Hur stor filterhörna?

#1 - 11 januari 2010 11:20
Har ett 720L akvarium (200x60x60) där all teknik ska döljas bakom slimline.
Tänkte göra en kopia av denna. Se länk.
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

Hur stor bör man göra filterhörnan?
#2 - 11 januari 2010 11:44
Nubi skrev:

manm kan aldrig få för stort filter !

generell regel säger väl att filtervolymen bör vara 1-2% av vattenvolymen.
Om man nu skall sikta på att byta/rengöra väldigt sällan.

så, till 720 literskar så blir det cirka 7,2-14,4 liter filtervolym.

lägg till gått om plats för pumpen, har själv gjort liknande, men
ofta glömt hur mycket plats pumpen tar.

tänk oxå på hur vattnet strömmar genom filtermatrialet.

så som det är uppbyggt i länken, så är det ganska lite av själva
matrialet som arbetar.

.
#3 - 11 januari 2010 12:07
så du har inga planer på ytterfilter då alltså nubi?
#4 - 11 januari 2010 13:05
All det här med teknik är inte min grej känner jag. Jag är jätte ointresserad och det enda jag vill göra är att få klart allt pyssel så jag kan börja med inredningen :) Det! är vad jag längat efter *skratt*

Ytterfilter har vi fått låna, jag ska köpa en i Tyskland :) Jag har läst och hört av flera som har byggt slimline och byggt in all teknikprylar att man bör ha filtermassa där i med, så det blir som en innerfilter.

Tack Kensa! sambon kollar på svaren senare ikväll när han kommer hem.

Kan man ha plexiglas i ett kar eller är det giftigt?
#5 - 11 januari 2010 13:21
Nubi skrev:
All det här med teknik är inte min grej känner jag. Jag är jätte ointresserad och det enda jag vill göra är att få klart allt pyssel så jag kan börja med inredningen :) Det! är vad jag längat efter *skratt*

Ytterfilter har vi fått låna, jag ska köpa en i Tyskland :) Jag har läst och hört av flera som har byggt slimline och byggt in all teknikprylar att man bör ha filtermassa där i med, så det blir som en innerfilter.

Det är väl vad man kallar förfilter många gånger :) funderar faktiskt på att trycka ner lite biobollar eller filtermattekuber i min filterhörna, jag satte ju bara slimlinen snett i ena hörnet och dolde all teknik där, samma princip som din lösning fast den tar inte lika mkt volym från karet. :)

plexiglas ska inte vara något problem, finns ju akvarium byggda i ren plexi..
#6 - 11 januari 2010 13:56
Nubi skrev:

normalt kan man ha plexi i kar.

ibland kan de vara behandlade med saker som inte är så roliga.

men har du ett rent plexi, så är det bara att tuta och köra.

.
#7 - 11 januari 2010 14:22
Annars kan du ju göra ett sånt här. Väldigt välfungerande system! Med mycket växter förvinner det helt i bakgrunden. http://www.akvaristen.anettejt.se/Ham.html
#8 - 11 januari 2010 14:33
MattiasL skrev:
Annars kan du ju göra ett sånt här. Väldigt välfungerande system! Med mycket växter förvinner det helt i bakgrunden. http://www.akvaristen.anettejt.se/Ham.html

tack för inspirationen, ska visa sambon när han kommer hem :)
#9 - 11 januari 2010 18:30
Hörnan blir 30x15x60 cm vilket jag fick till 27 liter
10x15x60 blir filter plats så 9 liter matta blir det.
#10 - 11 januari 2010 18:48
Nubi skrev:
Hörnan blir 30x15x60 cm vilket jag fick till 27 liter

10x15x60 blir filter plats så 9 liter matta blir det.
Det där kommer bli jätte bra Nubi;) Du får ett tyst filtersystem (om pumpen hänger fritt i utblåsslangen) och slipper oroa dig för läckande packningar på ett ytterfilter och dessutom inga fula utblås eller insug utan det ser helt tekniklöst ut:)
#11 - 11 januari 2010 19:15
Nubi skrev:

- Sådär är min bakgrund och filterutrymme precis konstruerat, fast jag har en egenkonstruerad bakgrund i mörkgrått som en stenvägg.

Undrar bara hur det kommer sig att personen där i exemplet inte fäste pumpen via ett rör NER i och emellan filtermassorna istället? Borde väl rimligen ge bättre effekt om vattnet sugs in rakt igenom filtermassan isf helt fritt placerad vid sidan om?
#12 - 11 januari 2010 19:34
perfetto skrev:
- Sådär är min bakgrund och filterutrymme precis konstruerat, fast jag har en egenkonstruerad bakgrund i mörkgrått som en stenvägg.

Undrar bara hur det kommer sig att personen där i exemplet inte fäste pumpen via ett rör NER i och emellan filtermassorna istället? Borde väl rimligen ge bättre effekt om vattnet sugs in rakt igenom filtermassan isf helt fritt placerad vid sidan om?
Vad menar du? Vattnet passerar ju genom alla mattorna innan det når pumpen, skulle pumpen ligga emellan mattorna så skulle ju inte vattnet gå igenom de bakom pumpen oftersom det finns bara insug från ett håll! Däremot är det en miss att lägga mattorna dikt emot slimlinen med insughålen, de gör att vattnet bara passerar mattan vid insugshålen istället för att hela ytan på mattan utnyttjas!
#13 - 11 januari 2010 21:17
TACK Åheim!! Du har svarat på R's funderingar :) Nu är de flesta saker på plats. Inte teknikprylar men slimline :) Nu ska jag och R vända på karet. Hoppas inget faller isär.

bilder finns under mitt projekttråd .) Rainbow sea 720L
#14 - 12 januari 2010 00:13
Skulle man inte kunna silikona fast plexi- eller glasskivor inne i filterhörnet så att man tvingade vattnet att gå över och under dom och på så vis få vattnet att passera så mycket filtermaterial som möjligt? Samma princip som i en sump.
#15 - 12 januari 2010 10:15
m plexiglaset hade jag tänkt göra två L som sitter på glaset för att hålla fast filtermassan på plats så de inte böjs eller flyttas på när karet är igång. Det är en rätt så stort utrymme där teknikgrejerna ska vara.

Bilder kommer
#16 - 12 januari 2010 10:28
Slimline som sitter på kortsidan är ännu inte på plats. De ska fixas iordning, ville bara visa hur det kommer att se ut när det blir klart :)

[ATTACH]26504[/ATTACH]

[ATTACH]26505[/ATTACH]

[ATTACH]26506[/ATTACH]

[ATTACH]26507[/ATTACH]
#17 - 18 januari 2010 00:45
Nu är Slimline på plats och filterhörnan klar.
Har funderat på om man behöver annat än bara filtermassa i hörnan. Har i mitt ytterfilter mackaroner, men det kanske man bör undvika att ha direkt i karet?
Biobollar, ser ut som kattleksaker, vad har de för syfte och kan man ha de tillsammans med filtermassa??

Annons