vi inte hittade igen alla äggen, har de någon chans att överleva utanför roten, såtillvida att ingen av akvariets övriga innevånare hittar dem och äter upp dem förståss.

Ingen större skada är nog skedd, de kommer troligtvis leka igen, men det är ju ändå vår första "kull" ancistrusar så det vore ju kul om några/någon klarade sig. (Föräldrarna kommer från två separata kar)

Sen har jag en annan fråga, vi har ju lite nitrit i o m att det är så nystartat och de unga ancistrusarna är väl väldigt känsliga för just nitrit? Halten ligger på strax under 0.05 ppm. Vi hade ju inte en tanke på att de först och främst skulle vara av olika kön, än mindre leka i ett sådant nystartat akvarium. Hur stor är risken att det skadar äggen och ifall de blir några yngel av dem, ynglen?

Hälsningar/Caroline som är väldigt tacksam för svar eller funderingar.
#2 - 2 augusti 2003 17:27
Ancistrus leker ständigt så ni behöver knappast leta efter några ägg. När mina ancistrus leker så ruvar hanen på äggen(men jag vet inte om det är nödvändigt). Om det nu är nödvändigt så måste ni se till så att hanen kommer åt äggen.
#3 - 2 augusti 2003 20:57
Tack för ditt svar! Vår hane är inne i grottan och fläktar äggen, nåja de som finns kvar där i alla fall. Men du har självklart rätt i att det inte är någon idé att leta ägg, det lär ju komma flera förhoppningsvis. Han har ett heltidsjobb stackarn med att hålla modern borta från hålan.

Hälsningar/Caroline
#4 - 6 augusti 2003 01:28
Om ägg kommer på avvägar kan man lägga dem i en yngelkasse där det är bra genomströmning. Funkade perfekt för ancistrusrom hemma hos mig. Skönt att inte behöva plocka upp rommen ur akvariet. Och det var superenkelt att ge mat åt de nykläckta.
mvh Daniel
#5 - 6 augusti 2003 20:11
Tack för tipset, det skall jag tänka på.

Tror inte att det blev något av rommen denna gången, har inte sett till några små ancistrusyngel alls, iofs är det ju mörkt inne i roten men vi får väl se om ett par veckor om det blev något. Har nu fått ned nitriten i alla fall till nästan 0, så det är bara att hoppas att de försöker igen.

Hanen är fortfarande inne och fläktar ibland men är mer och mer ute och rör på sig.

Hälsningar/Carro

Annons