Hur stora kan fiskarna vara om man vill blanda?

#1 - 3 december 2003 10:47
Hejsan, jag har 7 frontosor (storlek varierar mellan 7-12 cm) och 4 pictusmalar i ett 375 liters akvarium. Nu undrar jag om jag kan ha några prinsessor i utan att frontosorna kommer att äta upp dem (i första taget)

hur stora måste prinsessorna vara för att inte frontosorna ska få sig ett dyrbart snacks?

~ Tacksam för tips!
#2 - 3 december 2003 11:14
1: akvariet kommer snart vara väldigt litet för så många frontosor
2: frontosorna är fiskätare, de kommer äta små fiskar förr eller senare
#3 - 3 december 2003 11:57
Jo jag vet att frontosorna kommer att växa ur akvariet, därför planerar jag att sälja av en hane + 2 honor om ett tag alternarnativt kanske min bror kunde tänka sig att blanda dem med de ciklider han har.

Däremot blir det lite ödsligt när man tar ur fiskarna och då undrade jag om det finns nått som kanske passar där istället...
#4 - 3 december 2003 12:00
Blandar du så kommer du en morgon se att du inte har riktigt lika många princessor som du köpt från början.

Saludos,
Zaphi
#5 - 3 december 2003 23:31
Rymdis, hur kan det bli ödsligt i akvariet om du säljer av fiskar för att det blivit för trångt ?
#6 - 4 december 2003 08:43
..jag tycker det är fint med mycket fisk helt enkelt, men jag tror jag ska skaffa ett mindre akvarium med neontetror ist. ;)

bättre för alla fiskar kanske så slipper de bli middag åt de andra. som tur är äter frontosorna inte pictusmalar.. vad jag märkt =)
#7 - 4 december 2003 10:25
hur stora är frontosorna?

det bästa du kan göra är att skaffa fullvuxna fiskar om dina frontosor är fullvuxna. annars så se till att frontosorna inte kan äta upp dem (dvs mycket större än deras mun-öppning) och skaffa oedentligt med gömställen åt de nya firrarna.

lycka till med ditt akvarium
#8 - 4 december 2003 10:30
lycka till med ditt akvarium (och skaffa för guds skull inte ett litet med tetror och annat tråkigt skit)

Tur att alla inte är lika inskränkta och bara tycker att det som passar mig skall passa samtliga andra akvarister. Jag tror att det skulle vara tråkigt att komma in i en affär som bara sålde några få arter.

Guy
#9 - 4 december 2003 11:18
jag tog tillbaka mit uttalande. jag vill förklara mitt uttalande såhär: jag anser att han inte skall ge upp på sina fiskar och önskar att han försöker så länge det går (dock ej på bekostnad av fiskarna).
#10 - 4 februari 2004 23:45

Alltså ja frontosor är fiskätare jag har fråntosor i 2 olika akvarier där den största är 30cm och den minsta är 14cm och jag har haft olika typer av mindre fiskar hos dom bland annat prinsessor olika malawiciklider tillocmed malawi yngel utan att en enda har blivit uppäten.

Men det är klart att om man inte matar dom på länge så kan dom kanske ta någon annan fisk men mina bryr sig inte om andra fiskar mer än sin egen ras i kamp om rang.

Har visserligen hört om frontosor som ätit upp tropheusar.

Dessutom är dom så långsamma så att dom inte hinner ifatt tex malawi så då får dom äta upp dom när dom såver.

#11 - 7 februari 2004 13:38
Om du kollar pa mina tidigare inlagg sa ser du att jag absolut inte ar en snobb nar det kommer till storleken pa akvarier och har ofta sagt emot manniskor som sager att "man ska aldrig ha malawis i under 250l" o dyl. Har maste jag tyvarr halla med alla andra...375l ar for litet for frontosa...7 eller 1 spelar ingen roll, blir for litet i alla fall. Tror nog att Frontosa ar den enda vanligt forekommande ciklid du inte kan ha i ett 375 liters! Angaende atning sa ar dom ju stora personligheter...en del kommar att tugga i sig allt som ror sig och andra ror inget over 1 cm. Den enda grupp dom absolut inte ska blandas med ar sardin cikliderna (Cypriochromis, paracypriochromis..etc.) eftersom dom ar deras favorit mat. Prinsessor vore val en ganska bra fisk att testa med eftersom dom ar ganska billiga.

Annons