Hur stor är schansen?

#1 - 17 augusti 2007 21:51
Gamla Kajsa (på min avatar) gav familjen en mindre bra överraskning idag, hon har tydligen gått omkring med en juvertumör ett tag, som brast idag. Hon är 14 år. Vi ska åka till veterinären med henne på måndag, och se om det går att operera. Nå´n som kan gissa hur stor schansen är att hon klarar sig, eller är risken stor att hon måste avlivas?
#2 - 18 augusti 2007 00:11
Jag skulle förbereda mig på det värsta, om jag var du! Men håll tummarna!

Men är det inte lite akut om det brast, fast det kanske kostar skjortan att åka akut?
#3 - 18 augusti 2007 12:23
Hon verkar inte bry sig så mycket, men vi har satt en tratt på henne så hon inte kan slicka i såret. Tror inte de har öppet över helgen.
#4 - 18 augusti 2007 14:26
jag skulle inte vänta till måndag utan åka in genast om det var min katt

Hon är ju ingen ungdom, så jag vet inte hur farligt detta är för henne. Med tumörer så finns risken att det kan ha spridit sig. Det är bra att röntga innan operation för att titta efter metastaser ffa i lungorna. Hittar man metastaster där så är det nog tyvärr ingen idé att operera bort juvertumören.

katter kan ju absolut bli äldre än 14 år, men man kanske ändå kan fundera på om man vill låta katten gå igenom en operation vid den åldern. Man vet ju inte hur mycket extra tid man köper henne. Men det ska ni förstås diskutera med veterinären och inom familjen. Alternativet till operation är ju tyvärr att låta kisse somna in.
#5 - 20 augusti 2007 12:32
Hur går det med kissen? Har ni varit hos veterinären?
#6 - 20 augusti 2007 13:35
men det kanske inte är en juvertumör heller..utan fettknölar är vanligt på gamla katter...har aldrig hört om att en tumör kan brista?????? eller jag kanske har fel..om det kanske inte är nån varböld?
#7 - 20 augusti 2007 13:49
Lill_Lena skrev:
men det kanske inte är en juvertumör heller..utan fettknölar är vanligt på gamla katter...har aldrig hört om att en tumör kan brista?????? eller jag kanske har fel..om det kanske inte är nån varböld?

vad jag vet så kan de brista om man inte upptäcker dem i tid

Men visst, varbölder är ju inte ovanligt på katter som hamnat i slagsmål, det vore ju mycket bättre om det bara är en varböld som kissen har
#8 - 20 augusti 2007 13:53
Jag kan ju berätta att mina föräldrars ena katt opererades för juvertumörer för flera år sen. Hon är pigg o kry och har inte fått några mer problem av sina tumörer. Nu är hon cirkus 14 år gammal.
Men de tumörerna upptäcktes när de fortfarande var små och hade inte spridit sig till lungorna m m som tur var.
#9 - 20 augusti 2007 18:45
Hur har det gått?
Vad sa veterinären??
#10 - 20 augusti 2007 20:44
Hon hade tydligen en del juvertumörer, men det hade inte spridit sig till lungorna, så hon ska opereras på torsdag.
#11 - 20 augusti 2007 21:10
Micke_A skrev:
Hon hade tydligen en del juvertumörer, men det hade inte spridit sig till lungorna, så hon ska opereras på torsdag.

Det var väl bra då, hoppas hon återhämtar sig snabbt från operationen.
#12 - 20 augusti 2007 21:12
Lycka till, hoppas det går bra!
#13 - 20 augusti 2007 21:30
Tack!
#14 - 20 augusti 2007 21:40
Du kan väl skriva hur det går för henne
#15 - 23 augusti 2007 22:59
Hon är hemma från operationen, men är fortfarande rätt drogad, snubblar omkring, och trillar. Hon måste ha smärtstillande. Imorr´n ska hon tillbaka till veterinären, för mer dropp, och allmänt kolla hur hon mår.
#16 - 2 september 2007 22:37
Jag har hört att det är ganska vanligt att katter som äter p-piller utveckar juvertumörer, en mindre rolig biverkan. :( Det är kanske inte fallet med din katt, men varnar lite för p-piller iaf.

Hoppas att det går bra med din katt Micke A.
#17 - 3 september 2007 13:12
gladys skrev:
Jag har hört att det är ganska vanligt att katter som äter p-piller utveckar juvertumörer, en mindre rolig biverkan. :( Det är kanske inte fallet med din katt, men varnar lite för p-piller iaf.

jo..även kvinnor över 40 som äter p-piller som innehåller östrogen är det också vanligt att man får bröstcancer. mor har det, även fast hon inte ätit p-piller på många många år..men det med cancer ökar ju bara helatiden.
#18 - 3 september 2007 14:25
gladys skrev:

vad jag vet så är p-piller för katter inte alls bra för dem. Jag skulle vilja råda alla till att endast använda det som en tillfällig lösning, det är inte bra att ge år efter år som alternativ till kastrering.
#19 - 3 september 2007 14:26
Micke_A: hur går det med konvalescenten?
#20 - 3 september 2007 18:11
Jodå, hon går runt med sin tratt. Vi väntar på besked om det är godartat eller inte.
#21 - 3 september 2007 18:38
Knyttet skrev:
vad jag vet så är p-piller för katter inte alls bra för dem. Jag skulle vilja råda alla till att endast använda det som en tillfällig lösning, det är inte bra att ge år efter år som alternativ till kastrering.

jag kastrerade min katthona efter hon haft 3 kullar..blev så fruktansvärt jobbigt höra henna vråla..det var jobbigt för henne med såklart.
direkt efter operationen blev hon tyst och lugn å det var verkligen värt summan 750kr. så jag kan verkligen rekomendera det till alla kattägare.
#22 - 3 september 2007 19:08
Min dotter kastrerade sin katthona för många år sedan. Men katten fortsatte löpa och skrika! Nu går hon på P-piller i alla fall.

Veterinären påstod att man inte kunde ta bort ALLT...
Att det kunde bli så då. VÄLDIGT konstigt tycker jag.

Någon som har erfarenhet?

Lill_Lena skrev:
jag kastrerade min katthona efter hon haft 3 kullar..blev så fruktansvärt jobbigt höra henna vråla..det var jobbigt för henne med såklart.

direkt efter operationen blev hon tyst och lugn å det var verkligen värt summan 750kr. så jag kan verkligen rekomendera det till alla kattägare.
#23 - 3 september 2007 19:31
Min kastrerade hankatt försöker para sig med mammas och pappas andra katt när hon löper :rolleyes:

Hon ska kastreras snart, och jag hoppas verkligen att hon slutar vråla då :p
#24 - 4 september 2007 00:32
Birgitta W skrev:
Min dotter kastrerade sin katthona för många år sedan. Men katten fortsatte löpa och skrika! Nu går hon på P-piller i alla fall.

Att man inte kunde ta bort allt på just den katten? Annars så är det ju just så en kastrering går till - att man tar bort allt.

Skulle tro att det är väldigt ovanligt att det blir så som för din dotters katt. Min första tanke är att den veterinären kanske inte är så duktig... Din dotter kanske skulle kunna ta sig ett snack med någon annan veterinär om vad som är bäst att göra i det här läget. P-piller är ju inte så bra att ge hela livet, kanske t o m en ny operation skulle vara att föredra, om det går att hitta det som ligger kvar där och gör att kisse fortfarande löper. Men veterinär nr 1 verkar minst sagt suspekt, så gå inte dit igen tycker jag.
#25 - 4 september 2007 05:23
Birgitta W skrev:

Min granne hade samma problem, hon löste det med att gå till en annan veterinär som gjorde om operationen och tog bort det den första misslyckats med (en äggstock på ena katten och rester på den andra). Katterna har nu slutat löpa och mår bra. Så jag tycker det låter som en ganska dålig veterinär.
#26 - 6 september 2007 12:23
Definitivt en dålig veterinär!
Hoppas det går bra med din katt Micke! Att det inte är elakartade tumörer.
#27 - 6 september 2007 13:55
Idag tog de bort stygnen. Tack Inka, men fick tyvärr reda på idag att det är elakartat.
#28 - 9 september 2007 12:01
Nej, vad tråkigt :(

Vad säger veterinären om prognosen?
#29 - 9 september 2007 13:20
De sa att det kan komma tillbaka, eller sprida sig, men de visst nog inte när.
#30 - 9 september 2007 13:28
Micke_A skrev:

Beklagar :( Hoppas hon får leva ett tag till ivf. En katt som jag kände väl fick en elakartad tumör i tarmen. Hon blev opererad och tack vare operationen kunde hon njuta av livet i ytterligare några månader.
#31 - 9 september 2007 18:23
Mmm, det var ju inte kul. Hoppas hon mår bra ett bra tag framöver ändå.
Min njursjuka katt fick jag ha ett extra år. Ingen kunde säga hur länge hon skulle må bra och det blev just ungefär ett år. Det kändes rejält nu i juni när jag var tvungen att ta bort henne, särskilt när hon bara var fyra år... men samtidigt så har dom gett en så mycket under sin levnadstid.
#32 - 9 september 2007 18:28
Idag blev hon i alla fall av med tratten.
Bilagor:
#33 - 10 september 2007 17:22
synd att det var en elakartad:-( Ang detta med kastrering av honkatt så gorde vi det med våran 1 honkatt i somras! Det var värkligen värt pengarna!!
Detta med att vissa inte kan ta bort allt är svaret dålig vetrinär! En som vi känner hade en honkatt som kastrerades vid 1 års ålder. Dom missade en del av äggstockarna och märkte det inte! Katten blev jätte sjuk öppnades 3 gånger och ändå hittade dom det inte!! Det slutade med att katten dog och dom hittade delen av äggstocken först på obuktionen!!!!
#34 - 11 september 2007 16:25
Micke_A skrev:

det låter ju ändå relativt hoppfullt, då hoppas jag på att hon får leva och ha hälsan länge till

:( när min lilla hund blev plötsligt sjuk och fick opereras akut så visade det sig efter analysen att han hade en väldigt elak cancer. Då fick jag som prognos att cancern antagligen skulle komma tillbaka inom 3-4 månader bara. Det var verkligen inte kul.
#35 - 24 september 2007 14:23
R.I.P. Kajsa :(
#36 - 24 september 2007 14:52
Jag beklagar Kajsas bortgång! :( Men man får inte glömma bort att minnas de fina åren man hade. Hur stor glädje katter verkligen ger. Hoppas att det snart känns lättare i hjärtat..
#37 - 24 september 2007 14:52
neeej :(

vad hände?
#38 - 24 september 2007 15:28
Micke_A skrev:
R.I.P. Kajsa :(

Nej vad hemskt [:(] Jag beklagar verkligen!
#39 - 24 september 2007 17:25
Knyttet skrev:
neeej :(

vad hände?

Hon har varit håglös, och ätit väldigt dåligt, vi har fått hålla fram maten till henne, men hon åt knappt ändå. När vi tog henne till veterinären imorse, upptäckte de en ny tumör, i ena armhålan den här gången. Så det var inte mycket annat att göra än att avliva henne.

Det är hon på min avatar förresten.
#40 - 24 september 2007 19:34
oj, då var det verkligen en elak cancer hon hade :(

jag beklagar sorgen
#41 - 24 september 2007 19:49
Ja, det var ju det.

Tack!
#42 - 25 september 2007 15:55
Kramar till dig! Höll ju som tummarna för att det skulle gå bra...[:(]
#43 - 25 september 2007 16:14
Tack!

Känns ju lite konstigt, hon har ju funnits här i 14 år. Känns som igår som hon var en liten hårboll som flög fram både högt och lågt, hjälpte mig och en kompis att spela schack, och en massa annat kattkul.
Bilagor:
#44 - 25 september 2007 17:16
Jag vet precis vad du menar [:(]
#45 - 27 september 2007 19:45
nu då?
#46 - 27 september 2007 20:28
Nu då vadå?
#47 - 2 oktober 2007 22:23
Usch, så tråkigt! :(
Den andra tumören... fanns inte den innan eller den bara växte till sig på så kort tid? Kan ju kanske vara svårt att veta förståss...
Vad säger den andra katten... för visst hade du en till som du tog hand om?? Eller det är jag som är helt uta och cyklar??:confused:
#48 - 2 oktober 2007 22:28
Tumören i armhålan syntes inte på röntgen innan operationen, så den växte till sig fort.

Jo, hon bor hos mamma och pappa, liksom Kajsa gjorde. Det är dags för kastrering snart, hon låter rätt illa :p

Min egen hankatt är hos mamma och pappa för det mesta också, så de har varandra.
#49 - 5 oktober 2007 07:14
Åh, Micke, jag sörjer med dig, jag läste den här tråden nu, det är alltid lika sorgligt att mista någon..

Vad fruktansvärt att hon blev så dålig så fort, men du har 2 andra små katter iaf då?

Skönt det då, men det är aldrig roligt att mista nån, men som nån annan sa, man får tänka på alla glada roliga minnen man har av den tiden man haft tillsammans!

Hon hade det ju bra som hade en sån omtänksam husse iaf.

Sköt om dig!
Kram!!
#50 - 5 oktober 2007 20:51
Tack för omtanken :)

Ja, det finns ju två stollar till. Se´n får man ju se om mamma och pappa skaffar nå´n mer katt.
#51 - 24 september 2008 11:33
Redan gått ett år...

Idag är det ett år se´n Kajsa dog i cancer. Tiden har gått otroligt fort, känns inte som mer än högst ett halvår se´n. Hon är hur som helst fortfarande saknad.
#52 - 24 september 2008 16:27
Min jycke ska in på samma grej om 3 veckor......troligen inget konstigt mer än att dom ska ta väck tumörerna men trist är det och dyrt dessutom :(
#53 - 13 oktober 2008 18:16
Jag förstår hur du känner jag miste min katt Lucas den 31/1-08 han blev ca 13 år och jag satt hos honom när han dog. Han var sjuk på något sätt och jag visste att han var döende i ca 2 veckors tid, så jag vakade över honom hela tiden. Det gör fortfarande lika ont i mig att tänka på honom nu som då. Men jag har många glada minnen i varje fall, + fyra katter till.

Med vänliga hälsningar Solis
#54 - 14 oktober 2008 10:36
solis skrev:
Jag förstår hur du känner jag miste min katt Lucas den 31/1-08 han blev ca 13 år och jag satt hos honom när han dog. Han var sjuk på något sätt och jag visste att han var döende i ca 2 veckors tid, så jag vakade över honom hela tiden. Det gör fortfarande lika ont i mig att tänka på honom nu som då. Men jag har många glada minnen i varje fall, + fyra katter till.

Med vänliga hälsningar Solis

Ja, det är alltid lika jobbigt. Igår fick syrran och hennes man avliva sin ena katt, också på grund av cancer, tror hon blev 6-7 år.
#55 - 14 oktober 2008 11:11
Ja, jag saknar också min boxer, Eton.. Men så är det ju med djuren, man får inte behålla dem särskilt länge... Men det får man intala sig själv när man skaffar sig djuret, att njuta av den tid man får med dem.. Detsamma gäller ju oss också, man vet ju aldrig..
Jag stod på T-centralen för några veckor sedan och pratade med en ungdomskamrat och plötsligt berättar hon att hennes tvillingsyster är döende i cancer.. Jag fick en chock och höll på att börja gråta där mitt i rusningstrafik, mitt på tunnelbanestationen... Tjejen är ju inte ens 40 år och det är kört... Hon lämnar 2 grabbar efter sig, 9 och 14 år...

Livet är kort och man får njuta av det och varandra sålänge det går... [:-174]
#56 - 14 oktober 2008 18:35
Alltid lika jobbigt, jag sörjer med dom:(
Hoppas att mina andra katter får leva längre, det gör så fruktansvärt ont när dom försvinner. Smoky är 12 år, Max är 8 år och Sessan och Willis är 6 år (syskon). Man vet att dom tids nog kommer att försvinna så man får njuta av nuet.[:o]
Solis
#57 - 14 oktober 2008 18:55
solis skrev:
Alltid lika jobbigt, jag sörjer med dom:(

Hoppas att mina andra katter får leva längre, det gör så fruktansvärt ont när dom försvinner. Smoky är 12 år, Max är 8 år och Sessan och Willis är 6 år (syskon). Man vet att dom tids nog kommer att försvinna så man får njuta av nuet.[:o]

Solis

Katten syrran och hennes man fick avliva hette faktiskt också Sessan. Men de har Zelda kvar. Hon har epilepsi, och lite andra problem, så de trodde nog att det var hon som skulle dö först.
#58 - 15 oktober 2008 15:44
Det var ju ett sammanträffande, hoppas att Zelda får leva mycket längre även fast hon har besvär.[:o]
Lucas som dog hade en (o)lustig vana han satt och tiggde tandkräm varje gång man borstade tänderna, han ville alltid smaka. Sen tyckte han om apelsin och tigerbalsam med, (inte så vanligt tror jag.):p
Solis
#59 - 15 oktober 2008 16:30
Hehe, nej, katter brukar väl inte gilla citrus, för syrligt antagligen. Men har för mig att både Sessan och Kajsa åt lite vad som helst, bara syrran gjorde det.

R.I.P. Asco (kompisens ena Rottweiler), som avlivades idag.
#60 - 15 oktober 2008 17:31
Tråkigt med all död men så är det väll.

Undrar om någon försökt att dressera sin katt någon gång.

Jag har lyckats få Max att göra tass och sitt (om jag har god skinka förstås:p).

Jag började med det för han var så hong och ivrig att han nästan rev mig. Så det gick jättebra, när han förstod att ta det lungt och göra det jag sa så fick han en mumsbit.

Sessan är lika hong hon och jag har väll lyckats lite med henne med men inte alls som Max.
Solis
#61 - 15 oktober 2008 18:11
solis skrev:
Tråkigt med all död men så är det väll.

Undrar om någon försökt att dressera sin katt någon gång.

Jag har lyckats få Max att göra tass och sitt (om jag har god skinka förstås:p).

Jag började med det för han var så hong och ivrig att han nästan rev mig. Så det gick jättebra, när han förstod att ta det lungt och göra det jag sa så fick han en mumsbit.

Sessan är lika hong hon och jag har väll lyckats lite med henne med men inte alls som Max.

Solis

Hong? :confused: :p

Min katt Rufus brukar försöka blötlägga sitt torrfoder, en gång i akvariet.

Har sett på TV (Planet's Funniest Animals), där en katt gjorde konster för att få godis, tror den kunde vacker tass, och rulla runt, t.ex. När jag var yngre var vi på nå´n liten cirkus, där de hade dresserade katter.
Bilagor:
#62 - 15 oktober 2008 18:43
Satt själ och funderade på hong det ska väll vara hång (glad i mat du vet)vet inte vad som flög i mig:D

Det är många år sen jag lärde honom men även fast jag inte gjort det på något år så kommer han ihåg det.;)

Hur många katter har du?

Det roliga eller vad man ska säga är att när lucas dog (han var ledare)så undrade jag vem som skulle ta över hans roll, och det var den jag minst anade av dom, det blev Willis som är den mest skygga och försiktigaste av dom, det trodde jag aldrig.:confused:
Solis
#63 - 15 oktober 2008 19:08
solis skrev:
Satt själ och funderade på hong det ska väll vara hång (glad i mat du vet)vet inte vad som flög i mig:D

Det är många år sen jag lärde honom men även fast jag inte gjort det på något år så kommer han ihåg det.;)

Hur många katter har du?

Det roliga eller vad man ska säga är att när lucas dog (han var ledare)så undrade jag vem som skulle ta över hans roll, och det var den jag minst anade av dom, det blev Willis som är den mest skygga och försiktigaste av dom, det trodde jag aldrig.:confused:

Solis

Har aldrig hört hång heller :p

Jag har en katt som bor hos mina föräldrar (Rufus ligger i mitt knä och tvättar sig nu) tillsammans med en hittekatt.
#64 - 15 oktober 2008 19:19
Jag tror att man kan översätta det till ha galen (gör allt för att få det). Hång är väll ett hallänskt slanguttryck.

Kom hittekatten själv eller kom någon annan med den?

Max är också en hittekatt men det var en granne som kom och undrade om jag ville ha honom (han låg under hennes hus och jamade och kunnde själv inte ta honom), han var väll runt 3 månader. En av mina katter hade blivit påkörd veckan innan så därför fanns det en plats till honom här.
Solis
#65 - 15 oktober 2008 19:32
Hon satt utanför min dörr, och såg ut som "snälla släpp in mig", lite väl smal över halsen och ryggen, och så.
#66 - 16 oktober 2008 11:42
Hur gammal kan hon varit då?
Vad heter hon?
Hur ser hon ut?:)
#67 - 16 oktober 2008 11:46
solis skrev:
Hur gammal kan hon varit då?

Vad heter hon?

Hur ser hon ut?:)

Tja, runt ett halvår kanske. Hon heter Pyret, men kallas för Fjant eller Lillfjant :p

Har bilder på henne och Rufus i mitt galleri :)
Bilagor:
#68 - 16 oktober 2008 11:54
Så fina katter:)
Hade en gång för längesedan en katt som hette Pyret och hon var sköldpaddsfärgad..
Också haft en helgrå som din.
#69 - 16 oktober 2008 11:56
Kajsa var svartsköldpadd.

Här är en bild på dem, som jag inte tror finns här:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1047665

Bläddra, så ser du fler bilder :)
#70 - 16 oktober 2008 12:26
Så fina dom var, hade också en katt som hette Tussi och hon hade samma färger som din Pyret.

Har skickat in för att bli goldmedlem nu så då kan jag sätta in lite foton då. Även på Pippi som någon trodde inte fanns.;)
Bilagor:
#71 - 16 oktober 2008 12:34
solis skrev:
Så fina dom var, hade också en katt som hette Tussi och hon hade samma färger som din Pyret.

Har skickat in för att bli goldmedlem nu så då kan jag sätta in lite foton då. Även på Pippi som någon trodde inte fanns.;)

Ok, låter bra :) Du får säga till när du har lagt in lite bilder.
#72 - 30 oktober 2008 19:22
Äntligen har jag fattat hur man får in bilder så här, Får se hur lång tid nästa grej tar att komma på:p:p:p:p. Ivarje fall kommer bilderna på mina katter här.
[ATTACH]14762[/ATTACH]
sessan och Willis som är syskon.
[ATTACH]14764[/ATTACH]
Smoky som är 13år
[ATTACH]14763[/ATTACH]
Max
#73 - 30 oktober 2008 19:27
solis skrev:
Äntligen har jag fattat hur man får in bilder så här, Får se hur lång tid nästa grej tar att komma på:p:p:p:p. Ivarje fall kommer bilderna på mina katter här.

[ATTACH]14762[/ATTACH]

sessan och Willis som är syskon.

[ATTACH]14764[/ATTACH]

Smoky som är 13år

[ATTACH]14763[/ATTACH]

Max

Bättre sent än aldrig :p Mycket fina :)
#74 - 7 november 2008 16:49
Gud vad gullig hon var, Kajsa. Hoppas att Du hade kul med henne under alla år. . . Min hamster dog för 1 år sedan, har en rund liten ''gravplats'' där även 2 av mina fiskar är begravda.

Hoppas att d inte har hänt min mise nåt under sina 2 år. Hon är pigg o glad o när man är ensam hemma följer hon efter en =P
#75 - 7 november 2008 17:06
Iiwh, Micke, dina katter är jättesöta =) Ska nog ladda upp en bild på min katt snart =D
#76 - 10 november 2008 22:14
Tack :) Ja, gör det, men då får du vara goldmedlem, eller länka till bilderna från en annan sida, t.ex zoonen.

Annons