Hur tar man död på dem? *fiskar*

#1 - 14 maj 2008 14:40
Har sedan 1½ år sedan ett 54 l akvarium med glödbandstetror. Hra väl nu uppåt 20-30 stycken och de fortsätter att föröka sig ändå!

Nu är det så att jag ska minska min hobby till 1 akvarium. dvs glödbandarna ska bort.

Hur avlivar man dem enklast utan att behöva slå ihjäl allihopa?

Vet inge djurbutik som vill ha dem och har haft annonser ute men inga napp, inte ens som fiskfoder.

Vet att det ska finnas något medel (?) man ska ha i men vad?
#2 - 14 maj 2008 14:51
var bor du?

jag bor i vallentuna strax norr om stockholm, om du bor i närheten skulle ju jag kunna ta dem, mina neoner har nämlligen fått flytta så jag behöver ett nytt stim till mitt 500liters ;P
avliva inte stackarna ;P
#3 - 14 maj 2008 14:58
Bor 5 mil norr om Gävle, kanske lite väl långt bort. Dessutom vill jag bli av med dem snabbt.
#4 - 14 maj 2008 16:30
#5 - 14 maj 2008 16:35
Bara 22 mil från typ Sörljusne till Vallentuna..
Annars får det väl bli mixern full plus lite vatten..
#6 - 14 maj 2008 20:50
jo det är ju lite långt.... men jag förstår inte varför ingen affär skulle vilja ta in dem gratis...
#7 - 14 maj 2008 20:52
jo det är ju lite långt.... men jag förstår inte varför ingen affär skulle vilja ta in dem gratis...

För att de flesta av dem är för gamla 1½-2 år. Bara några av dem är väl unger kring ½ året
Och de som hade pirayor i butiken ville inte ha dem som föda p.g.a smittrisken.
#8 - 14 maj 2008 20:53
Gaffel skrev:
Annars får det väl bli mixern full plus lite vatten..

Mysigt... inte [B)]

Men är det vad som krävs så.. ja :(
Bilagor:
#9 - 14 maj 2008 21:02
Ja antingen det eller så en bra sax, räfflade diskhandskar en halv flaska gin och en ängels tålamod..
#10 - 14 maj 2008 21:16
huvudsaken är vell bara att det ska gå fort så inte fisken lider, sax låter ju lätt:D
#11 - 15 maj 2008 08:13
gickan_87 skrev:
Bor 5 mil norr om Gävle, kanske lite väl långt bort. Dessutom vill jag bli av med dem snabbt.

Jag tycker faktiskt att du har ett ansvar att göra det bästa möjliga för dina fiskar, och inte bara för dig själv. Lägg ut en skänkes-annons om du inte redan gjort det, och om du tvunget ska avliva dem finns det inga genvägar, det blir till att klippa huvudet av varenda en. Det ska inte vara "lätt" eller "smidigt" för DIG att avliva fisk, det ska vara smätfritt och smidigt för FISKEN.

men det är mest vad jag tycker.
#12 - 15 maj 2008 08:53
Möjligt att "straffet" att stå och klippa huvudet av 30 st glödbandstetror är ett passande straff i dina ögon men jag skulle tro att det är mindre stressande både för Erika och fiskarna att snabbt få dom i mixern.
#13 - 15 maj 2008 08:55

Jag föreslår att ni läser texten jag länkar till.
#14 - 15 maj 2008 09:06
Mixern torde innefatta både hårt slag mot huvudet, halshuggning och strupskärning osv osv allt inom loppet av ett andetag..

..en halv lök, 1/4 färsk urkärnad habanero, 1 stor selleristjälk, 1 tsk salt, 1 kryddmått svartpeppar blir en jummig fiskfond..
Bilagor:
#15 - 15 maj 2008 10:15
Gaffel skrev:
Mixern torde innefatta både hårt slag mot huvudet, halshuggning och strupskärning osv osv allt inom loppet av ett andetag..

..en halv lök, 1/4 färsk urkärnad habanero, 1 stor selleristjälk, 1 tsk salt, 1 kryddmått svartpeppar blir en jummig fiskfond..

Haha du är bra rolig du :p
#16 - 15 maj 2008 14:42
1/4 Habanero är rätt mycket...
#17 - 15 maj 2008 14:45
Xul skrev:
1/4 Habanero är rätt mycket...

Ne, det beror på hur mycket annat man ska ha i sen ;P och den är urkärnad.

Hur går det för dig? lever de än?
#18 - 15 maj 2008 15:45
Jag måste faktiskt säga att det låter väldigt hemskt och oansvarigt att döda sina fiskar bara för att de inte får plats längre. Det borde verkligen finnas någon affär i närheten som tar emot dem, annars får du väl skaffa fler akvarium, där de kan vara. Hade du haft en hund som fick 15-talet valpar och du omöjligt fick sålt dem, skulle du nog inte huggit huvudet av dem.

Man dödar inte djur för att de blir jobbiga för en, bara om de blir sjuka. Och jag håller med om att man inte heller avlivar dem (om man nu måste pga sjukdom tex) på det sätt som är bekvämast för en själv, utan smärtfriast för fisken.
#19 - 15 maj 2008 18:00
Charlottis skrev:
Jag måste faktiskt säga att det låter väldigt hemskt och oansvarigt att döda sina fiskar bara för att de inte får plats längre. Det borde verkligen finnas någon affär i närheten som tar emot dem, annars får du väl skaffa fler akvarium, där de kan vara. Hade du haft en hund som fick 15-talet valpar och du omöjligt fick sålt dem, skulle du nog inte huggit huvudet av dem.

Man dödar inte djur för att de blir jobbiga för en, bara om de blir sjuka. Och jag håller med om att man inte heller avlivar dem (om man nu måste pga sjukdom tex) på det sätt som är bekvämast för en själv, utan smärtfriast för fisken.

Har du en hund som får så många valpar du inte blir av med på nåt sätt, skulle det vara bättre at låta skjuta dom istället för att missköta dom. Du skulle aldrig klara 16 hundar då 15 är valpar. Samma med fiskar, bara för att du har för många/vill ha andra som inte funkar ihop kan du inte hela tiden skaffa fler akvarium för då skulle du missköta dom, då är det bättre att som sagt låta dom lida det lilla lilla ögonblick dom dör isället för i flera veckor och sen dör dom ändå...
#20 - 15 maj 2008 18:47
Fiskarna är borta nu iaf. En bekant tog hem dem till sitt 400 l kar. :) slutet gott allting gott
#21 - 15 maj 2008 20:07
PlatyYngel skrev:
Har du en hund som får så många valpar du inte blir av med på nåt sätt, skulle det vara bättre at låta skjuta dom istället för att missköta dom. Du skulle aldrig klara 16 hundar då 15 är valpar. Samma med fiskar, bara för att du har för många/vill ha andra som inte funkar ihop kan du inte hela tiden skaffa fler akvarium för då skulle du missköta dom, då är det bättre att som sagt låta dom lida det lilla lilla ögonblick dom dör isället för i flera veckor och sen dör dom ändå...

Men om man har tagit på sig ett ansvar att köpa ett djur får man faktiskt göra allt i sin makt för att sköta det. Självklart ska man inte skaffa så många att man inte har tid eller plats för dem. Alltså måste man sätta stopp på förökningen på något sätt innan det blir problem. Jag skulle inte må bra av att döda djur för att jag inte tagit mitt ansvar.

Får man så pass många att de inte får plats, får man skylla sig själv då o lösa det måste man. Och döda är inte en lösning. Och jag tycker du som hade dessa fiskar har löst det alldeles förträffligt! Hoppas alla är lika måna om sina djur!
#22 - 15 maj 2008 20:23
- Självklart skall man kunna avliva fiskar utan att behöva utmålas som en tyrann eller "djurmisshandlare"! Hur tror ni för övrigt att all fisk som levereras till våra lokala handlares frysdiskar "blir döda"! Inte tar man någon hänsyn till "onödigt lidande" där inte. Jag tror inte heller många konsumenter bryr sig mycket huruvida fisken var stressad eller inte innan den blev file eller fiskpinne!

- Att döda en fisk smärtfritt och humant kan ibland vara den rätta lösningen.
#23 - 16 maj 2008 03:14
Nä tacka vet jag ett riktigt överlagt litet fiskmord, har inte känt någon riktig motivation för att plocka fram haspelrullen och dragen på flera år nu men helt plötsligt känner jag riktigt hur det börjar klia i fingrarna, sen slängs här inte tillbaks nånting, det som hugger går i fisksoppan med morötter och persiljeroten..
#24 - 16 maj 2008 09:02
- Självklart skall man kunna avliva fiskar utan att behöva utmålas som en tyrann eller "djurmisshandlare"!
Håller helt med och i texten som jag länkar till har jag beskrivit hur man ska gå till väga.
Hur tror ni för övrigt att all fisk som levereras till våra lokala handlares frysdiskar "blir döda"! Inte tar man någon hänsyn till "onödigt lidande" där inte.
Sättet som fiskarna behandlas är ofta helt förkastligt men, och detta är viktigt, frågan är om lidandet är motiverat eller inte. Kan man ta upp fisk på ett rationellt sätt med mindre lidande eller inte? Det skiljer sig också mellan fiskarter. Lax kan strupsdkäras och det ger mer kött, men är det motiverat att kräva att alla små skarpsillar som man gör fiskmjöl av ska strupskäras? Det är dessutom en "miljöinsats" att fiska skarpsill i Östersjön då dessas populationsexplosion troligen har sitt finger med i spelet när det gäller algblomningar och dålig reproduktion hos annan fisk. Eftersom det nu håller på att utvecklas metoder för fiske med mindre "lidande" och visst fiske har förbjudits (agn med levande fisk) så är detta något som har börjat tas på allvar.
SJag tror inte heller många konsumenter bryr sig mycket huruvida fisken var stressad eller inte innan den blev file eller fiskpinne!
Där har du lyckligtvis fel. Fler och fler är intresserade av att fisken ska komma från ett uthålligt fiske och att de slaktats på ett "humant" sätt.
- Att döda en fisk smärtfritt och humant kan ibland vara den rätta lösningen.
Håller som sagt helt med.
Guest
#25 - 16 maj 2008 20:20
Finns egentligen bara ett sätt att döda en fisk och det är att krossa hjärnan. Att klippa av huvudet är ingen bra idé.

Annons