Hur stor är risken för vattenskador?

#1 - 23 november 2008 16:30
Jag har planerat att skaffa akvarium ett tag, ska ta över kompisens tomma 150 l, men stoppas hela tiden av mina föräldrar. Först och främst är dom säkra på att jag kommer tröttna när allt pyssel i början är klart (det är ju dock inget att göra åt annat än att inte tröttna), men de tjatar också om att de inte vill ha 150 l vatten på vardagsrumsgolvet.

Hur stor är egentligen risken för vattenskador? Är det någon som kan få tag på någon statistik över vattenskador för något försäkringsbolag, hur många har egentligen orsakats av läckande akvarium? :confused:

Har ni råkat ut för en riktig vattenskada och/eller att varenda liter har runnit ut? ;)
#2 - 23 november 2008 16:57
Inte för att skrämmas, men just år 2008 har nog tametusan inte varit akvaristens år..
Jag vet flertalet vars akvarium gått sönder och alla på samma ort som jag...
Med andra ord, en jäkla otur. :(

Jag hade en 375Liters hemma som sprack.
Jag fick ut kanske 50-100L vatten på golvet och det slutade såhär:
1. Riva upp hela parketten.
2. Riva bort betong.
3. Suga upp 20 cm tjockt lager med sand.
4. Fylla upp med ny betong
5. Vänta flera veckor på att betongen ska torka.
6. Få nya tapeter och färg i taket.

Tadaaa.. Efter 2½ månad var mitt vardagsrum klart.

Men i regel brukar inte akvarium gå sönder bara sådär.
Om man vill vara riktigt säker så kan man silikona om akvariet, då har man iallafall minskat risken för läckage.
Bilagor:
#3 - 23 november 2008 17:37
vad fick du betala för det? täckte försäkringen det mesta?
#4 - 23 november 2008 17:56
Jenny054 skrev:
Inte för att skrämmas, men just år 2008 har nog tametusan inte varit akvaristens år..

Jag vet flertalet vars akvarium gått sönder och alla på samma ort som jag...

Med andra ord, en jäkla otur. :(

Tur då att jag hur som helst inte får akvariumet förrän 2009 :D Försäkringen borde ju täcka allt, och jag ska kolla igenom varje skrymsle och vrå och ev. silikona om där det är lite tunt.
#5 - 23 november 2008 18:05
"Tadaaa.. Efter 2½ månad var mitt vardagsrum klart."

Det var relativt snabbt ändå, men det är kanske inte så stor tröst precis... :P

tror inte du behöver oroa dig, beror lite på hur gammalt karet är och hur pass stora stenar du tänkt ha i.

för att vara på den säkra sidan så hade jag klippt ut ett liggunderlag och haft underst i karet.
#6 - 23 november 2008 18:13
Mitt försäkringsbolag täcker alla skador på fastigheten, allt lösöre i lägenheten, fiskar och växter samt kringutrustning till akvariet men själva akvariet ersätts inte...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 november 2008 18:19
Pratade en gång med en skadereglerare om riskerna för akvarieläckage. Han svar var att folk istället skulle bekymra sig över sina diskmaskiner istället för akvarier.....

Själv har jag en gång under mina dryga 30 år som akvarist utnyttjat ett försäkringsbolag i samband med akvarium och det var när en doppvärmare "kokade" fiskarna. Efter det använder jag aldrig överdimensionerade temostatvärmare.
#8 - 23 november 2008 18:29
durgnas skrev:
vad fick du betala för det? täckte försäkringen det mesta?

Det vet ja inte än vad kalaset kostar.
Antar att det blir självrisk. :)

"Tadaaa.. Efter 2½ månad var mitt vardagsrum klart."

Det var relativt snabbt ändå, men det är kanske inte så stor tröst precis... :P

Njae. Vet en annan som fick allt klart på max 3 veckor...
+ han hade värre vattenskador.
Men å andra sidan fick jag ny färg vid element och fönster, nya tapeter och nytt golv.. :p
#9 - 23 november 2008 18:50
Man ska väl skaffa en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen om man har akvarium?! Den kostar bara typ 40 kr per år... Och man får bara ha ett visst antal kar, tror att det var 7 stycken innan det börjar att ses som en verksamhet och då antar jag att det blir dyrare försäkring.

Man måste även kunna visa att man inte har haft någon anledning att tro att akvariet skulle kunna läcka. Man kan alltså få problem med försäkringen om det är ett gammalt kar som man har hittat i en källare utan att silicona om det.

Silicon ska kännas som gummi och inte kännas torrt.. Alger ska inte ha krypit in under i någon större utsträckning.. Då ska man skära bort det som sitter löst och sedan lägga på nytt silicon.. Jag skulle inte våga skära bort det gamla helt utan jag skulle bara ta bort det så var dåligt.. ;)
#10 - 23 november 2008 18:54
Katharina skrev:
Man ska väl skaffa en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen om man har akvarium?!

Alla försäkringsbolag har sina egna bestämmelser om allt så man måste kolla med det försäkringsbolaget man har... det tar max fem minuter att ringa och fråga. Om dom har begränsningar när det gäller akvarier så kan man enkelt byta försäkringsbolag till ett med lite smidigare regler för akvaristen.
#11 - 24 november 2008 13:26
Pratade en gång med en skadereglerare om riskerna för akvarieläckage. Han svar var att folk istället skulle bekymra sig över sina diskmaskiner istället för akvarier.....

HA! Det där ska mamma få höra :D
#12 - 24 november 2008 14:03
patdah skrev:
Alla försäkringsbolag har sina egna bestämmelser om allt så man måste kolla med det försäkringsbolaget man har... det tar max fem minuter att ringa och fråga. Om dom har begränsningar när det gäller akvarier så kan man enkelt byta försäkringsbolag till ett med lite smidigare regler för akvaristen.

eller ännu hellre, maila dom alla, då får man svaret skriftligt.

sedan väljer man ut det svar som är mest fördelaktigt och presenterar
det vid lämpligt tillfälle för päronen....exempelvis efter den där helgen
när du har varit extra duktig med att städa rummet, skottat fram farsan bil ur snön, lagat lillbrosans cykel eller nått liknande.

är man riktigt avancerad så kan man ge sken av att låna en massa böcker om fiskar, ser till att päronen onder flera veckor ser att man läser mycket

:D
#13 - 24 november 2008 18:19
Kensa skrev:
är man riktigt avancerad så kan man ge sken av att låna en massa böcker om fiskar, ser till att päronen onder flera veckor ser att man läser mycket :D

Jag är bokmal samt snabbläsare så det ska nog gå bra :D Jag ska låna lite akvarieböcker och sitta och läsa, hehe.
#14 - 24 november 2008 19:08
Jag har varit med om det mesta som går att vara med om ,så säker kan man inte vara i denna hobbyn men det kan man inte vara alls vad som helst kan hända.Nu sist råkade jag snubbla på 10L spannen när jag hade bytat vatten till ett kar så det rann ut hur roligt var det från en skala??har inte varit med om att ett kar sprungit läck men allt det andra där till har hänt mig,är född med en sån otur så det finns inget like.

Annons