Hur strömt???

#1 - 28 augusti 2010 19:49
Hej! jag har pirayor i mitt stora kar... jag har läst att dom beh minst 50% mer filtrering än vad litern på akvariet... till exempel jag som har 1225 beh alltså minst 2450 l/h... men har inte hittat nåt om hur strömt dom vill ha? å gått runt å tänkt på de länge nu.... nån som vet? lr nån som vet hur strömt de är i amazonas?

finns de nåt sätt å mäta hur strömt ens eget vatten är? jag vill försöka få de så bra som möjligt, varken mer lr mindre :)

Tacksam för svar:
#2 - 28 augusti 2010 19:56
För tillfället har jag ett kar med pygocentrus nattereri i, och där har jag 2 inner filter, en lite mindre och en större, den lilla ligger på 400l/h och den större vet jag inte iomed lappen är borta, men ska flytta över dem till mitt andra 375kar på torsdag, och där kommer jag köra med dessa innerfilter, kommer antagligen att byta ut den lilla med en stor till, samt ett ytterfilter som kör på 680l/h. Det är var jag kommer att köra med
#3 - 28 augusti 2010 20:05
5ggr akvarievolymen (alltså 500%) tycker jag är mer lagom för att få ett effektivt filter sen kan du använda olika grova utblås för att skapa den strömning du vill ha, pirayor föredrar väl ett ganska lugnt vatten men ändå ett stort flöde! Jag brukar använda grova 90graders rörböjar som riktas nästan rakt upp i de kar som ska ha ett lugnt vatten! http://www.akvarieshop.se/-c-49_70.html
http://www.akvarieshop.se/-c-49.html?osCsid=bc149de3b34d975666d35146fcb20351
#4 - 28 augusti 2010 20:13
åheim skrev:
5ggr akvarievolymen (alltså 500%) tycker jag är mer lagom för att få ett effektivt filter sen kan du använda olika grova utblås för att skapa den strömning du vill ha, pirayor föredrar väl ett ganska lugnt vatten men ändå ett stort flöde! Jag brukar använda grova 90graders rörböjar som riktas nästan rakt upp i de kar som ska ha ett lugnt vatten! http://www.akvarieshop.se/-c-49_70.html

http://www.akvarieshop.se/-c-49.html?osCsid=bc149de3b34d975666d35146fcb20351

Då är jag inte helt ute och cyklar då.... jag har runt 8-9000 l/h i mitt för tillfället, men ville veta ifall de var för mycke lr lite... men de e ju okej då antar jag... jag har redan löst de med böjar och så ;) men jag tänkte på de att amazonas borde väl ändå ha de lite strömt lr?
#5 - 28 augusti 2010 21:09
Man behöver sällan oroa sig för att det är för mycket cirkulation i akvariet :p
#6 - 29 augusti 2010 14:45
DAHLBERG skrev:
Man behöver sällan oroa sig för att det är för mycket cirkulation i akvariet :p
Nej men man kan väldigt lätt få problem med hårda strålar som får fisken att åka runt som i en tvättmaskin... Så det är skillnad på cirkulation och strömningar:)
Bilagor:
#7 - 29 augusti 2010 20:52
Sant :D
#8 - 29 augusti 2010 20:59
åheim skrev:
Nej men man kan väldigt lätt få problem med hårda strålar som får fisken att åka runt som i en tvättmaskin... Så det är skillnad på cirkulation och strömningar:)

Så mycket ström får du aldrig i ett vanligt akvarium, det är bara för fisken att flytta sig ett par cm så är det en helt annan fart på vattnet där. Sedan är det inte nödvändigt att ha ett sådant utblås heller som du föreslog, det finns smidigare lösningar med strilrör osv.
Varför skapa ett "problem" i onödan;).
#9 - 30 augusti 2010 19:28
jag menade då att skall man ha en ström i akvariet? lr skall man skita i de? amazonas har ju en konstant strömmning.... å isf, hur hårt skall jag lägga den?
#10 - 30 augusti 2010 19:30
ansjo skrev:
Så mycket ström får du aldrig i ett vanligt akvarium, det är bara för fisken att flytta sig ett par cm så är det en helt annan fart på vattnet där. Sedan är det inte nödvändigt att ha ett sådant utblås heller som du föreslog, det finns smidigare lösningar med strilrör osv.

Varför skapa ett "problem" i onödan;).
Den lösning jag har är det effektivaste hittills för att få ett lugnt vatten, strilrör är det sämsta alternativet jag provat då det ger stenhårda små strålar som drar med sig växterna till andra sidan karet!!
#11 - 30 augusti 2010 21:06
Hydor koralia ger en mjuk stråle. De är mycket svagare än de verkar. Jag har koralia 1 till mitt 120 saltvatten (sammanlagt med de andra pumparna ca 2-3000 l/h). Skulle lätt kunna ha en koralia 2.
#12 - 31 augusti 2010 06:25
åheim skrev:
Den lösning jag har är det effektivaste hittills för att få ett lugnt vatten, strilrör är det sämsta alternativet jag provat då det ger stenhårda små strålar som drar med sig växterna till andra sidan karet!!

Du är lustig du...
Bilagor:
#13 - 31 augusti 2010 07:11
åheim skrev:

beror väl lite på hur röret är dels riktat, dels hur stora hålen är......

.
#14 - 31 augusti 2010 10:12
Och att man planterar växterna, lämpligtvis i sand eller grus:p...
#15 - 2 september 2010 20:30
och fortfarande ingen som kan komma tillbaka till topic? :P ström lr inte? hur hårt skall jag sätta de isf?
#16 - 2 september 2010 22:01
Kör lagom ;) Trust your instinct, feel the force.
#17 - 3 september 2010 09:33
så nu har jag testat, full fräs i en dag, mellan fräs i en dag, lite fräs i en dag.... dom verkar inte bry sig alls om vilket de är... ingen av dom verkar stressade av de heller lr andas fortare... så får väl se vad jag sätter :P

Annons