Hur stora bör de vara då man säljer ??

#1 - 29 december 2003 15:22
Hej å hå i slaskvädret.

Har ett gäng BlackMolly yngel som växt till sig fint och rejält, de är ca 1,5 cm stora nu. Hur stora bör de ha blivit då man skall sälja dem ??
Nån som vet ??
Man vill ju inte sälja dem allt för små liksom.

Mvh

Mogwai
#2 - 29 december 2003 15:35
Dubbla storleken ungefär. Hur stora vill du själv köpa ?

Guy
#3 - 29 december 2003 15:47
I butikerna här vill de att de ska vara minst 4 cm. Efter typ ett halvår börjar de små raringarna väl närma sig ...
#4 - 29 december 2003 15:49
Hehe, förresten. En sjuk grej är att mina guppy-yngel just fått egna yngel, fast de själva ännu är för små att sälja ...
#5 - 29 december 2003 15:50
Ärligt talat så brukar själva de som äger zoo- butiken som du kanske ska sälja till bry sig inte så mycket hur stora de är. de ska ju inte vara yngel, men kanske ja, dubbelt så stora som de är nu låter bra som han sade.
#6 - 29 december 2003 18:10
På asw så har vi regeln att yngeln måste vara 60 dagar innan den kan säljas, såvida den inte är en klass D art, då måste den vara minst 90 dagar gammal.

kolla på denna sida:
http://www.asw.ca/Aquarium_Society_of_Winnipeg_-/BAP_Overview/bap_overview.html
#7 - 29 december 2003 18:13
På asw så har vi regeln att yngeln måste vara 60 dagar innan den kan säljas, såvida den inte är en klass D art, då måste den vara minst 90 dagar gammal.

Tror inte det är alla som fattar vad du skriver.
#8 - 29 december 2003 20:22
asw = Aquarium Society of Winnipeg
vi har auktioner.
yngeln måste vara minst 60 dagar gammla där för att få vara med i auktionen. MEN om den är en klass D art, som du själv kan läsa om på länken jag bifogade, så måste arten ha levt i 90 dagar för att få säljas. Eftersom BlackMolly är en klass A så räcker det med 60 dagar för att man ska få sälja den på klubben, med andra ord tycker jag att om yngelna har överlevt 60 dagar så är de redo för att säljas. Andra akvarieklubbar har säkert något liknande system.

På : http://www.asw.ca/Aquarium_Society_of_Winnipeg_-/BAP_Species_List/bap_species_list.html förklaras vilka arter som är klass A, B, C och D

Hoppas att det var tydligt nog.
#9 - 29 december 2003 21:15
Det beror väll på hur mycket man vill ha för dem. ju större desto mer får du tror ju jag.

/Sippe [:-38]
#10 - 30 december 2003 07:10
Tack. Då får de allt gå kvar i karet och växa till sig ytterligare....tillsammans med sina nya syskon-yngel som föddes inatt !!!
Ska nog ta och skaffa en liten bok och börja anteckna lite bättre alla datum och så för de olika kullarna. Så dett det blir lite ordning och reda !!
Och har jag tur så....*ler*...kanske det finns några vita mollysar i den nya kullen som kom inatt då. Man kan ju alltid hoppas.
I gamla kullen så har jag 3 st som har helt svarta bakkroppar....men mest vitt på framkropparna med svarta fenor. Resten av kullen är helsvarta, liksom föräldrarna.

Mvh

Mogwai
#11 - 30 december 2003 07:14
Hej Mogwai
Spara pengarna du tänkte lägga på en bok, du har alla möjligheter i värden att läga in olingsprotokoll i din dator.

Guy
#12 - 30 december 2003 07:58
Kära Balzani.

Visst skulle jag kunna göra det, om jag inte hade haft min "käääära" sambo !!! Som konstant febblar på burken hemma, å vips så é det ena borta....eller lagt i en helt annan fil än där man själv la det. Så jag skulle ganska så snabbt bli övertygad om att kullen som föddes inatt, é minst 3 veckor gammal imorgon, samt att den tidigare kullen fortfarande går ofödda !!
Men, seg som en åsna som man é...*s*...så ska jag göra som du föreslår...*s*...mot bättre vetande....samt mé ivrig tassistans av Musse och Oliver [:-62][:-62] på tangentbordet.

Önskar dig föresten ett sjusärdeles Gott Nytt År !!! Kraaaaam

Annons