Hur stort kan ett akvarium va?

#1 - 8 november 2005 15:26
Hejsan.
Alltså, hur stort kan ett akvarium vara? Jag håller på ett arbete i svenskan, man ska skriva om folk som bor i lägenheter. Jag har tänk att en ska ha ett jätteakvarium i sin lägenhet, så hur stort kan de va?
Tacksam för svar fooort! ;P

// MaryPäry:p
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 november 2005 15:32
Det största jag har haft i lägenhet är 1.000 men det finns dom som har haft större.
Själv kommer jag att bygga ett på 3.000 liter i vinter - men det handlar ju då om en villa och inte en lägenhet så det gills väl inte
#3 - 8 november 2005 19:20
I australien finns det ett ställe som jag kommer inte ihåg vad det heter men det är som en tunnel i ett megastort akvarium. Man går alltså i en tunnel under akvariumet. Det är säkert jag vet inte hur stort större än ni nånsin kan drömma om. Det var hajar på tre meter. Stora platta rockor. Allt detta var ett stort saltvatten akvarium så det var inte pirayer och sånt.Utanför huset där allt var så fick man se filtret ja många stora filter. En längre bit bort var det delfiner som man fick mata med fiskar och sånt där.Tänk vilken påfrestning det måste vara på glaset ENORMT STOR PÅFRESTNIMG. Ja ja det var ett riktigt häftigt ställe allafall det måste bara var värdens största akvarium. 300 kubikmeter kanske eller 100 jag vet inte.
#4 - 8 november 2005 22:40
Tvivlar dock på att någon har ett sådant i en lägenhet :P
#5 - 8 november 2005 23:49
[QUOTE=tetra 1]I australien finns det ett ställe som jag kommer inte ihåg vad det heter men det är som en tunnel i ett megastort akvarium. Man går alltså i en tunnel under akvariumet. Det är säkert jag vet inte hur stort större än ni nånsin kan drömma om. Det var hajar på tre meter. Stora platta rockor. Allt detta var ett stort saltvatten akvarium så det var inte pirayer och sånt.Utanför huset där allt var så fick man se filtret ja många stora filter. En längre bit bort var det delfiner som man fick mata med fiskar och sånt där.Tänk vilken påfrestning det måste vara på glaset ENORMT STOR PÅFRESTNIMG. Ja ja det var ett riktigt häftigt ställe allafall det måste bara var värdens största akvarium. 300 kubikmeter kanske eller 100 jag vet inte.[/QUOTE]
Kålmården har väll ett på 1 miljon liter, deras revakvarie. Men som Kjell sa, 1-2000 liter i en lägenhet är nog max.
#6 - 8 november 2005 23:59
Du kan ju i princip bygga ett akvarie av en lägenhet (bottenplan). :) Men, om du använder lite förnuft så kan man slänga den idén snabbt. :)
#7 - 9 november 2005 01:07
det går ju alltid at förstärka golvet i en lägenhet om det skulle behövas :p
En magnetröntgen t.ex väger en sådär 10-15 ton o de står ju inte på källarplan på sjukhusen vad jag vet..., nog GÅR det ha ett stort akvarium i en lägenhet om man har pengar ;)
#8 - 9 november 2005 04:56
[QUOTE=androxe]det går ju alltid at förstärka golvet i en lägenhet om det skulle behövas :p
En magnetröntgen t.ex väger en sådär 10-15 ton o de står ju inte på källarplan på sjukhusen vad jag vet..., nog GÅR det ha ett stort akvarium i en lägenhet om man har pengar ;)[/QUOTE]

nja nu är ju sjukhus byggda i betong och dimensionerade för den last dom ska tåla.
ett hus kan ju va byggt av trä till exempel som är mindre starkt.
läst siffror som 400kg kvadraten i trähus och 600kg kvadraten i betonghus.

finns ju dom härinne som har 1400 i lägenhet
#9 - 9 november 2005 08:21
Jo, det är ju inte så att man bara tar ett rum och ställer in en "dunderapparat". Vill till lite förbredelser också.
#10 - 9 november 2005 10:14
Glömde och säga:

Tänk på glas som att det vore stål. Du kan få glas till att hålla för enorma krafter. För att påverka egenskaperna för ett ändamål kan man ändra egenskaperna genom bla ny struktur, armering och härdning.

Så, bygg en lägenhet och fyll det med vatten :D
#11 - 9 november 2005 10:18
[QUOTE=Kjell Fohrman]Själv kommer jag att bygga ett på 3.000 liter i vinter - men det handlar ju då om en villa och inte en lägenhet så det gills väl inte[/QUOTE]

3 kubikmeter vatten. ohshit!! :eek:
#12 - 9 november 2005 11:02
Jag bor i lägenhet och har ett på 1400liter idag. Sambon tycker att akvariet e för stort, jag att vardagsrummet e för litet!! :D
#13 - 9 november 2005 11:26
[QUOTE=Torstensson]Jag bor i lägenhet och har ett på 1400liter idag. Sambon tycker att akvariet e för stort, jag att vardagsrummet e för litet!! :D[/QUOTE]

Så är de....regeringen har bara storhetsvansinne när de gäller kläder och smink :D

Mvh Peter
#14 - 9 november 2005 12:44
[QUOTE=Torstensson]Jag bor i lägenhet och har ett på 1400liter idag. Sambon tycker att akvariet e för stort, jag att vardagsrummet e för litet!! :D[/QUOTE]

Fast du har endå en jäkla tur. Det tog en hel del övertalande när jag ville skaffa ett nytt 375 som jag ville ställa i vardagsrummet. Men, skam den som ger sig. Nu är det på väg :)
#15 - 9 november 2005 12:49
Jag har en "innomhusdamm" av glas i mitt vardagsrum. Den är 1x1,5 meter med ett vattendjup på ca 20 cm (300 liter vatten).
#16 - 9 november 2005 14:26

kollade inte lite bilder :) STORT det där akvariet! har du en trappa i lägenheten? :-o
#17 - 9 november 2005 14:34
eh!!!

Hej Annika!!

Har du några bilder på damen??

MVH Roger :)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 november 2005 15:22
[QUOTE=rogge]Hej Annika!!

Har du några bilder på damen??

MVH Roger :)[/QUOTE]
Damen ifråga är ju på foto;)
#19 - 9 november 2005 15:53
Hej Roger!

Om det är dammen du menar så har jag foton. Tänker ta och knåpa ihop en artikel och lägga ut här på Zoopet. Den kommer efter den 21:a (deadline på jobbet)
#20 - 9 november 2005 16:24
[QUOTE=androxe]
kollade inte lite bilder :) STORT det där akvariet! har du en trappa i lägenheten? :-o[/QUOTE]

Yeppz, till 2:a våningen på lägenheten!
#21 - 9 november 2005 20:30
[QUOTE=Torstensson][QUOTE=androxe]
kollade inte lite bilder :) STORT det där akvariet! har du en trappa i lägenheten? :-o[/QUOTE]

Yeppz, till 2:a våningen på lägenheten![/QUOTE]

aha!
Men det är även lägenheter under akvariet eller står det på bottenplan?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 november 2005 20:39
[QUOTE=Annika]Hej Roger!

Om det är dammen du menar så har jag foton. Tänker ta och knåpa ihop en artikel och lägga ut här på Zoopet. Den kommer efter den 21:a (deadline på jobbet)[/QUOTE]
Vi ser fram emot artikeln
#23 - 10 november 2005 10:09
Min hyresvärd verkad inte överförtjust över mitt 575, han sa det inte rakt ut men han verkade lite bekymrad över vikten. Jag sa inte att det känns lite litet för mig.
#24 - 10 november 2005 11:00
[QUOTE=androxe]
aha!
Men det är även lägenheter under akvariet eller står det på bottenplan?[/QUOTE]

Under min lägenhet är det källare med en massa förråd. Min lägenhet har 2 plan med en trappa till övervåningen.
Lucas_no1
#25 - 10 november 2005 12:33
#26 - 10 november 2005 12:40
[QUOTE=androxe]det går ju alltid at förstärka golvet i en lägenhet om det skulle behövas :p
En magnetröntgen t.ex väger en sådär 10-15 ton o de står ju inte på källarplan på sjukhusen vad jag vet..., nog GÅR det ha ett stort akvarium i en lägenhet om man har pengar ;)[/QUOTE]
Just det övervägandet fjorde att den första magnetkameran på akademiska sjukhuset inte installerades på röntgen-avdelningen utan i en separat byggnad och efter diverse ombyggnader. Annars hade nog den magnetkameran hamnat i källarplanet förr eller senare...
:)
#27 - 10 november 2005 13:02
Jo, det borde ju du veta med tanke på ditt yrke :)
#28 - 10 november 2005 13:23
[QUOTE=Rambo]Min hyresvärd verkad inte överförtjust över mitt 575, han sa det inte rakt ut men han verkade lite bekymrad över vikten. Jag sa inte att det känns lite litet för mig.[/QUOTE]

kan ju räkna ut vikten och slå ut det på antalet fötter det står på.

ett 540L färdigt på aluställning med 6 fötter ligger på under 130kg per fot och det är minst 50cm mellan fötterna.
tål ett golv inte de så är det nåt som är fel.

fick höra av en av hantverkarna som fixade duschen min att vattensäng är oftast inga problem i lägenhet och dom väger ju bortåt ett ton.
#29 - 10 november 2005 13:34
Skulle vara intressant att veta hur mycket ett nybygge ska tåla, kg/m2. Inte för att jag tror att man skulle kunna braka igenom. Men, endå kul info :)
#30 - 10 november 2005 13:37
Gimbo en av hantverkarna sa att är det nybbyggt hus så kan man ställa in vilket akvarie som helst typ.

problemet gäller lite äldre hus som till exempel det jag bor i byggt 40-talet och äldre.

bor man i hus byggt av betongplattor så kan man ha mycket stora akvarier där med då betong är rätt starkt.
600kg/kvm har jag läst men skulle nog kunna ha bra mycket mer om det står mot en bärande vägg.
#31 - 10 november 2005 13:44
[QUOTE=Raven]Gimbo en av hantverkarna sa att är det nybbyggt hus så kan man ställa in vilket akvarie som helst typ.

problemet gäller lite äldre hus som till exempel det jag bor i byggt 40-talet och äldre.

bor man i hus byggt av betongplattor så kan man ha mycket stora akvarier där med då betong är rätt starkt.
600kg/kvm har jag läst men skulle nog kunna ha bra mycket mer om det står mot en bärande vägg.[/QUOTE]

Jojo... Det förstår jag också :) 600Kg/m2 är lite väl lite. Jag var mer nyfiken rent byggnadstekninskt vad konsruktionen klarar.
#32 - 10 november 2005 13:48
får bjuda in 20-30 pers och testa ;)
#33 - 10 november 2005 13:57
600kg/m2 bör ju i så fall vara på det svagaste stället, dvs centrum av rummet? Kanske int eså vanligt att man placerar ett akvarium där. Nära en bärande vägg bör det ju tåla betydligt mer.
Men det som begränsar akvariumet är väl egentligen rummet och höjden i så fall. Klarar golvet 600kg/m2 så kan man ju ha ett akvarium på 60cm höjd över hela rummet. Kanske lite lägre för att kompensera för glas och inredning.
#34 - 10 november 2005 14:01
[QUOTE=Raven]får bjuda in 20-30 pers och testa ;)[/QUOTE]

Bor ju på bottenvåningen utan källare under. Så, det går nog bra och belasta lite till :)
#35 - 10 november 2005 14:02
[QUOTE=y0da]600kg/m2 bör ju i så fall vara på det svagaste stället, dvs centrum av rummet? Kanske int eså vanligt att man placerar ett akvarium där. Nära en bärande vägg bör det ju tåla betydligt mer.
Men det som begränsar akvariumet är väl egentligen rummet och höjden i så fall. Klarar golvet 600kg/m2 så kan man ju ha ett akvarium på 60cm höjd över hela rummet. Kanske lite lägre för att kompensera för glas och inredning.[/QUOTE]

Tjejen skulle inte uppskatta om jag byggde om ett rum som du nämner ovan :D
#36 - 10 november 2005 14:03
[QUOTE=Gimbo]Tjejen skulle inte uppskatta om jag byggde om ett rum som du nämner ovan :D[/QUOTE]

muta henne å säg att du gör en liten sandstrand till henne i ena hörnet där hon kan ligga å sola ;)
#37 - 10 november 2005 14:10
Smart... Ja, då kanske det funkar :D Vore ju bra nu när det är så kallt och mörkt ute.
#38 - 10 november 2005 14:26
hahaha jo måste ju göra "regeringen" delaktig ;)
men fiskar som pirayor och dylikt bör undvikar då

Annons