Hur stort för bågfenciklid?

#1 - 21 december 2010 19:40
Räcker 54 liter för ett par? Kan dom gå me pansarmalar och tetror eller är honan för tuff?
#2 - 21 december 2010 20:00
Jag har haft ett par i ett 54 liters en kort period och det är inget jag rekommenderar någon, min hona var så tuff att hon nära på jagade livet ur hanen. Det small rejält ett par gånger i glaset och täckglasen när hon vaktade rom eller yngel.
#3 - 21 december 2010 21:51
Falconer skrev:
Räcker 54 liter för ett par? Kan dom gå me pansarmalar och tetror eller är honan för tuff?

Enkelt svar NEJ!

Honan jagar hanen till döden efter första leken.
#4 - 22 december 2010 05:39
Enig med ovanstående. Trots sin relativa litenhet är det en art med rätt stor inbördes aggression. Hanen jagar ofta honan innan lek och efter lek gäller verkligen det ovanstående. Jag har sett små akvarier (50-60 liter) där arten faktiskt har funkat, men menar att det är undantag. Tippar på att ca 100 liter, väl inrett med många gömställen, är minimum för att köra arten någorlunda säkert.

Hilsen,

/P
Bilagor:
#5 - 22 december 2010 09:57
Det stämmer att honan blir aggressiv mot hanen efter leken, och kan jaga ihjäl honom. Men jag har ett 75-liters där jag har fött upp ett par generationer bågfenor. Nu senast lekte en av honorna och en av hanarna från den senaste kullen, honan är väl bara tre cm eller så, men mycket beskyddande över ynglen.

Det har faktiskt funkat, kanske delvis för att det även går några kampfiskar där, som hon kan vakta mot, så att hon inte bara har hanen att ge sig på. Vid ett tillfälle har jag haft tre honor med yngel samtidigt i ett 100-liters, där hanen också gick kvar, men det akvariet var å andra sidan rena djungeln, så hanen hade mycket gömställen. Egentligen är väl större akvarier att föredra, där nog hanen har till uppgift att vakta sitt stora revir, där honorna har yngel, utan att behöva komma för nära dem.

Annons